علت اظهارات بی‌پشتوانه معاون وزیر بهداشت چیست/ بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت با «حجامت» درمان شده‌اند

دکتر رضا منتظر؛ دیدگاه غیر علمی و تامل برانگیز معاون وزیر بهداشت را نقد کرد

پیرو اظهارات تأمل‌برانگیز معاون وزیر بهداشت بررسی شد

علت اظهارات بی‌پشتوانه معاون وزیر بهداشت چیست/ بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت با «حجامت» درمان شده‌اند

نخستین بار نیست که یک مسئول در وزارت بهداشت حجامت را با خالکوبی یا روابط جنسی مشکوک هم‏سنگ دانسته است؛ در تحقیقات جدید از نظر آزمایشگاهی اثبات شده که حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت با «حجامت» درمان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ رضا منتظر، پزشک، مؤلف و پژوهشگر طب سنتی پیرو اظهارات اخیر معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره عوامل ابتلا به هپاتیت C و همردیف هم قرار دادن دو عمل «حجامت» و «خالکوبی» به‌عنوان عوامل ابتلا به هپاتیت در سطح کشور توسط این مسئول، یادداشتی اختصاصی برای تسنیم ارسال کرده است و به نقد این دیدگاه غیرعلمی و تأمل‌برانگیز معاون وزیر بهداشت پرداخته است؛ متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:

«آقای ملک‌زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اخیراً در سخنانی  خالکوبی و حجامت را از عوامل ابتلا به هپاتیت c معرفی کرده است؛ در متن گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها به‌نقل از این مسئول آمده است:
“ملک‌زاده در سمینار تازه‌های هپاتیت C و تدوین پروتکل درمان آن در ایران گفت: در حال حاضر نزدیک به 190 هزار نفر ایرانی به هپاتیت C  مبتلا و نیازمند درمان هستند و این در حالی است که ما تاکنون 60 نفر از این افراد را شناسایی کرده‌ایم… . معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: از آنجایی که یک عامل مهم برای ابتلا، خالکوبی و حجامت است توصیه می‌کنیم با توجه به غیربهداشتی بودن این عمل، خالکوبی را انجام ندهند؛ چرا که عواملی مانند خالکوبی ریسک ابتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهد”.

این نخستین بار نیست که یک مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان، حجامت را با خالکوبی یا روابط جنسی مشکوک هم‏سنگ دانسته و آن را زمینه‌ساز ابتلا به هپاتیت و ایدز معرفی می‌کند؛ از این نظر این خبر برای ما تازگی ندارد؛ سالها قبل هم که این ادعاها مطرح شد اعلام کردیم تحقیقاتی را که رابطه حجامت با هپاتیت یا ایدز را اثبات می‏‌کند ارائه دهند که تا امروز سندی ارائه نشده است.

این بار البته موضوع کمدی‌تر شده است لذا از اصحاب رسانه تقاضا داریم یک مصاحبه با آقای ملک‌زاده انجام دهند و این دو سؤال را از ایشان بپرسند و جواب‌شان هرچه بود، برای خلق‌الله منتشر کنند تا مردم بیشتر با نتایج تحقیقات وزارت بهداشت در مورد حجامت آشنا شوند:

1. شما فرمودید 190 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت C هستند که 60 نفر از آنها را شناسایی کرده‌اید؛ لطفاً بفرمایید وقتی هنوز 189 هزار و 940 نفر از مبتلایان به هپاتیت شناسایی نشده‌اند چگونه متوجه شده‌اید که حجامت از عوامل مهم ابتلا به هپاتیت بوده است؟!

احتمالاً چاره‌ای ندارند جز اینکه بگویند از همان 60 نفر که شناسایی شده‌اند به این نتیجه رسیده‌ایم، مثلاً 30 نفرشان خالکوبی شده بودند و 30 نفرشان حجامت لذا ما یقین داریم که حتماً تعداد زیادی از 189 هزار و 940 نفر بقیه هم حجامت یا خالکوبی کرده‌اند!

بعید می‌دانم هیچ محققی این پاسخ را با روح تحقیق سازگار دیده و آن را بپذیرد چرا که تنها 60 نفر از 190 هزار نفر مبتلا به هپاتیت یعنی حدود 3صدم درصد از آنها شناسایی شده‌اند! البته یک احتمال هم وجود دارد و آن اینکه تعداد مبتلایان شناسایی شده 60 هزار نفر است نه 60 نفر یعنی یا جناب ملک‌زاده در بیان آمار دچار اشتباه شده‌اند یا خبرگزاریها رقم را اشتباه درج کرده‌اند؛ در این صورت این مسئول، سؤال دوم را پاسخ دهند:

2. چه‌تعداد و چه‌درصدی از بیماران شناسایی شده مبتلا به هپاتیت، حجامت شده‌اند؟ آیا از این تعداد قبل و بعد از حجامت آزمایش به عمل آمده و مشخص شده که سالم بوده‌اند و بعد از حجامت مبتلا شده‌اند؟ لطفاً نتایج تحقیقات خود را به خبرگزاریها نشان دهید تا اگر حجامت تا این حد خطرناک است، مردم را هرچه زودتر از شر آن نجات دهیم.

ممکن است معاون محترم تحقیقات وزارت بهداشت بفرمایند که تحقیق آماری در مورد رابطه حجامت با هپاتیت انجام نشده و این حرف را صرفاً بر این اساس گفته‌اند که ایجاد هر زخمی در بدن ریسک ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد. در این صورت باید از ایشان پرسیده شود:

1. چرا در وزارت بهداشت که بودجه برای تحقیقات دارد طی این همه سال که بحث حجامت داغ بوده است، هیچ تحقیقی در مورد آن انجام نشده است؟

2. چرا شما که معاون تحقیقات وزارت بهداشت هستید بدون پشتوانه آماری و صرفاً بر اساس ظن و گمان سخن می‌گویید؟

3. حجامت مصداق “هر نوع زخم” نیست چون امروزه توسط پزشکان و با تیغ بیستوری استریل انجام می‌شود یعنی همان ابزاری که شما در اتاق عمل از آن استفاده می‌کنید؛ پس اگر منصف هستید باید از اعمال جراحی و دندانپزشکی هم به‌عنوان عوامل ابتلا به هپاتیت نام ببرید که نبرده‌اید بلکه به‌عکس نام حجامت را در کنار خالکوبی آورده‌اید.

4. اگر بفرمایید منظورتان حجامت غیراستریل با ابزار غیربهداشتی بوده است، جوابش این است که الآن کجا و چه‌کسی این‌‏گونه حجامت انجام می‌دهد؟ در حال حاضر تمام افرادی که قصد حجامت دارند، به مطبها مراجعه می‌کنند ضمن اینکه اگر منظورتان حجامت غیراستریل هم بوده باشد، باید از کار کردن خانمها با چاقوی آشپزخانه که بعضاً دستشان را می‌برد و نیز از اصلاح صورت آقایان هم به‌عنوان عوامل ابتلا به هپاتیت نام می‌بردید.

بنده بعید می‌دانم جناب ملک‌زاده نسبت به این واقعیات ناآگاه باشند؛ نگاهی به تیتر اخبار در این چند روز بیندازید.

انسان نگران می‌شود که مبادا قرار است هر از چند گاهی یک مقام مسئول سهواً یا عمداً جمله‌ای بگوید و خبرگزاریها و سایتهای خبری آن را تیتر کنند تا مردم را از حجامت که از روشهای مؤثر در طب اسلامی ایرانی است بترسانند و همین جا از خبرگزاریها و سایتهای خبری گلایه کنم که شأن خود را بالاتر از آن بدانند که تبدیل به پایه‏ میکروفن مصاحبه‌شوندگان شوند بلکه اخبار پزشکی را بعد از دریافت مستندات، نشر دهند.

در پایان خاطرنشان می‌کنم که ما بدون مدرک حرف نمی‌زنیم:

1. در منابع طب سنتی ایران از جمله در کتاب “جدری و حصبه” زکریای رازی به خواص ایمنی‏‌زای حجامت اشاره شده است؛ زکریای رازی می‏‌گوید برای اینکه کودکان مبتلا به آبله نشوند، حجامت شوند.

2. در تحقیقات جدید نیز از نظر آزمایشگاهی اثبات شده است که حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که مقاله آن در سایت Pubmed  که برای آقای ملک‌زاده آشنا است، منتشر شده است.

3. ما آماده‌ایم آزمایشات بیمارانی را نشان دهیم که به‌خلاف ادعاهای مطرح شده، حجامت هپاتیت آنها را درمان کرده است یعنی بر اساس آزمایشات، بیمارانی مدت طولانی مبتلا به هپاتیت بوده‌اند و بعد از طی دوره درمانی با حجامت، ویروس هپاتیت کاملاً از خون آنها پاک شده است.

آن‌گاه اگر ملک‌زاده صلاح دانستند، بودجه ای را به تحقیق در مورد خواص حجامت اختصاص دهند تا برای همیشه به این حرف و حدیثها پایان داده شود و بلکه از این رهگذر، آوازه‏ ایران در دنیا به‌عنوان کشوری که هپاتیت را با طب خود درمان می‌کند، بپیچد و قدمی هم در راه تولید علم برداشته شود».

 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. یه عمر ما هم تو کتابای درسيمون همینا رو خوندیم ، حجامت ایدز نیاره و این حرفا
    واقعا دوازده سال چی یاد ما دادن ،حیف عمرمون تو این مدرسه ها با این مطالب به اصطلاح علمي

  2. دشمن از خداشه حجامت زده بشه تا از این طریق کل طب اسلام و دین اسلام رو تخریب کنه.
    جواب دکتر منتظر کاملا منطقی و مستدل هست و مردم میتونن تشخیص بدن که معاون وزیر فقط ادعا کرده بدون استدلال و دلیل منطقی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا