خواص معجزه آسای بامیه

باميه موطن اصلى آن آفريقا و يا مناطق گرم آسيا است. باميه اصولا يك گياه گرمسيرى است و در شرايط مناسب اقليم گرم، گياه چند ساله است، ولى در مناطق معتدل و سرد كه كاشته شود چون تحمل سرماى زمستان را ندارد به صورت گياه يكساله درمى‏آيد.

باميه از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى سرد و تر و ترى آن از ساير بقول بيشتر است، از نظر خواص باميه براى مزاجهاى گرم خوب است.

در صورتى كه اشخاص سردمزاج بخواهند باميه بخورند براى اينكه سردى آن ضرر نرساند و عوارضى ايجاد نكند بايد با ادويه گرم ميل كنند.

 تركيبات شيميايى‏

تمام گياه باميه معطر است و عطرى شبيه عطر ميخك از آن متصاعد مى‏شود و برگ و ساقه‏ هاى باميه داراى‏Iodine است.

از نظر آهن و كلسيم قابل توجه است در غلاف ميوه تازه سبز باميه در حدود 520 واحد بين المللى ويتامين‏A مى‏باشد و به علاوه داراى تيامين، رايبوفلاوين، نياسين و سرانجام ويتامين‏C يا اسكوربيك اسيد است.
.
ميوه سبز تازه باميه منبع غنى ويتامين‏B است.

 خواص بامیه

باميه نارس پخته به عنوان سبزى لذيذ و مقوى است.

ميوه نارس بامیه را با گوشت پخته مى‏خورند و در هندوستان معتقدند كه مقوى باه است.

جوشانده ميوه نارس باميه مقوى و نرم ‏كننده و لطيف ‏كننده پوست و مدر است.

در ناراحتى‏هاى نزله‏ هاى كه منجر به التهاب يك غشاى مخاطى همراه ترشح است و همچنين در موارد سوزش مجراى ادرار در موقع ادرار كردن و احساس درد در موقع ادرار و بالاخره در موارد سوزاك مفيد است.
لعاب حاصل از ميوه و تخم آن نيز نرم‏ كننده است و براى سوزاك مفيد است.

از برگ هاى آن به عنوان ضماد نرم‏ كننده استفاده مى‏شود.

تخم باميه معرق است و محرك قلبى و ضد اسپاسم است.

در چين از گل و تخم و ريشه و ميوه آن به عنوان دارو استفاده مى‏شود و نرم كننده و مدر است و براى تسهيل زايمان هاى مشكل تجويز مى‏شود.

در استعمال خارجى ضماد آن روى انواع زخم ها گذارده مى‏شود و التيام ‏دهنده است.

جوشانده ميوه آن براى معالجه سوزاك و سوزش مجراى ادرار استفاده مى‏شود و از جوشانده ريشه آن براى معالجه سيفيليس استفاده مى‏شود.

در هندوچين از ريشه باميه مانند جانشين خطمى استفاده مى‏شودشربتى از جوشاندن آن در فيليپين تهيه مى‏شود و براى زخم گلو و گرفتگى صدا بسيار مفيد است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا