سازمان نظام پزشکی

چه کسانی سازمان نظام پزشکی را به جولانگاه یک حزب_سیاسی تبدیل کردند؟

گزارش «مشرق» از عملکرد مالی و سیاسی یک تشکل صنفی؛

در حال حاضر سازمان نظام پزشکی علاوه بر آنکه نقش یک حزب اپوزیسیون را بازی می‌کند، یک بنگاه تجاری با تخلفات مالی و اداری عدیده است.

سرویس سیاست مشرق- با اوج گرفتن پاندومی کرونا، تبلیغات روانی دشمن در دسترسی مردم کشورمان به واکسن افزایش یافت؛

لشکر سایبری در کنار برخی سلبریتی های ناآگاه و نیز شبکه‌های خارجی با اسم رمز «واکسن بخرید» به صحنه آمده و با سیاسی کردن موضوع تنش روانی شدیدی به جامعه وارد کردند.

البته تنها رسانه‌های متعدد دشمن نبود که سعی در آلوده کردن فضای کشور داشت، در آن روزها سه رکن سازمان نظام پزشکی نیز در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار خرید واکسن خارجی شدند.

جالب آنکه وقتی واکسن روسی نیز خریداری و آماده تزریق شد، باز همین اعضای سازمان نظام پزشکی در اقدامی نمایشی هشتگ «واکسن روسی نمی‌زنیم» را ترند کردند.

دیگر مشخص‌ شده بود که پشت برخی اقدامات با عنوان حفظ سلامت بهداشتی جامعه، گروهی سیاسی کمین کرده و به دنبال مقاصدی ویژه است.

این موضوع باعث انتقاد نمایندگان مجلس شده و آن‌ها خواستار بررسی عملکرد این سازمان شدند و مراجع ذی‌صلاح خواستند چتر نظارتی بر عملکرد سازمان نظام پزشکی افزایش یابد.

محمد نیک‌بین نماینده مجلس در وصف  حال این روزهای سازمان نظام پزمی می‌گوید: این سازمان «بوی سیاست» که نه بلکه «عین سیاست» را هم‌اکنون دنبال می‌کند؛ متأسفانه دودی که هم‌اکنون در اثر اقدامات سیاسی صورت گرفته در آنجا بلند می‌شود به چشم مردم می‌رود[۱]

سازمان نظام پزشکی با بیش  از ۲۸۵ هزار نفر عضو در سراسر کشور و بیش از ۲۹۶۰ نفر عضو هیئت‌مدیره در بیش از ۲۰۰ شهر و نیز دادن مشاوره، مشارکت، تهیه تدوین بسیاری از دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها مربوط به حرف پزشکی نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل بهداشت عمومی و نیز امنیت بهداشت در کشور بر عهده دارد.

نگاهی به تاریخچه عملکرد سازمان نظام پزشکی مؤید آن است که باوجود قدمت قابل‌توجه این سازمان (از سال ۱۳۳۹) و باوجود شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های بی‌شمار جامعه پزشکی به دلیل نبود انسجام قادر به نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری جدی در عرصه سیاست‌گذاری سلامت نبوده است و در چند سال اخیر به با از دست دادن نقش و هویت اصلی به یک حزب سیاسی تبدیل‌شده است.

انتظار آن می‌رفت که این سازمان در تعامل با مدیریت نظام اداری کشور از بار مشکلات حوزه درمان و سلامت کشور بکاهد؛

امانگاهی گذرا نشان می‌دهد که مدیران آن با رسالت اصلی خود فرسنگ‌ها فاصله‌دارند. در گشت گذاری ساده در اخبار منتشرشده می‌بینیم که سازمان نظام پزشکی از یک تشکیلات صنفی به یک سازمان غیرهمسو با نظام تبدیل‌شده است؛

بسیاری از محکومین امنیتی و فعالین سیاسی در این سازمان نقش‌های مؤثر برعهده‌گرفته و با ایجاد بدبینی نسبت به سیاست‌های کلان امنیت بهداشتی کشور خود را پشت فعالیت‌های صنفی پنهان کرده‌اند.

از سویی تخلفات عدیده مالی و اداری در نظام پزشکی ازجمله تعرفه‌های ناهمگون و عدم پرداخت صحیح مالیات و نیز دست‌های پنهان شرکت‌های دارویی وابسته به اعضای این تشکل صنفی ازجمله مسائلی است که باید مورد بازبینی دقیق قرارگرفته و آسیب‌شناسی شود.

محمدرضا ظفرقندی عضو ارشد حزب منحله مشارکت و رئیس سازمان نظام پزشکی ازجمله افرادی است که با اصرار فراوان در واردات واکسن کرونای خارجی تنش‌های اساسی در ذهن جامعه ایجاد کرده است؛

درحالی‌که بنا بر تحریم‌های ظالمانه دولت جنایتکار آمریکا واردات دارو در اثر مسدود شدن کانال‌های مالی کشور عملاً غیرممکن است؛ و اندک واردات نیز از طریق دولت و با سختی صورت گرفته است.

سازمان نظام پزشکی با ادعاهایی چون واردات بیش از یک‌میلیون دوزی واکسن توسط شرکت‌های خصوصی از خارج از کشور به‌گونه‌ای وانمود می‌کند که ایران می‌تواند واکسن بخرد؛ اما از این کار امتناع می‌کند.

این دست اظهارنظرها؛ باهدف فشار بر دولت و وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در پشت سر دلسوزی‌های رندانه، مافیای دارو مشغول کار است و برخی شرکت‌ها از طریق مجاری نامشخص به دنبال حذف دولت بوده تا واکسن باقیمت ارزی را جایگزین طرح رایگان و همگانی کنند.

درست در روزهایی که دست‌های پرتوان دانشمندان ایرانی؛ با تلاش شبانه‌روزی به دنبال تکمیل فازهای واکسن ایرانی بوده و در آن‌سو برخی دیگر با ازجان‌گذشتگی خود را سپر بلای آزمایش‌های انسانی کرده‌اند؛

اعضای سازمان نظام پزشکی در ادامه پازل ورود غیرقانونی و مافیایی دارو به کشور و نیز افزایش فشار روانی مردم هم‌زمان با لشگر سایبری جریان نفاق و تعدادی از براندازان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال‌شده و بابیان سخنانی اغلب نادرست و جهت‌دار به رویارویی سیاسی با اهدافی اغلب تجاری و انتخاباتی پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی مهم در دهم مردادماه سال گذشته از دو اصل جریان تحریف در برابر جریان تحریم نام بردند، سازمان نظام پزشکی در یک هم سویی قابل‌تأمل با دشمنان به‌صورت هم‌زمان هر دو جریان(تحریم و تحریف) را حمایت کرده است؛

از سویی مدیران کلان این تشکل صنفی در جامعه به‌گونه‌ای صحنه‌سازی کردند که انگار تحریمی وجود ندارد و از سوی دیگر با دادن بیانیه‌هایی با کلیدواژه‌هایی چون: «واکسن را سیاسی نکنید» سیاسی‌ترین اقدامات را در بدترین روزهای کرونایی کشور انجام دادند.

احتمالاً برخی از اعضای این سازمان نظام پزشکی از سر کم‌اطلاعی گمان می‌کنند که دشمن واکسن را در سینی طلا گذاشته و تقدیم ایران خواهد کرد؛

اما برخی عناصر نفوذی با همکاری با سرویس‌های غربی اهداف مهم‌تری را پیگیری می‌کردند ازجمله آن‌که به دنبال بازارهایی برای واکسن‌های آزمایشی خود باشند.

غیرقابل‌باور است که باور کنیم دولت‌های اروپایی که در همکاری با تروریست‌های آمریکایی حتی حاضر نبودند چند ماسک ساده به ایران بدهند؛ چون دایه‌ای دلسوزتر از مادر؛ بخواهند به مردم ایران واکسن بفروشند.

بعدها پس‌ازاین غائله آفرینی برخی کشورها ازجمله فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و سوئد نیز تزریق واکسن کرونای آسترازنکا را متوقف کردند؛

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ایمنی واکسن‌ها را بررسی می‌کند. در ایران برخی برای همین واکسن‌ها جنگ روانی بزرگی راه انداختند؛ این ویروس نفوذ انگلیسی به‌مراتب خطرناک‌تر از واکسن آن‌ها بود!

اما مسیر سازمان نظام پزشکی تنها به سنگ‌اندازی در برابر سیاست‌های کلان بهداشتی کشور محدود نشده است؛ در طی چند سال گذشته سازمان نظام پزشکی به‌صورت علنی نقش سیاسی داشته و اقداماتی انجام داده که حتی برخی احزاب سیاسی از انجام آن واهمه داشته‌اند.

نگارش و امضای نامه به بشار اسد با مضمون محکوم کردن دولت سوریه، نگارش و امضای نامه به رئیس‌جمهور با مضمون مخالفت با دستور مقام معظم رهبری در خصوص واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، انتشار مواضع سیاسی تند غیرهمسو توسط مسئولین و اعضای شورای عالی نظام پزشکی

و نیز حمله به شورای نگهبان و اصل نظارت استصوابی، حمایت از اسناد مسئله‌دار همچون سند ۲۰۳۰ و ترویج مسائل غیراخلاقی در پوشش نظریات کارشناسانه در نشست‌های خاص، تقابل با عملکرد و برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایام کرونا؛ بخشی از اقداماتی است که در چند سال اخیر از سوی این تشکل صنفی صورت گرفته است.

از جمله اقدامات قابل تامل این تشکل صنفی اصرار به ارتباط با سازمان صهیونیستی پزشکان بدون مرز است، این سازمان ضد ایرانی پس از وقوع سیل سال ۹۸ در بخش هایی از کشورمان اصرار داشت تا نیروها و تجهیزات خود را برای کمک به کادر درمان به ایران ارسال کند،

بعدها مشخص شد که آن تیمی که قرار بود به عنوان پزشک وارد کشور شوند از چند مهندس و یک پزشک عمومی تشکیل شده و تنها امکاناتی که  با خود آورده اند، چند تخته پتو است!

نهادهای نظارتی و امنیتی کشور یا رصد اقدامات مشکوک مانع از ورود این افراد در پوشش پزشک به ایران شد. در آن زمان این اقدام با اعتراض چند عضو ارشد سازمان نظام پزشکی نیز روبه رو گردید.

این دست اتفاقات ویژه نشان می دهد که سازمان نظام پزشکی در مسائلی خود را دخالت داده که با اساسنامه تنظیمی آن‌ها فاصله دارد.
در حال حاضر سازمان نظام پزشکی علاوه بر آنکه نقش یک حزب اپوزیسیون را بازی می‌کند، یک بنگاه تجاری با تخلفات مالی و اداری عدیده است.

استخدام‌های بی‌رویه نسبی و سببی؛ استخدام‌های بدون ضابطه برای مشاغل کارشناسی، فروش اطلاعات اعضای نظام پزشکی؛ اعطای وام‌های بدون ضابطه به اعضای شورای عالی بدون بازگشت (۸۰ میلیارد گردش مالی)؛

خروج منابع مالی سازمان نظام پزشکی به بهانه ساخت ویلا و مسکن به صندوق‌های شخصی، خرید خودرو از منابع سازمان برای استفاده‌های شخصی؛ و نیز صدور حدوداً ۱۰ هزار کارت عضویت غیرمجاز، تزریق خارج از ضابطه  واکسن کرونا تنها بخشی از کارنامه غیرقابل‌دفاع این سازمان در عرض دو سال اخیر است.

رویه‌های غلط حاکم بر این تشکل مؤثر صنفی باعث شد این سازمان کارایی خود را ازدست‌داده است. نیاز است این سازمان ازلحاظ ماهیتی نیز دچار تحول شود؛

کپی‌برداری از سازمان‌های غربی و اجرای تمام و کمال دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، بخشی از مصائب ریشه‌ای در ساختار پزشکی کشورمان است که باید در آینده اصلاح شود.

در انتخابات سازمان نظام پزشکی پیش رو ۹۷ درصد افراد تائید صلاحیت شده تا در انتخابات روز جمعه ۲۵ تیر در ۲۰۰ شهر در سراسر کشور پای صندوق رأی حاضر شوند.

اندک افراد تائید صلاحیت نشده با پروندهای متعدد قضایی و امنیتی با برخورداری از رسانه‌های خارج از کشور فضایی علیه این انتخابات طراحی کرده‌اند.

انتخابات سازمان نظام پزشکی فرصتی فراهم کرده تا با انتخاب صحیح و بازسازی چهره نظام پزشکی و پیگیری مطالبات صنفی از حیثیت کادر درمان کشورمان دفاع شود.

منبع: برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا