نکته های شنیدنی: ضرورت تدبیر حالت خواب و بیداری انسان

?نکته های شنیدنی?

#ضرورت_تدبیر_حالت_خواب_و_بیداری_انسان_

آفرینش انسان، به گونه ای است که نمی تواند پیوسته در فعالیت باشد و به استراحت و رفع خستگی و تجدید قوا نیاز دارد. از دیگر اصول طب اسلامی و سنتی که سبب حفظ تندرستی می شود، تدبیر خواب و بیداری و ایجاد توازن و تعادل میان آن دوست و اختلال در هر یک، بیماری های روحی و جسمی را در پی دارد.

* خواب، چیستی و ضرورت و آثار آن از منظر دین

۱. حقیقت و ضرورت خواب

روح و جسم انسان، هنگام بیداری و فعالیت های پیوسته، به تدریج دچار تحلیل و ضعف و سستی می شود، از این رو انسان به حالتی نیاز دارد که این مشکلات را جبران کند.

خواب، نوعی جدایی روح از بدن است؛ اما نه به گونه کامل؛ یعنی هنگام خواب، روح از بدن جدا می شود و جز شعاع گم رنگی از آن، بر بدن نمی تابد و دستگاه ادراک و شعور حسیگ ار کار می افتد و انسان از حس و حرکت باز می ماند، هر چند بخشی از فعالیت های ضروری مانند ضربان قلب، گردش خون، تنفس و … ادامه می یابند.

از منظر قرآن، خواب پیش از آن که یک پدیده جسمانی باشد، امری روحانی (جدایی روح از جسم) است.

۲. چگونگی و آداب خوابیدن

کسی که آداب خوابیدن را به خوبی رعایت کند، از سلامت جسمی برخوردار می شود و خواب دیدن او نیز خوب و دور از هر گونه آشفتگی است.

براساس آداب اسلامی، بیدار شدن از خواب نباید ناگهانی باشد، زیرا میان بلند شدن از بستر خواب به صورت ناگهانی و مخاطرات قلبی، ارتباط وجود دارد. آدمی باید پس از بیدار شدن از خواب، با چشمتن بازگ اندکی دراز بکشد، سپس به حالت سجده در آید و آن گاه برخیزد.

یکی از توصیه های دینی، سحرخیزی و شب زنده داری است. بیدار ماندن در این زمان، افزون بر رشد روحی و معنوی انسان، فواید بسیاری برای جسم انسان دارد.

۳. آثار و فواید درمانی خواب طبیعی

خواب نشانه قدرت خدای والا بر همه هستی داران. و نعمتی الهی است که همه موجودات زنده، برای تجدید قوا و به دست آوردن آمادگی برای ادامه حرکت و تلاش، پیوسته به آن نیاز دارند. خواب متناسب و آرام، جسم و روح انسان را آرامش می بخشد و راز سلامتی و طول عمر و دوام نشاط است. اگر خواب نباشد، روح و جسم جانداران به سرعت پژمرده و فرسوده می شود و پیری و شکستگی به سراغ آنان می آید.

۴. آسیب شناسی خواب نادرست

خواب طبیعی و بهنگام، آثار و برکات خوبی برای بدن و سلامتی جسمی و روحی انسان دارد، خواب زیاد و خارج از حد اعتدال، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. تواب افراطی، با احتباس حرارت غریزی، قوّت ها را می کاهد و نیروی نفسانی را کُند و کم احساس و مغز را نیز سنگین می کند.

خواب زیاد، برای افراد سرد مزاج و رطوبتی، بیش تر مضرّ است، زیرا افزون بر افزایش رطوبت، به علّت کم شدن تحلیل موادّ و احتباس حرارت غریزی، سرما را نیز می افزاید و بیماری های ناشی از آن ها را افزایش می دهد.

هنگام خواب، حرارت غریزی به سوی درون بدن گرایش می یابد، پس بایدغذایی باشد که آن را هضم کند، وگرنه به هضم خود بدن خواهد پرداخت و پیامد آن، کاهش قوای بدنی، لاغی و ضعف و سردی بدن خواهد بود.

چنانچه هنگام خواب، شکم ار غذاهای سنگین انباشته باشد، هضم آن دچار مشکل می شود و بدن به سردی می گراید.

 ? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۱۶۱.

کدمطلب:960130    14pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا