نکته های شنیدنی: هیضه (اسهال و استفراغ)

#هیضه (اسهال و استفراغ)

حرکت مواد فاسد و غیر منهضم است که از بدن به معده بر می گردد و از طریق قی یا اسهال، با شدت دفع می شود.

گاهی ممکن است که در هیضه، قی نباشد و ماده تماماً به سوی روده ها رفته و با اسهال مفرط دفع شود، اما معمولاً غثیات و حالت تهوع وجود دارد.

هیضه از بیماری های حاد و خطرناک است و بسیار اتفاق می افتد که اسهال به حدی برسد که نبض ساقط می شود و بیماری به مرتبه ای می رسد که هر چه به بیمار می خورانند، قی می کند و تشنگی غالب می شود و تشنج ایجاد می شود و اندام ها به سردی می گراید.

اسباب ایجاد بیماری

سبب آن فاسد شدن غذا در معده و تبدیل شدن آن به صفرا و یا بلغم و سودا، به سبب ردائت کیفیت و قبول کردن احتراق است؛ لذا طبیعت آنچه را صفراوی و لطیف است و در فم معده جمع شده، به طریق قی و آنچه که سنگین و غلیظ و بلغمی است و در قعر معده مانده است، با اسهال دفع می کند.

گاهی هیضه به سبب پر خوری، عدم رعایت ترتیب غذا خوردن، خوردن غذا بر روی غذای هضم نشده و یا آشامیدن آب بسیار و خوردن میوه تر بالای غذای هضم نشده، خصوصاً که بسیار چرب باشد و یا بودن خلط فاسد در معده و خوردن غذای بسیار بر آن و وجود باد و ریح زیاد در معده و غیر اینها ایجاد می شود.

سبب هیضه اطفال اکثراً شیر خوردن پی در پی و یا خوردن شیر و غذا در پی هم، بدون هضم شدن غذا و یا شیر می باشد و یا حرکات شدید بعد از خوردن شیر و غذا که موجب سوءهاضمه می گردد.

پی نوشت:

غثیان: استفراغ

قی: استفراغ

ردائت: بدی

ریح: باد

  ?اعمال یداوی جلد سوم/ ص 72/ دکتر حوریه محمدی کناری و دکتر غلامرضا کردافشاری

کدمطلب:970911  8PC


 

اسهال و استفراغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا