دستورات سلامتی از حکیم زکریای رازی: اندازه ى خواب، زمان آن، سود و زیان آن

? دستورات سلامتی از حکیم زکریای رازی –

? اندازه ى خواب، زمان آن، سود و زیان آن:

گاه خواب پس از خوراک هنگامى است که خوراک از دهانه ى شکمبه پایین رفته باشد و آن زمانى است که شخص احساس نماید، از پى خوردن خوراک نفخ و بادکردگى کمتر پدید مى آید و آن سبک تر شده و به پایین رفته است. چنانچه در پایین رفتن خوراک درنگى باشد، کمک گرفتن از پیاده روى آهسته در راستاى پایین رفتن خوراک، بى زیان است.

بهتر است از تقلا کردن بسیار و پهلوبه پهلو شدن، دورى کند، چون گوارش را کند ساخته و نفخ و آواى شکم را برمى انگیزاند.

باید از بالش بلند استفاده کرد به ویژه اگر خوراک از دهانه ى شکمبه پایین نرفته باشد.

از سودمندى هاى خواب پدید آمدن راحتى و هوشیارى و اشتهاآورى است که آن، فکر و اندیشه ى کندشده را بارور مى کند و سستى را فرومى نشاند، گوارش را نیکو و تن را شاداب مى نماید.

زیاده روى در خواب به ویژه کسانى که فربه و گوشت آلود هستند تن را شل و سست مى کند و بلغم را مى افزاید و آن را سرد مى نماید.

بیدارى بسیار، حرارت تن را برمى انگیزاند و لطافت پوست را تباه و تن را خشک مى کند و به ویژه در تن لاغر بیمارى ها را افزایش مى دهد. بهتر است کسى خود را بر بیدار ماندن وادار نکند، زیرا سست و کندکننده است و نیز در صورتى که حواس او بیدار و حرکات او نیرومند، و کارساز است، خود را وادار به خوابیدن ننماید.

کدمطلب:98032748-


دستورات سلامتی از حکیم زکریای رازی: اندازه ى خواب، زمان آن، سود و زیان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا