طرز تهیه سمنو (نیده)

‌نکته های شنیدنی
#سمنو(نیده)
?سمن به معنی چاقی است و هر چه که باعث تسمین شود و بدن را فربه نماید، سمنه نامند. واژه سمنو نیز از سمینون و سمینه گرفته شده است؛ زیرا یکی از غذاهای چاق کننده است. به هر حال سمنو را می توان در زمان تندرستی برای تغذیه بهتر بدن و در برخی بیماری ها به عنوان غذای دوایی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر آن به مادرانی که از لاغری فرزند شان در رنج بوده و به دنبال راهی برای افزایش وزن فرزندشان هستند، مصرف سمنو توصیه می شود.
☑سمنو دو روش پخت دارد:
?روش اول: روش پختی است که حکما دستور آن را بیان کرده اند که باید ابتدا گندم تازه را در آب خیساند و بعد بر تخته چوبی به ضخامت سه تا چهار انگشت پهن کرد و روی آن را با پارچه کرباس پاکیزه پوشاند. وقتی که به اندازه چهار تا پنج انگشت بلند شد، آن را برید و کوبید و آب آن را در دیگ مسی آنقدر پزاند تا سمنو قوام بیاید.
?روش دوم: امروزه علاوه بر مراحل روش اول، آب صاف شده گندم را با چهار برابر وزنش آرد خالص گندم می پزند تا زمانی که بوی خامی آرد از بین رود و سمنو قوام بیاید.
طبیعت سمنو در اول گرم و در خشکی معتدل است .
خواص سمنو:
✅مولد خلط صالح
✅چاق و نیرومند کننده بدن
✅تعدیل کننده بلغم
✅مفید برای بیماران مبتلا به مالیخولیا
✅مفید برای مبتلایان به سرفه خشک و درد سینه
مضرات سمنو:
✅دیر هضم
✅کاهش دهنده اشتها
✅مسدد مجاری
منبع :مجموعه مقالات مکتب طب ایرانی، محمد عبادیانی، کتاب دوم، صفحه 57
منبع:                   

کدمطلب:


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا