12 نکته قابل توجه در سفر

1-در طول سفر دقت داشته باشید که در همه حال تعادل دمایی بدن را حفظ نمایید بکوشید در نقاط سرد یا گرم، بدن شما تحت تأثیر قرار نگیرد،بدین منظور می توان با استفاده از لباس مناسب، دمای بدن را ثابت نگه داشت.

2-یکی از بیماری هایی که مسافران در طول سفر با آن دست به گریبانند،سوء هاضمه است. علت اصلی سوء هاضمه را می توان بدین گونه بیان کرد که در طول سفر،مسافران از مناطق مختلف گذر می کنند و ناچارند از آب آن مناطق استفاده نمایند.همین امر موجب بروز سوء هاضمه در بسیاری از مسافران شده است.

 برای جلوگیری از این مشکل مسافران باید مد نظر داشته باشند که از آب جوشیده آن منطقه استفاده نمایند (مخصوصاً در چند روز اول اقامت در هر منطقه) و چنان چه می توانند مقداری آب جوشیده را با خود برداشته و در منطقه بعدی آب جوشیده را با آب آن منطقه مخلوط نموده و از آن آب استفاده نمایید. این دستورالعمل در رفع سوء هاضمه بسیار مفید است.

3-سعی کنید در بین مسیر و محل اقامت،تنها از محل ها و رستوران های مورد اطمینان غذا تهیه کنید و توجه داشته باشید بیشتر از غذاهای پختنی که با آب پخته شده است مانند خورشت ها استفاده نمایید و اگر میل به خوردن کباب داشتید،دل گوسفند که از مکان های مورد اطمینان تهیه شده باشد،نسبت به گوشت های دیگر بیشتر مورد تأیید است،البته به شرطی که روی ذغال پخته شده باشد نه روی شعله گاز.

4-از خوردن غذاهای مانده پرهیز کنید و توجه داشته باشید زمان زیادی از پخت غذاهایی که همراه می برید نگذشته باشد.

5-در محل اقامت اگر میل به میوه داشتید،بیشتر از میوه های فصل که مال آن منطقه است، استفاده کنید.

6-از مصرف هم زمان غذا و میوه پرهیز نمایید.سعی کنید مواد خام را با مواد پخته هرگز مصرف نکنید، مگر سبزی خوردن آن هم اگر تازه و جوان باشد. پیاز تازه، سیر کهنه و ترشی های با سرکه طبیعی را می توانید همراه غذای پخته مصرف نمایید. خوردن سالاد و کاهو و امثال آن در حین یا بعد از غذا مطلقاً ممنوع است.

7-استفاده از کنسروها، کمپوت ها، نوشابه ها و نوشیدنی های کارخانه ای مطلقاً ممنوع است،چراکه سلامتی را به مخاطره می اندازد. برای تهیه غذا بیشتر از گوشت های تازه استفاده کنید.

8- اگر در محل اقامت شما، فصل ماهی است و می خواهید ماهی تهیه نمایید باید دقت داشته باشید ماهی باردار نباشد یعنی داخل شکمش تخم نباشد. می توانید از ماهی نر استفاده کنید، چرا که گوشت حیواناتی که باردار هستند در زمان بارداری عامل مرض و بیماری است.

9-برای صبحانه مخصوصاً در سفر سعی شود از غذاهای آبکی گرم استفاده گردد مثلاً در قدیم از حلیم، آب گوشت، کله پاچه، سمنو و یا آش استفاده می کردند. یا حداقل از آب جوش و عسل استفاده نمایید و بعد صبحانه میل کنید. هرگز پنیر را با صبحانه میل نکنید که در قدیم ممنوع بوده. پنیر همراه گردو بهترین غذاست اگر در طی روز یا به عنوان شام مصرف شود.

10-افرادی که سرد مزاج هستند سعی کنند از خوردن سردی ها دوری کنند. مثل ترشی، ماهی، ماست، شیر و …

11-اگر در طول سفر به اسهال دچار شدید برای رفع سریع آن،حداقل 24 ساعت غذای گوشتی نخورید و با خوردن کمی اسفند خود را درمان کنید. اگر بیمار بزرگسال است یک قاشق مربا خوری و اگر زیر 12 سال باشد یک قاشق چای خوری اسفند را دو وعده در روز در دهان بریزند و با آب قورت دهند. اگر هم توانستند از عرق نعنا نیز استفاده کنند. برای نوزادانی که فقط شیر مادر می خورند،این دستورات را مادر انجام دهد و اسفند را میل کند. برای کودکانی که غذا می خورند یک قاشق مربا خوری اسفند را داخل یک لیوان آب ولرم یا آب جوش بریزید و بعد از ده دقیقه آنرا صاف کنید و از آن آب در طی روز چند قاشق غذاخوری میل کنند تا ان شاء الله اسیر بیمارستان ها نشوند.

12-از فلاسک هایی که داخل آن شیشه است استفاده کنید. اگر جدار داخلی فلاسک فلز باشد مورد تایید نیست،ضمناً فلاسک های پلاستیکی برای نگهداری آب یا غذای داغ، مشکل ساز است و به هیچ وجه مناسب نمی باشند.

12 نکته قابل توجه در سفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا