دانش و فرهنگ غذای سنتی «قروت» ثبت ملی شد

قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌ دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این غذای لذیذ سابق بیشتر توسط عامه مردم استفاده می‌شده است ولی بزرگان در سفر به بیرجند هم نمی‌توانستند از لذت خوردن قروت چشم‌پوشی کنند.

دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور به‌ثبت رسید.

پس از برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای 1200 نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران و سایر مدعوین، در روز شنبه 23 تیرماه در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور به‌ثبت رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیداحمد برآبادی ــ مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل با اعلام این خبر اظهار داشت: «تأثیر غذا و فرهنگ یک رابطه دوسویه است. همان‌گونه که محیط و فرهنگ باعث شکل‌گیری این نوع غذای محلی می‌شود غذای محلی هم بر فرهنگ تأثیرگذار است. نمادگرایی غذای محلی قروت در ادبیات شفاهی، تأثیر آن بر زبان و استفاده از واژگان غذایی در موارد غیرغذایی از جمله مباحثی هستند که در فرهنگ خراسان جنوبی وجود دارد».

برآبادی افزود: «قروت امروزه با هویت جمعی خراسان جنوبی گره خورده است به‌گونه‌ای که در سفر مقامات رسمی به بیرجند، قروت هم کنار سایر غذاها سرو می‌شود. از سوی دیگر سرو قروت در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها و از همه مهم‌تر برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای 1200 نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران نشان‌دهنده گره خوردن غذای قروت با هویت اجتماعی و فرهنگی مردم بیرجند است».

وی بیان کرد: «قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این غذای لذیذ سابق بیشتر توسط عامه مردم استفاده می‌شده است ولی خواص و بزرگان هم نمی توانسته‌اند از لذت خوردن قروت چشم‌پوشی کنند».

برآبادی گفت: «قروت به دو صورت گرم و سرد مصرف می‌شود؛ برای تهیه قروت گرم مقداری پیازداغ یا سیرداغ تهیه و قروت را به آن اضافه می‌کنند. کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین نیز افزوده می‌شود و قبل از آن که به جوش بیاید از روی حرارت برداشته و آماده خوردن است. قروت گرم را گاهی با بادنجان،  کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج میل می‌کنند. این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می‌کنند».

کدمطلب:A97060520


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا