مراحل هضم غذا

#مراحل_هضم_غذا

در بدن انسان، پس از خوردن غذا، چهار مرحله هضم رخ می دهد که به ترتیب بیان می شود.

یکم، هضم معده ای
هر غذایی در گام نخست و پس از جویده شدن و آمیختن با آب دهان، وارد معده می گردد. غذا در معده با آنزیم ها و اسیدهای قوی و مختلفی مخلوط شده و به گونه خمیری در می آید، سپس وارد روده می شود. روده نیز مقدار بسیاری از مواد غذایی را جذب کرده و به کبد تحویل می دهد.

دوم، هضم کبدی
پس از خورده شدن مواد غذایی و هضم آغازین آک در معده و روده باریک، مواد غذایی هضم شده، به وسیله دیواره روده باریک، جذب خون شده و برای تجزیه بیش تر به کبد می رود. کبد، بسان دیگ غذا عمل کرده و مواد غذایی را می پزد و آن ها را به مواد جداگانه ای تبدیل می کند.
کبد، عضوی بسیار حیاتی برا یبدن است که در کنار ذخیره سازی ویتامین ها و مواد معدنی، در وظیفه ای مهم تر، سوخت و ساز مواد غذاییو چربی ها و پروتئین ها را بر عهده دارد که با تولیدصفرا، در جهت هضم و جذب چربی ها عمل می کند.
در هضم کبدی، ماهیت مواد غذایی دگرگون می شود و کبد آن ها را به چهار خلط؛ دم، صفرا، بلغم و سودا تبدیل می کند.

سوم، هضم عروقی
یعنی پس از تجزیه و تحلیل مواد غذایی و دگرگونی و رفتن آن ها به رگ های خونی، تغییر و تحولاتی در این مواد مغذی انجام می گیرد تا به بافت مورد نظر برسد. به این دگردیسی درون رگ ها، “هضم عروقی” می گویند.

چهارم، هضم بافتی(اندامی)
هضم در بافت هاو اندام ها انجام می گیرد؛ یعنی خوت با جریان در سراسر بدن، موادغذایی مفید را به بافت ها و اندام های گوناگون و سلول های آن ها می رساند و فضولات و زواید آن ها را نیز پس می گیرد.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص ۱۵۷.

کدمطلب:960130 15pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا