فريب تبليغات زيبايي پوست را نخوريد

جوان‌سازي پوست به کمک پلاکت‌هاي خون (پي‌آرپي)، روشي مطمئن و تضمين‌شده نيست و گاه عوارض ناگواري در پي دارد

دو سه سالی است که علاقه‌مندان به انجام روش‌های نوین جوان‌سازی، ترمیم و زیبایی پوست و مو با تبلیغاتی اغواکننده مبنی بر استفاده از پلاکت‌های خونی فرد برای با طراوت‌شدن، ترمیم بافت‌های پوستی و تقویت رشد موهای از دست‌رفته که به «پی‌آرپی» مشهور است، روبه‌رو می‌شوند.‌ این روش نسبتا جدید از چندین دهه گذشته برای درمان برخی بیماری‌های مزمن مفصلی یا برخی ضایعات پوستی چون انواع کهیر استفاده می‌شد، اما از حدود 7 یا 8 سال پیش از آن برای ترمیم و بهبود زخم‌های مزمن از این روش بهره گرفته می‌شود.‌

ورود این روش به عرصه زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو داستان دیگری دارد و مسیری را باز می‌کند که همچنان با تردیدهای بسیاری همراه است. پی‌آر‌پی با وجود تاکیدی که بر موفقیت‌اش در بازسازی پوست و کلاژن‌سازی، درمان ریزش مو و رفع پف و تیرگی دور چشم دارد، اما با عوارض ناشناخته‌ای همراه است که بهره‌گیری از آن را در حال حاضر با تامل بیشتری همراه می‌کند.

دکتر سعید شفیعیان، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که پی‌‌آرپی روشی است که در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد عوارض آن وجود ندارد، می‌گوید: مطالعات روی این روش و تاثیرات آن بر جوان‌سازی پوست و مو همچنان ادامه دارد و تا رسیدن به نتایج قطعی، عوارض ناشی از آن و همین‌طور روش‌های درمانی برای مقابله با این عوارض همچنان ناشناخته است؛ به این دلیل، متخصصان پوست و مو به عنوان روشی مطمئن و تضمین‌شده درمانی از آن نام نمی‌برند.

پی‌آر‌پی چیست؟

پی‌آرپی (PRP) روشی درمانی است که از 3 دهه گذشته برای بیمارانی که جراحی شده‌اند و به علت خونریزی در طول مدت جراحی یا بعد آن به فاکتورهای پلاکتی نیاز داشته‌اند، مورد استفاده بوده است. مبنای این روش، استفاده از عوامل انعقادی خون یا سلول‌های پلاکت است که از طریق دستگاه‌هایی با سرعت زیاد از خون گرفته‌شده از بیمار جدا می‌شود و در ترمیم و بهبود زخم‌ها و نیز ترمیم و بازسازی پوست و مو به کار گرفته می‌شود؛ یعنی پلاسمای تغلیظ‌شده به نقاط آسیب‌دیده پوست یا ریشه موها تزریق می‌شود (پلاسما 55 درصد حجم خون را تشکیل می‌دهد که 90 درصد آن آب و 10 درصد بقیه‌ شامل املاح، قند، چربی و پروتئین‌هایی نظیر فاکتورهای انعقادی و آنتی‌بادی است.)

دکتر شفیعیان می‌افزاید: سال‌هاست که در بهبود زخم‌های مزمن چون زخم پای دیابتی، زخم بستر یا زخم‌های ناشی از تصادفات از این روش به طور موثری استفاده می‌شود. طی 3 یا 4 سال اخیر هم تزریق این پلاکت‌ها به منظور تقویت رویش موی سر، درمان چین و چروک و از بین‌بردن پف و تیرگی دور چشم کاربرد دارد.

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: به این منظور، پلاسمای تغلیظ شده خود فرد که حاوی مقادیر بسیار زیادی از پلاکت است، در نقاط مختلف تزریق می‌شود. عملکرد پلاکت‌ها باعث می‌شود که مناطق مورد نظر شروع به بازسازی و ترمیم کنند و کلاژن‌سازی (کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین بدن که در بافت‌هایی چون پوست یافت می‌شود) به طور مجدد صورت بگیرد.

معجزه پلاکت‌ها موقتی است

پژوهشگران دریافته‌اند که عملکرد پلاکت‌های خون نسبی است، به این معنا که عمر اثرات ترمیمی پلاکت‌ها در حوزه زیبایی پوست و مو کوتاه‌مدت است و بیش از چند ماه دوام نخواهد داشت.‌ دکتر شفیعیان در این باره می‌گوید: اتفاقی که در فرآیند از بین‌بردن چین و چروک‌های پوستی به دنبال تزریق پلاکت‌ها می‌افتد، مربوط به کشیدگی پوست یا پدیده‌ای به نام «فیبروز» است و برخلاف تصور عموم به جوان‌سازی پوست مربوط نمی‌شود. چنین اتفاقی حتی با واردکردن سوزن‌های معمولی به سطح پوست نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، به همین دلیل اثرات ظاهری مثبت آن پس از چند ماه از بین می‌رود.‌ وی تاکید می‌کند: در مورد درمان ریزش مو نیز آنچه به دنبال تزریق پلاکت‌ها اتفاق می‌افتد، اثرات موقتی دارد و پس از مدتی منجر به ایجاد الیاف غیرعادی در انتهای ساقه موها و کوتاه و کم‌پشت‌شدن آنها می‌شود. یعنی تزریق پلاکت در درازمدت به کاهش تراکم موی سر منتهی می‌شود. در مورد رفع پف و تیرگی دور چشم هم اثرات ترمیمی پلاکت‌ها کاملا موقتی و کوتاه‌مدت است.

روشی در بوته آزمون و خطا

به گفته بسیاری از متخصصان پوست و مو، روش پی‌آرپی در حال حاضر مراحل تحقیقاتی و آزمون و خطای خود را طی می‌کند. چراکه عملکرد پلاکت‌ها در فرآیند ترمیم و بازسازی پوست موقتی است و بهره‌گیری نتایج طولانی‌مدت از آن، تکرار این روش را در عرض چند ماه ضروری می‌سازد. در حالی که عوارض ناشی از تزریق پلاسما که از مهم‌ترین آنها می‌تواند ایجاد فیبروز (کشیدگی موقت پوست) باشد با عوارضی همراه است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر شفیعیان تاکید می‌کند: البته در مورد ترمیم زخم‌های مزمن می‌توان از پی‌آرپی به طور موثر بهره گرفت، اما در ارتباط با موارد زیبایی و رشد و بازسازی موها و رفع چین و چروک‌های پوستی، در حال حاضر به عنوان یک روش درمانی تضمین‌شده و بدون عارضه نمی‌توان به این روش اعتماد کرد.

در دام تبلیغات نیفتید

نمی‌توان از این نکته به راحتی گذشت که برخی تبلیغات که در معرفی روش‌های نوین جوان‌سازی و ترمیم پوست و مو ارائه می‌شوند، بسیار اغواکننده است. متخصصان پوست تاکید می‌کنند که اگر نمی‌خواهید ازجمله کسانی باشید که در دام تبلیغات غیرواقعی این نوع روش‌ها می‌افتند، در بهره‌گیری از پی‌آرپی به این نکات توجه داشته باشید که این روش درمانی به هیچ وجه جایگزین سایر روش‌های درمانی رفع چین و چروک پوست نمی‌شود، بلکه پی‌آرپی یک روش درمانی کمک‌کننده همراه و تا اندازه‌ای مکمل سایر روش‌هاست. این روش‌ها را حتما تحت نظر یک متخصص مجرب انجام دهید. فراموش نکنید که پی‌آرپی در درمان ریزش مو و رفع تیرگی دور چشم همه افراد پاسخ مثبت نمی‌دهد. نکته آخر آن که این روش در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا هنوز به عنوان یک روش درمانی تضمین‌شده معرفی نشده است.

 تبلیغات زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا