علف کش راند آپ جنایتی دیگر از شرکت مون سنتو – بخش اول

مقاله ای که در پیش روی شماست، ترجمۀ چندین مقاله و کتاب معتبر اروپایی و آمریکایی است که بسیاری از مراجع (رفرنسهای) این مقالات فقط در مراکز علمی و دانشگاهی جهان منتشر شده و در دسترس عموم مردم نمی باشد. ما از هر گونه دخل و تصرف علمی در محتوای این مقالات پرهیز کرده و فقط آن را ترجمه و ویرایش ادبی نموده ایم: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که عاقل را اشارتی کافی است.

راند آپ یک نوع علف کُش ساخته و پرداخته شرکت مون سنتو یهودی صهیونیستی واقع در سن لوئیس آمریکا است که در سالهای 60 میلادی شیمی دانان آن شرکت با بکار گیری یکی از مشتقّات اسید آمینه (گلیسین) علف کشی به نام گلای فوزات یا گلیفوسات (glifosat) ساختند که بدان نام تجاری راند آپ دادند.

خصوصیت برجسته آن این است که هر گونه گیاه را از طریق تماس با برگها از بین می برد.

نحوه عملکردش بدین صورت است که پس از جذب شدن از طریق برگها وارد سیستم ارتباطی گیاه شده و به ریشه ها و ساقه های زیر زمینی می رسد، آنزیمهای لازم برای سنتز اسید های آمینه را درگیر می کند و باعث کاهش فعّالیت کلروفیلی و برخی از هورمونها شده و در نهایت موجب مرگ گیاه می شود.

برای اوّلین با در سال 1974 وارد بازار آمریکا و سپس اروپا و سایر بازار های جهانی شد؛ ورود آن به بازار درست زمانی صورت گرفت که شرکت مون سنتو درگیر رسوایی مرتبط با خسارات وارده بر محیط زیست ناشی از علف کش 2,4,5,T بود، سودهای کلان ناشی از فروش این علف کش باعث زندگی دوباره ای برای آن شرکت شد که به نقل قول از یکی از مسئولین گروه scotts که پخش راند آپ در فرانسه را بعهده داشت “این یک موفقیت هفت ستاره به شمار میآید”. برای دسترسی به این موفقیت دستگاههای تبلیغاتی شرکت با استفاده از رسانه های گروهی (تلویزیون) در سال 2000 میلادی بین 20 ماه مارس و 28 ماه می در کشور فرانسه 389 بار پیام تبلیغاتی راجع به راند آپ به خورد مردم دادند.

برچسب بسته بندی های راند آپ حاوی پیامهایی از قبیل ” بدون اثر سوء برای محیط زیست، صد در صد تجزیه پذیر در محیط زیست، بدون جایگذاری زائده یا باقیمانده در محیط زیست ” باعث فریفتن مردم و کشاورزان بود. پیامهای اینتر نتی نیز حاکی از غیر فعّال بودن راند آپ در تماس با خاک بود و هیچ صدمه ای به زمین های زراعی اطراف وارد نمی کرد و کشت بذر و نباتات را تنها بعد از یک هفته از استفاده این علف کش مهلک، مجاز و بدون خطر اعلام می کرد.

این تبلیغات و وعده و وعیدها باعث محبوبیت glifosat بین کشاورزان شد و حتی برای پارکها و فضاهای عمومی شهری (از قبیل زمین های گلف، قطارهای علف کش ویژه سمپاشی اراضی ریلهای راه آهن فرانسه، حاشیه های اتوبان ها و….. ) نیز از راند آپ استفاده می شد. در سال 1988میلادی در سایت مون سنتو فضایی برای استفاده از راند آپ در باغچه های خصوصی ایجاد شد و بدین ترتیب نوعی راند آپ وارد خانه های کوچک فرانسوی نیز شد.

” اتیکتهای این دسته از محصولات چنین می گفتند: “اگر از راند آپ به نحو صحیح بدان گونه که نوشته شده استفاده گردد هیچگونه خطری برای انسان، حیوانات و محیط زیست ندارد “.

در سال 1993 میلادی افراد مواجب گیر مون سنتو در صدد ایجاد این ایده بودند که از علف های هرز بایستی گریزان بود و راند آپ را به صورت ناجی و یک موسسه مسئول ترسیم می کردند. در همین اثنی پانزده شهر آمریکا با حمایت مون سنتو برای زیبا سازی شهر خود به استفاده از راند آپ تن در دادند.

roundup--1

تقلّب مضاعف

مأمورین کنترل (United States Environmental Protection Agency)  EPA کاملاْ با نتایج وحشتناک آزمایشات محوله به آزمایشگاههای شمال آمریکا آشنا بودند. بین سالهای 1975 و 1995 در دستکاری نتایج و آمارهای حاکی از تلفات بی شمار حیوانات آزمایشگاهی مورد استفاده جهت احراز صلابت راند آپ و dioxin نقش فعّلانه ای داشته و بی رحمانه در راستای خواسته های مون سنتو اجرای نقش می کردند.

در سال 1978بیش از 30 مورد مربوط به اثر گلیفوسات، با آزمایشات مربوطه که منجر به بیوپسی روی رحم موشهای مذکر در آزمایشگاه های شمال آمریکا شده بود توجه منتقدان را به خود جلب می کرد؛ که فقط می توانست نادرست باشد چرا که موشهای مذکر از رحم قابل استخراج برخوردار نیستند.

در سال 1991 مورد لابراتوار Craven مطرح بود، چرا که یک سری آزمایشات آنان مربوط به پیدا کردن باقیمانده های سموم مثل راند آپ و… بر روی میوه هایی مثل آلو، سیب زمینی، انگور و چغندر قند و زمین کشاورزی و آب می شدند. طبق معمول EPA اظهار داشت که این سموم آثار باقی نمی گذاشتند و کاملاً سالم بودند ولی در هیچ موردی نتایج آزمایشات ارائه نشدند. نتیجه اینکه در پی محاکمه ای مسئولین آزمایشگاه به 5 سال زندان محکوم شدند ولی مون سنتو و EPA هرگز به محاکه کشیده نشدند. چهارده سال بعد در سال 2005 مون سنتو معتقد بود که جریان Craven محبوبیتش را خدشه دار کرده و از نظر اقتصادی متضرر شده (دقیقاً در زمانی که خانم Linda Fisher کارمند اسبق EPA پس از تجربه کاری چند ساله در مون سنتو به عنوان معاون رئیس دیپارتمنت سموم دوباره به استخدام EPA در می آید، این خود نشان می دهد که در آمریکا چگونه بخش خصوصی مقتدرانه دفاتر دولتی را در اختیار خود دارد و سیاست ها همواره از طریق ایشان اجراء می شود). نهایتاً در سال 1998 EPA تقاضای تکرار آزمایشات را کرد، طبیعتاً نتیجه معلوم بود، امّا به نقل قول از خانم Caroline Cox در مجله Journal of pesticide Reform این پروسه ها باعث صلب اعتماد مردم از دستگاههای مرتبط با صدور صلاحیت و سلامت سموم می شود.

پیامهای تبلیغاتی گمراه کننده

   در سال 1996 وزارت دادگستری آمریکا توسط آقای Dennis C. Vacco تحقیقات گسترده ای را برای حمایت مصرف کنندگان از تبلیغات گمراه کننده آغاز کرد. محور اصلی اینگونه تبلیغات که حول و حوش سلامت و صلاحیت علف کش راند آپ می گردید و با پیامهایی نظیر:

– برای موشها glifosat از نمک طعام بی ضررتر است

– استفاده از راند آپ در اماکنی که کودکان و حیوانات خانگی زندگی می کنند هیچ خطری برای سلامتی آنها ندارد، چرا که در مجاورت با هوا و محیط به مواد طبیعی تجزیه می شود.

– جملاتی مثل؛ تجزیه پذیر در محیط زیست، دوست محیط زیست، غیر سمّی بودن آن، عملکرد غیر تهاجمی و…

– در مورد صیفی کاریهای کالیفرنیا گفته می شد که حتی پاشیدن آن نزدیک چشمه های آب آشامیدنی بی خطر است.

دو سال بعد مون سنتو توسط دستگاه قضایی محکوم به پرداخت 75 هزار دلار جریمه شد. در فرانسه با همین اتهامات ولی با پروسه ای طولانی تر ( از 2001 تا 2006 )، شعبه مون سنتو در آن کشور محکوم به پرداخت 25 هزار یورو شد. در همین دوره زمانی در سال 2004 شعبه فرانسوی مون سنتو که بیش از 60 در صد بازار glifosat را در دست داشت سالانه فروشی معادل 3200 تن داشت. بنا به گفته آقای Ken Cook رئیس EWG  Environmental Working Group شهر واشنگتن تا زمانیکه جرائم در این سطح پایین هستند برای شرکتهایی مثل مون سنتو بسیار مقرون به صرفه است که سکوت اختیار کنند؛ آنهم در دوره زمانی 1997 تا 2002 که میزان فروش علف کش دو برابر شده بود.

منابع مورد استفاده

لطفاً برای بزرگنمایی برروی تصاویر کلیک نمایید

manabe-roundup 1 manabe-roundup 2manabe-roundup 3

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا