معنای گرسنگی تنها محرومیت از خوردن غذا جهت رفع گرسنگی نیست

معنای گرسنگی تنها محرومیت از خوردن غذا جهت رفع گرسنگی نیست بلکه محرومیت از جذب بیش از چهل نوع عامل حیاتی است!

 اگر در گذشته عده ای معدود در اثر فقر و بی خوراکی می مردند، در حال حاضر، اکثریتی در حدود هفتاد درصد جمعیت جهان، دچار کمبود یکی از عوامل لازم برای ادامه ی زندگانی می باشند. عواملی که فقدان یکی از آنها موجب مرض و بالأخره مرگ زودرس می شود و مردم را علیل و ناتوان می سازد. اگر در سالهای قحطی، کمبود غذا یکی از علل مرگ و میر و اشائه ی امراض عفونی و مسری بود امروزه تعداد قربانیان تغذیه ناقص و گرسنگی نامرئی به مراتب زیادتر از سالهای قحطی می باشد. در سالهای قحطی، فقدان کامل مواد غذایی، تولید گرسنگی حاد کرده و بینوایان را دسته دسته به سوی گورستان می فرستد اما گرسنگی نامرئی مزمن بوده، جماعات بیشتری را که در بین آنها طبقات مرفه زیاد دیده می شوند مبتلا به مرگ تدریجی کرده، بسوی هلاکت می برد. علوم جدید با شیرین کردن آب دریاها و تکمیل وسایل ارتباط و ساختن وسایل سریع حمل و نقل، مسئله ی گرسنگی مرئی را جبران کرده ولی در راه رفع گرسنگی های پنهانی نه تنها تاکنون قدمی برنداشته بلکه روز به روز آنرا شدیدتر می کند. پزشک جدید به منشأ اصلی مرض که همانا گرسنگی پنهانی و فقدان یکی از عوامل حیاتی است چندان کاری ندارد و عوارض بعدی دارو را هم در نظر نمی گیرد. او میکروب را که عامل دست دوم بیماری است می کشد ولی به کمبود عوامل غذایی که بدن را مستعد برای رشد آن میکروب کرده است، کمتر توجه می کند و زهرابه هایی را که میکروب هنگام رشد از خود ترشح کرده و محیط بدن را آلوده و مسموم ساخته است از بین نمی برد طبق محاسباتی که شده است، تلفات جنگ و بیماری های همه گیر حداکثر پس از ده سال جبران می شود ولی پس از یک قحطی بزرگ، آنهایی که جان سالم به در می برند تا پایان عمر قادر به جبران عوارض گرسنگی نبوده و همچنان ضعیف و رنجور باقی می مانند!

باز هم خاطر نشان می شود مقصود از گرسنگی، بی خوراکی کامل نیست بلکه ما از کمبودهایی سخن می گوییم  که به طور محرمانه و پنهانی، بدون احساس گرسنگی وجود انسان را می کاهد. این همان گرسنگی است که بچه را در شکم مادر رنجور می کند و عده ای را جانی با همراه به دنیا می آورد. این همان گرسنگی است که بیماری ها را در یک خانواده ارثی می کند.

نخستین علت این گرسنگی های پنهانی، یکنواخت بودن خوراک انسانهای متمدن است که بایستی آنرا زاییده ی تمدن جدید و شهرنشینی دانست. خوراک امروز ما با خوراکی های نیاکان ما همانقدر اختلاف دارد که داروهای جدید با داروهای گیاهی دارند. ما به تغذیه با غذاهای محدود عادت کرده ایم در صورتی که انسانهای اولیه انواع زیادی از گیاهان وحشی و حیوانات مختلف را در اختیار داشتند.

دومین علت این گرسنگی پنهانی، خوراکهای کم حجمی است که انسان متمدن برای خوراک خود برگزیده است و یا تصفیه آرد، قند، روغنها و چربی ها آنها را از بسیاری از عوامل اصلی غذایی عاری ساخته است. وقتی ما گندم را با آسیابهای بزرگ و سنگین چدنی آرد می کنیم و سبوس آن را با الک های بسیار نرم چند صفر می گیریم، از شانزده عامل غذایی که در گندم وجود دارد، دوازده عامل مفید آن را گرفته و دور میریزیم؛ در نتیجه با خوردن نان سفید که چیزی جز نشاسته ندارد، نسبت به دوازده عامل غذایی هدر رفته و املاح مهم گیاهی آن گرسنه می شویم. این غذا هنری جز تخمیر شدن در معده و سوختن (هضم) ناقص ندارد و مسئول پیدایش یبوست، نفخ و بسیاری از امراض معدی و فساد خون می باشد. یا چغندر قند، یک غذای کامل است که هم قند دارد و هم عواملی که برای هضم و جذب قند و سوختن آن در بدن لازم است ولی قند سفید چیزی جز قند نیست و موجب کوتاه شدن عمر ماشین بدن شده و پیری زودرس را به ارمغان می آورد.

نوشابه های الکلی نیز از این تصفیه دامنه دار در امان نیستند. خداوند در قرآن مجید منافع و مضار شراب را با هم مقایسه کرده است و چون زیان آن بیشتر از فواید آن می باشد، آن را حرام کرده است ولی همین که این شراب تصفیه می شود و به صورت عرق در می آید، منافع آن به کلی از بین رفته یک مایع سوزاننده باقی می ماندکه هنرش سوزاندن عوامل و ذخایر غذایی موجود در بدن بویژه کلسیم است. این موضوع دلالتی است بر نوشابه خوارانی که ممکن است از نظر مالی غنی باشند ولی از نظر عناصر غذایی بدن خیر!

در سرزمین پهناور ایران بیش از صد هزار گیاه خوراکی که هر یک دارای عناصر متفاوت و بسیار هستند، می روید و هر یک سرشار از عوامل و ترکیبات غذایی است که سابقاً بسیاری از آنان برای مداوا به کار می رفت. برای مثال در زمان گذشته، بیماری قند با میوه ها و سبزیجاتی معالجه می گردید که غذای لوزالمعده بوده و آن را تشویق به ترشح انسولین می نمودند ولی امروزه با رژیم غلطی که به این دسته از مبتلایان می دهند آنها را از خوردن غذاهای اصلی واداشته و منحصراً به آنها گوشت می دهند و در نتیجه خون آنها ترش شده و سبب پیدایش استن در ادرار آنها شده و بیماری آنها سخت و بی درمان گردیده و سرانجام به مرگ بیمار خاتمه پیدا می کند.

ریزش مو بر خلاف تصور عده ای ارثی نیست بلکه معمول گرسنگی نامرئی پیاز مو نسبت به «ویتامین ب»  می باشد. سفید شدن زوردرس مو بر خلاف تصور عده ای ارثی نیست بلکه معلول گرسنگی نامرئی املاح آن (فلزات مختلف از قبیل منگنز، روی، تیتانیوم، تنکستن و غیره) است.

نارسایی غده تیروئید و بیماری های عصبی خود مولود گرسنگی های نامرئی هستند که در سفید شدن زودرس مو بی دخالت نیستند.

کم خونی نخستین تظاهر گرسنگی نامرئی بدن به عنصر «آهن» است همچنین این گرسنگی رشد اطفال را مختل کرده و باعث ضعف معده و روده ها می گردد.

کرم خوردگی و سستی دندانها که متأسفانه روز به روز زیادتر می شود با گرسنگی نا آشکار عنصر «فلوئور» به وجود آمده است. این عنصر در ساختمان بنیادی دندانها و استخوان ها و غضروف ها نهایت لزوم را دارد. عدس، ماش، لوبیا سرشار از فلوئور بوده و تقریباً دو برابر گوشت و سبزیها فلوئور دارند.

ضعف حافظه، کوتاهی قد، رنگهای پریده، بیماری های روحی، گواتر، حماقت و هزاران عوارض دیگر ناشی از گرسنگی نامرئی عنصر «ید» در بدن است. توقف رشد نوجوانان، ناشی از گرسنگی نامرئی «ویتامین آ»و عصبانیت و یبوست و نفخ معده ناشی از گرسنگی نامرئی «ویتامین B1» می باشد.   

  

منبع:فصلنامه حکیمانه، سال اول، شماره چهارم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    نمک کدام منطقه ایران ید بیشتری دارد ؟

    و در کل در صورت امکان مقاله ای با عنوان ویژگی های نمک های مناطق مختلف ایران بنویسد

    با تشکر از حکیم بزرگوار

    1. با سلام و احترام
      نمک هر منطقه خواص و‌فواید خودش را دارد ومیزان ید هر منطقه بستگی به شرایط جوی دارد
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا