زمان هرس خشک یا زمستانه

  • زمان هرس خشک از ۱۵ الی ۲۰ روز پس از برگ ریزان آغاز و تا اندکی قبل از باز شدن جوانه ها در اوایل بهار ادامه می یابد.
  •  اما دیر هرس کردن در کل، باعث به تاخیر افتادن زمان بازشدن جوانه ها می شود. در تعیین زمان هرس باید به شرایط اقلیمی منطقه توجه نمود.
  •  در مناطقی با زمستان معتدل و یا نواحی گرم که تغییرات درجه حرارت از ۱۵-۱۰ درجه زیر صفر تجاوز نمی کند و هنگام بهار نیز هوای منطقه تغییرات ناگهانی درجه حرارت ندارد می توان هرس را در پاییز انجام داد.
  •  اما در مناطق با زمستان های بسیار سرد،که احتمال یخبندان و یخ زدگی شاخه ها وجود دارد و درجه حرارت به ۲۲- تا ۲۰- درجه سانتی گراد زیر صفر میرسد و یا احتمال وقوع سرما زدگی در بهار وجود دارد بهتر است که هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار به تعویق بیفتد. تاَخیر در هرس باعث دیر باز شدن جوانه ها و رهایی آنها از خطر سرمای بهاره می شود.
  •  در مناطق با زمستانهای ملایم اگر هرس در پاییز و پس از ریزش برگها صورت گیرد باعث زودتر سبز شدن جوانه ها در بهار می گردد و در نتیجه محصول خوبی در سال آینده بدست خواهد آمد که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری برای ارقام پیش رس و عرضه زودتر محصول به بازار مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا