رنگ‌های خوراکی که کودکان را بیش‌فعال می‌کند

یک کارشناس آزمایشگاه کنترل سازمان غذا و دارو گفت: محققان اثر خوراکی‌ها با رنگ مصنوعی را با اثر حذف این خوراکی‌ها مقایسه کردند و نتیجه‌گیری آنها این بود که وقتی کودکان مواد خوراکی با رنگ مصنوعی می‌نوشند، بیشتر احتمال دارد که «بیش‌فعال» شوند.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، شمسی جوادی‌زاده ــ کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: محققان اثر خوراکی‌ها با رنگ مصنوعی را با اثر حذف این خوراکی‌ها مقایسه کردند و نتیجه‌گیری آنها این بود که وقتی کودکان مواد خوراکی با رنگ مصنوعی می‌نوشند، بیشتر احتمال دارد که «بیش‌فعال» شوند.

جوادی‌زاده گفت: دانشمندان اثر این رنگ‌های مصنوعی را مستقیماً روی گروه‌هایی از بچه‌های 3ساله و 8ساله بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که وجود این نوع رنگ‌ها می‌تواند زمینه اختلالات رفتاری مانند بیش‌فعالی و پرخاشگری، اختلالات خواب و بیقراری را به وجود آورد.

وی بیان داشت: والدین می‌توانند با حذف این گونه خوراکی‌ها و نیز استفاده بیشتر از مواد غذایی و خوراکی‌های خانگی، سلامت رفتاری کودک خود را تا حد زیادی تأمین کنند، به‌ویژه اینکه حذف این خوراکی‌های «رنگ‌شده»، هیچ کمبودی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، چون خوراکی‌های با رنگ مصنوعی، عموماً ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند.

این کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو عنوان کرد: والدین موقع خرید خوراکی‌های رنگارنگ، نگاهی هم به جدول اطلاعات تغذیه‌ای و نیز «مواد تشکیل‌دهنده» آن روی بسته بیندازند، به این ترتیب اولین قدم را برای نزدیک شدن به یک برنامه غذایی سالم، برای خود و کودکانشان، برداشته‌اند.

جوادی‌زاده با اشاره به اینکه این روزها برخی مغازه‌های فروشنده لوازم شیرینی‌پزی اقدام به فروش رنگ‌های خوراکی پودری می‌کنند، ابراز کرد: اغلب این رنگ‌ها نه‌تنها استاندارد و قابل تأیید نیستند، بلکه به‌صورت غیربهداشتی تولید و عرضه می‌شوند. برخی از این رنگ‌ها در صنعت برای رنگ کردن پارچه و الیاف مصنوعی استفاده می‌شوند و برای سلامت فوق‌العاده خطرناک هستند.

به گزارش سازمان غذا و دارو ــ جوادی‌زاده اضافه کرد: میان رنگ‌های غیرمجاز خوراکی تارتارازین (زرد) بیشترین رنگ مصرفی (خصوصاً در شیرینی‌ها) بوده و این در حالیست که گزارش‌های زیادی در مورد سمّیت این رنگ و حساسیت شدید نسبت به این رنگ گزارش شده است.

این کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در خصوص عوارض رنگ‌های غیرمجاز خاطرنشان کرد: این رنگ‌ها می‌تواند در بچه‌ها باعث خلق و خوی بد شود، پس باید توجه کرد که استفاده از این رنگ‌ها اثرات نابجایی را بر سلامتی کودکان و خصوصاً در درازمدت در بدن انسان می‌گذارد.

rang-khoraki-telegram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا