نکته های شنیدنی: دوران نوزادی و شیر خواری

? نکته های شنیدنی ?

#دوران_نوزادی_و_شیر_خواری

✅زمانی که جنین به دنیا می آید، نوزاد خوانده می شود. نوزادی، اولین مرحله ی آغاز زندگی می باشد. در هنگام تولد، نوزاد زیبا نیست، رنگ چهره قرمز و پوست آن چروکیده است، ولی رفته رفته چین و چروکها از بین می روند و نوزاد زیبا می شود. بیشتر متخصّصین، دوران نوزادی را یک زندگی همزیستی داخل رحمی در خارج از رحم می دانند.
شیر خوارگی را می توان بطور قرار دادی به دوره ای اطلاق کرد که از تولد تا پایان دوسالگی استمرار دارد. قبل از تولد، جنین برای رفع تمام نیازهای خود مانند غذا، اکسیژن و گرما، کاملاً به مادر وابسته است. نوزاد علی رغم جدایی جسمانی از مادر وداشتن اعمال تنفسی و گردش خون مستقل، برای رفع نیازهای مهم فیزیولوژیک و روانی خود به مادر متکی باقی می ماند.
نوزاد شیرخوار برای ادامه ی رشد ونمو، احتیاج اساسی به حفظ تعادل محیط داخلی دارد. تعادل محیط داخلی به کمک عوامل متعدد از جمله: به دست آوردن اکسیژن، غذا و آب و از دست دادن مواد زاید برقرار می شود. سایر نیازهای اساسی عبارت است از دوره های خواب، استراحت و فعالیت و دریافت تحریکات حسی مناسب.
نوزاد انسان برخلاف نوزاد بسیاری از حیوانات، در ابتدای تولد نمی تواند از خود مراقبت کند و برای زنده ماندن و حفظ تعادل محیط داخلی، نیازمند به دیگران است. یکی از علل طولانی شدن دوره ی کودکی در انسان، پیچیدگی که نوزاد حیوانات با داشتن رفتارهای قالبی و یکنواخت، در رویارویی با شرایط جدید، ضعف و ناتوانی کمتری از خود نشان می دهند.

?منبع: زناشویی، بارداری، تربیت – تالیف:فرض الله قلیزاده، فریبا بیرامی – ، ص ۱۳۹و ۱۴۰.

کدمطلب:970322 14pc‌ ‌ ‌


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

نکته های شنیدنی: دوران نوزادی و شیر خواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا