سرطان روده بزرگ؛ سرطان شایع ایران در آینده

رضا ملک زاده گفت: چاقی، پرخوری، مصرف زیاد گوشت، دیابت و کبد چرب از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد سرطان روده بزرگ در بیمار می‌شوند و پیش بینی می‌شود که این نوع بیماری در آینده به سرطان شایعی در ایران تبدیل خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت و گوی تلویزیونی با بیان این مطلب که در سال ۹۴ حدود ۱۱۳ هزار مورد سرطان در کشور گزارش شده است و این عدد در سال ۹۷ به مراتب بیشتر است، گفت: سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در خانم‌های ایرانی از درجه بالایی برخوردار هستند و در تمام استان‌ها موارد سرطان گزارش شده است؛ به طور مثال در شمال غرب ایران، سرطان معده بیشتر شیوع داشته و در جنوب ایران سرطان پروستات و روده بزرگ بیشتر گزارش شده است.

رضا ملک زاده با بیان اینکه مصرف دخانیات ۳۰ درصد از علل ابتلا به سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است، افزود: علت دوم سرطان در ایران چاقی است که ناشی از پرخوری و عدم تحرک است و برای پیشگیری از بروز سرطان، باید پرخوری و عدم تحرک را کنار گذاشت .در حالی که ۹۰ درصد مردم ایران تحرک بدنی کافی نداشته و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمتر از ۲۰ درصد علل ابتلا به سرطان‌ها، عوامل عفونی نظیر بیماری هپاتیت B. است که منجر به سرطان کبد می‌شود و خوشبختانه سرطان کبد در ایران بیماری نادری است و جزو ده سرطان شایع در ایران محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ در ایران رو به افزایش است، افزود: چاقی، پرخوری، مصرف زیاد گوشت، دیابت و کبد چرب از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد سرطان روده بزرگ در بیمار می‌شوند و پیش بینی می‌شود که این نوع بیماری در آینده به سرطان شایعی در ایران تبدیل خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت در پایان اعلام کرد: نزدیک به ۵۰ درصد سرطان‌ها را می‌توان به خوبی درمان کرد به طوری که بیمار بتواند ۵ تا ۱۰ سال بدون برگشت سرطان سالم زندگی کند.

کدمطلب: 97031912

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا