لامپ های کم مصرف و مضرات آن

لامپ های کم مصرف یا نورهای طبیعی و سالم یا لامپ های LED و … کدامیک؟!

پروفسور Niels kuster تحقیقاتی را در اداره بهداشت زوریخ در کشور سوئیس بر روی لامپ های کم مصرف در دانشگاه پلی تکنیک انجام داده است. اندازه گیری اشعه های مغناطیسی که از این لامپ ها در اداره ها و منازل، روی میز ها، اماکن عمومی و… تولید و پخش می شوند اندازه گیری شده است لازم به ذکر است این لامپ ها روشنایی بسیار زیادی دارند.

اداره بهداشت زوریخ با در نظر گرفتن نتایح کلیه این آزمایشات اعلام کرد که بدن انسان این اشعه های الکترو مغناطیسی را جذب نموده و به مرور زمان روی سلول های مغزی، اعصاب و ماهیچه ها اثر گذاشته و ایجاد تورم می کند و از همه مهم تر اینکه محیط زیست را آلوده می نماید. این لامپ ها حکم بمب های کوچک پر از جیوه را دارند که در داخل حباب نگهداری می شوند و برای سلامتی دشمنی بزرگ می باشد.

پر واضح است که اگر به مرور زمان بخار جیوۀ داخل این حباب ها در محیط پخش گردد و از همه مهم تر این لامپ ها بشکنند این بمب های کوچک چه تاثیر مخربی بر روح، روان، جسم و سلامت آدمی دارند. مثلاً اگر این لامپ ها در آپارتمان یا حتی بیرون از محیط سربسته و در فضای آزاد هم بشکنند این بخار جیوه همان صدمات فراوان یک بمب کوچک را برای فرد ایجاد می کند. که البته با نفس کشیدن در این بخار، قلب، کبد، کلیه آسیب خورده و بیماری های پوستی خطرناکی ایجاد می گردد.

تحقیقات دیگری نیز در اروپا بر روی این پروژه انجام گرفته است که در اخبار Euronews(اخبار روز اروپا) مورخ 16 سپتامبر 2009 به سمع همگان رسید. مطالعات متعدد بر روی این لامپ ها اثبات می کرد که آنها محیط را آلوده کرده و سرطان زا هستند. و دیگر آنکه با برهم زدن تعادل هورمون ها در خواب افراد ایجاد اختلال کرده و در بیمارانی که از صرع رنج می برند تعداد غش و تشنج را در ایشان افزایش داده است.

از سالیان پیش شکایات و اعتراضات فراوانی در رد این لامپ های جیوه ای صورت گرفته است. البته این لامپ ها حدود 5 میلی گرم جیوه دارند که بارها و بارها در محافل پزشکی و وزارت های بهداری یادآوری شده است که این جیوه از طریق بخارات حاصله و طرق گوناگون وارد سیستم بدن می شوند و صدمات جبران ناپذیری به دستگاه عصبی بدن وارد می سازند. اما صد افسوس و بسیار حیف که هیچ گاه با اعتراضات این کارشناسان، متخصصین و پزشکان از سوی وزارتخانه ها کوچکترین اقدامی صورت نپذیرفت.

نکتۀ شایان ذکر دیگر آن است که کمیسیون اروپا اخطاریه ای صادر کرد که مبنی بر گردآوری این لامپ ها بود برای اینکه با زباله های شهری آمیخته نگردند و در جایی مخصوص این لامپ ها معدوم گردند تا با اینکه سوخته و غیرقابل استفاده هستند بازهم جیوۀ آنها تاثیری بر سلامت انسان نگذارد.

بزرگترین و عمده ترین مضرت این لامپ های جیوه ای برای خانم های باردار است که متاسفانه همواره شاهد آنیم که در اتاق نوزادان و کودکان بیمار در بیمارستان ها از این لامپ ها برای روشنایی بهره گرفته می شود.

این لامپ های جیوه ای قدرت تمرکز را کم می کنند، ایجاد بی خوابی می کنند و با اختلال در ترشح ملاتونین و کمبود آن سیستم هورمونی بدن انسان را به هم می ریزند.

لامپ کم مصرف خطرناک و مضر سلامتی

بیش از ده سال است که این لامپهای کم مصرف در بازار دیده می شوند و اتحادیه اروپا با توجه به اینکه از تمام مضرات آن آگاه است دستوری صادر نموده است که از اواخر سال 2012 فقط این لامپها تولید شوند و جلوی تولید لامپ های دیگر گرفته شود. ولی سؤال مردم این است که صدور این حکم با چه قیمتی قابل اجراست؟

در صورتی که این لامپ ها ایجاد صدمه و زیان های بسیار زیادی برای مردم می کنند و موجب بیماریهای پوستی از قبیل لوپوس، اگزما می کنند و بیماری های غش، اوتیسم، سر درد، ایجاد غده و سرطان می نمایند پس چرا هم چنان تولید و توزیع می گردند.

این لامپ ها سه نوع مشکل عمده دارند:

1-    تولید اشعه الکترو مغناطیسی

2-    تولید بخار جیوه

3-    ساطع کردن اشعه u.v

تحقیقاتی که مرکز تحقیقات CRIREM در فرانسه انجام شد به جامعه بشری هشدار داد که :« این  لامپ ها را تا جایی که می توانید به هیچ عنوان استفاده نکنید مخصوصاً در فواصل نزدیک به بدنتان قرار ندهید اقلاً فاصله این لامپ ها از بدن باید یک متر باشد. اعتراضات شدیدی به اتحادیه اروپا صورت گرفت مبنی بر این که اگر این لامپ های معمولی را از رده خارج کنیم اشخاصی که توسط این لامپ های کم مصرف بیمار شده و از بین می روند هزاران هزار برابر افزایش می یابند.

در ژوئن 2008 نیز در مجلهJournal of Industrial Medicine تحقیقات دیگری در آمریکا و در صنایع پزشکی انجام شد مبنی بر این که لامپ الکتریکی کثیف 5 برابر خطر سرطان را بیشتر می کند و هم چنین در کانادا نیز تحقیقاتی راجع به این لامپ ها انجام شد که همگی آن ها هم تایید شدند. (Marta Havas).

جیوه

در این لامپ ها 5 میلی گرم جیوه وجود دارد که سمی برای مغز، سیستم عصبی، کلیه، چشم و … محسوب می گردند با این که فقط 5 میلی گرم جیوه در این لامپ وجود دارد این ناثیرات مهلک را می بینیم. در صورتی که حتی 1 میلی گرم آن هم برای نابودی انسان زیاد است و صدمات زیاد و سنگینی به بدن انسان وارد می سازد.

البته آزمایشات دیگری هم انجام شد. مثلاً وقتی این لامپ ها شکسته می شوند بخار جیوه در تمام آن منطقه تا شعاعی بسیار وسیع پخش می گردد و هفته ها اثر خود را باقی می گذارد همان طور که توضیح داده شد این لامپها مثل یک بمب کوچک هستند. و حتی در حمل و نقل نیز این لامپ ها مشکلاتی را ایجاد می کنند از آنجایی که گاهی در کامیون ها شکسته می شوند و بخار جیوه در شهر پخش شده و تا به مقصد برسد همه محیط را آلوده می کند و این در حالی است که در همان منطقه از مبدا تا مقصد باعث آلودگی هوا شده و حتی آب و خاک را هم آلوده می سازد.

در نتیجه با توجه به اینکه لامپ های معمولی را از بازار جمع آوری کردند و جلوی تولید آن ها را گرفته اند و سیاست های غلطی را اعمال کردند که لامپ های کم مصرف را همگی مردم به زور و حتی از روی جهل و اجبار باید استفاده کنند چون لامپ رشته ای در بازار یافت      نمی شود. یادمان باشد که شکستن یک لامپ در یک کامیون فقط شکسته شدن یک لامپ نیست بلکه میلیون ها ضرر به محیط، آب، خاک و بدن آدمی می رساند.

علاوه بر آن اشعه های u.v و مغناطیسی روی اعصاب و سلولهای مغزی اثر می گذارد ، به چشم (آب مروارید) ، کبد، کلیه و پوست هم ضرر های زیادی می زند.

تحقیقاتی با عنوان(HPA) Health protection Agency در مجله Guardian در انگلیس به چاپ رسید که این تحقیقات روی تمام لامپ های کم مصرف و حتی LED انجام شد و دانشمندان متوجه این شدند که اشعه u.v خطر سرطان و بیماری های پوستی را خیلی زیاد می کند خصوصاً کسانی که از این لامپ ها در اداره ها و روی میزهای کارشان نصب کرده اند و یا کارمندانی که مشغول کار هستند، با اشعه u.v زیادی که از این تولید می شود بیشتر در معرض خطرند.

هم چنین British Association of Dermatologist نیز تحقیقاتی را انجام داده است که مبنی بر آن است که کسانی که بیماری های پوستی دارند و هم چنین به نور، حساسیت زیاد دارند بیماری آن ها تشدید شده و در بعضی موارد این بیماران ادعای خسارت از شرکت های لامپ کم مصرف مثل OSRAM و غیره را نیز کرده اند.

برخی افراد هم که مشکل بیماری پوستی نداشته اند اثرات آن را روی پوست صورت خود به شکل علائم سرخی که یک نوع آلرژی محسوب می شود و زخم هایی روی صورت جا        می گذارد، دیده اند.

تحقیقات دیگری که دکتر Antony Carr در دانشگاه Sussex University بر روی اشعه UV-C انجام داده است نشان گر آن بوده که این لامپ ها که می گویند درصد کمی U.V تولید می کنند هم صدمه به DNA می زنند خصوصاً کسانی که زیر این نور ها کار می کنند و پوست بدنشان قرمز شده است و شبیه به سوختگی می باشد که در نهایت منجر به سرطان پوست، سر درد، خستگی چشم و مشکل تمرکز می گردد.

نکته دیگر این که این نور آبی رنگ (لامپ های کم مصرف) تولید و ترشح ملاتونین را در بدن کم کرده و مشکل بی خوابی، بیماری های غدد و سکته قلبی را نیز ایجاد می کند.

این لامپ ها چیزی جز یک بمب کوچک نیستند که همگی آلوده و سمی هستند و ما تقریباً همیشه و همه جا با آن ها سر و کار داریم.

لامپ های کم مصرف و مضرات آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا