وزیر بهداشت: طب سنتی ایرانی، گنجینه ارزشمندی که از نیاکان به ما به ارث رسیده است

 وزیر بهداشت:

ادغام خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور ارزشمند است/ طب سنتی ایرانی، گنجینه ارزشمندی که از نیاکان به ما به ارث رسیده است/ گنجاندن 2 واحد اختصاصی طب سنتی در دوره طب عمومی

وزیر بهداشت ادغام خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این خدمات توسط بهورزان در صف اول مراقبت های بهداشتی در مراکز بهداشتی ارائه می شود که اقدام بسیار ارزشمندی است.
به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در آیین ادغام و ورود خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت های اولیه که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه هنوز هم در بخشی از ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت نگاهی افراطی وجود دارد برخی عنوان می کنند که با توجه به سرعت پیشرفت علم نیازی به طب سنتی نیست زیرا در بسیاری از زمینه ها، طب سنتی در حل مشکلات درمانی مردم ناتوان است اما بر عکس برخی از آیات، روایات و دین کمک می گیرند تا ثابت کنند که طب مدرن در مقابل دین و آیین قرار دارد.

ضرورت احیای دوباره طب سنتی ایران
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر نیاز به طب مدرن و سنتی، خاطرنشان کرد: از طب سنتی در یکی دو قرن گذشته غفلت شده در صورتی که گنجینه ای چند هزار ساله در خدمت ایرانیان بوده و در گذر زمان به تکامل رسیده و لازم است تا بار دیگر طب سنتی ایرانی احیا شود.
دکتر هاشمی با بیان اینکه بدون تردید به طب مدرن نیز نیاز داریم، افزود: باید همگام با مرزهای دانش حرکت کنیم و نه تنها باید طب مدرن را تقویت کنیم بلکه باید نوآوری هم داشته باشیم و طب سنتی و مدرن مورد نیاز جامعه است.
توسعه و ترویج طب سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها؛ از برنامه های سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت گفت: آمریکا پذیرفته است که باید در جهت ترویج دموکراسی، طب سنتی و مکمل را وارد نظام سلامت این کشور کند و یکی از برنامه های سازمان بهداشت جهانی برای تمام کشورهای دنیا، توسعه و ترویج طب سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها است که در سالهای 2002 تا 2005 برنامه های جامعی را تدوین کردند و برای یک دوره زمانی 10 ساله از سال 2014، استرتژی هایی را به منظور توسعه خدمات طب سنتی در نظام های سلامت توصیه کردند.
نمی توان طب را به اسلامی و غیر اسلامی مرزبندی کرد
دکتر هاشمی با اشاره به نقش ویژه طب سنتی در بهداشت و پیشگیری از بیماری ها، تصریح کرد: در آیات و روایات دینی شاهد تاکیدات و توصیه های مختلفی با توجه به سن بیمار، نوع بیماری و زمان آن در مورد استفاده از طب سنتی هستیم و ما اعتقاد داریم که نمی توان طب را به اسلامی و غیر اسلامی مرزبندی کرد.
وزیر بهداشت طب سنتی و ایرانی را در حوزه پیشگیری، توانمند دانست و گفت: مردم در مقاطع مختلف به طب سنتی اعتقاد داشته و دارند و امروز نیز از راس کشور تا قاعده آن، به اثربخشی، شفابخشی، ارزان و در دسترس بودن طب سنتی باور دارند زیرا بخشی از فرهنگ ما ایرانی ها است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه نمی توان به طب سنتی ایرانی بی توجهی کرد، اظهار داشت: در صورت بی توجهی به این حوزه، آسیب های نظام سلامت کشور بیشتر می شود و وضعیت عطاری ها که نقد جدی بر آن وجود دارد، یک واقعیت است و در مورد عطاریها اگر مردم تقاضا نداشته باشند توسعه نمی یابند.

ضرورت ساماندهی طب سنتی براساس روشهای علمی
وزیر بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: حدود یک قرن است که طب مدرن در کشور توسعه یافته اما به موازات آن، مردم نیز از طب سنتی استفاده می کنند که نشان از اثرگذاری و شفابخشی آن است اما باید سامان داده شوند و ساماندهی هم با آیین نامه، بخشنامه و ابزار زور محقق نمی شود و لازم است تا بر اساس روشهای علمی، طب سنتی ساماندهی شود که خوشبختانه از سال 86 با تاسیس مراکز دانشگاهی طب سنتی روند علمی کردن طب سنتی ایرانی آغاز شده است.
دکتر هاشمی تاکید کرد: علمی کردن طب سنتی با سختگیری آغاز شد و اعلام شد که افرادی می توانند به این رشته وارد شوند که حتما دوره پزشکی را گذرانده باشند اما این سختگیری از طرفی اطمینان بخش است که متخصص طب سنتی کمتر ممکن است از نکته ای مغفول بماند و پس از آن و با گذراندن دوره 3 یا 4 ساله، طبیبان و داروسازان سنتی می توانند به مردم خدمات مناسب و یا کیفیتی ارائه دهند.
وزیر بهداشت زمان ادغام خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور را دیر هنگام اما مناسب ارزیابی کرد و گفت: توجه ما در این حوزه بر ارائه خدمات با کیفیت است و طرفدران طب سنتی می پذیرند که در برخی از بخش ها مانند جراحی ها، حوادث و سوانح و بیماری های عفونی که ممکن است کشور را به سرعت تحت تاثیر قرار دهد نمی توان از طب مدرن غافل بود و استدلال برخی افراد که اعتقاد دارند اگر شیخ الرییس امروز هم بود به عنوان نمونه برای درمان درد دندان خود از طب سنتی استفاده می کرد ، علمی و قابل قبول نیست.

طب سنتی ایرانی، گنیجه ارزشمندی است که از نیاکان به ما به ارث رسیده است
دکتر هاشمی گفت: اعتدال در همه امور بسیار خوب و پسندیده و زیاده روی از هر نظر مانند منکران و موافقان مطلق طب سنتی نا مناسب است ما اعتقاد داریم که طب سنتی ایرانی، گنیجه ارزشمندی است که از نیاکان به ما به ارث رسیده و حتما لازم است تا آن را تقویت کنیم زیرا بی توجهی به طب سنتی به نابسامانی وضعیت فعلی می انجامد.
وزیر بهداشت با اشاره به باور و اعتقاد مردم به طب سنتی ایرانی، اظهار داشت: تقاضا برای خدمات طب سنتی در جامعه وجود دارد و وقتی در یک قرن گذشته به طب سنتی بی توجهی شده، شاهد بی انضباطی در ارائه دهندگان خدمات و تخلفاتی هستیم که به سلامتی مردم آسیب می رساند بنابراین باید به طب سنتی احترام گذاشت و با استفاده از روشهای علمی، آن را ترویج دهیم و سازمان های بیمه گر نیز حمایت های مناسبی از خرید خدمت حوزه طب سنتی داشته باشند.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: اگر طب سنتی را به صورت علمی تبلیغ کردیم، بازار کار بسیار زیادی در کشور ایجاد می شود و از منابع طبیعی خدادادی نیز بهره مند می شویم و شرکت های داروسازی گیاهی نیز رونق می گیرند و بخشی از صادرات کشور می تواند داروهای گیاهی باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از داروهای گیاهی از خارج از کشور وارد می شود، افزود: متاسفانه نظارت کافی و صحیحی در این حوزه وجود ندارد و از طرفی در حوزه مسئولیت وزارت بهداشت نیست که بخواهد بر واردات داروهای گیاهی نظارت کند و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت می توانند در این زمینه ورود کنند.

توان کشور در پرورش گیاهان دارویی
دکتر هاشمی با اشاره به توان کشور در پرورش گیاهان دارویی و تکثیر و بهره مندی از آن، اضافه کرد: پرورش گیاهان دارویی در کشور بسیار بهتر از واردات مواد موثره ای است که شاید قابلیت نداشته باشند و این واردات ممکن است بیماری زا باشد و اگر بخواهیم مشکلات موجود برطرف شود، باید طب سنتی را تقویت کنیم.
وزیر بهداشت بیان داشت: اگر بخواهیم وضعیت عطاری ها بهبود یابد باید داروخانه های گیاهی و مکمل را در کشور ایجاد، سلامتکده های طب سنتی را افزایش، تعداد فارغ التحصیلان را زیادتر و برای افرادی که تحت عنوان حکیم در کشور فعالیت دارند و فاقد مدرک هستند، فکری کنیم و لازم است تا توسعه طب سنتی در کشور ساده تر شود و دوره های کوتاه مدت را در دستور کار قرار دهیم و انتظار نداشته باشیم که همه متخصصان طب سنتی ابتدا در پزشکی تحصیل کرده باشند.
وجود راهکارهای مناسبی برای توسعه و ترویج طب سنتی در کشور
دکتر هاشمی با بیان اینکه راهکارهای مناسبی برای توسعه و ترویج طب سنتی در کشور در دستور کار شورای سیاستگذاری طب سنتی قرار دارد، افزود: هماهنگی خوبی بین معاونت های وزارت بهداشت شکل گرفته و امیدواریم شاهد این هماهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی باشیم تا مقاومت هایی که در گذشته در مورد طب سنتی وجود داشته، با اقناع برطرف شود.

طب سنتی مسیری برای صرفه جویی در هزینه های طب مدرن
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مناسب نیست که در کشور چین برای طب سنتی، از بیش از 50 سال پیش ساختاری مستقل داشته باشد که بخشی از آن از ایرانی ها گرفته شده باشد و مردم آن کشور که پرجمعیت ترین کشور دنیا است از آن بهره مند شوند اما ایرانیان هنوز در ابتدای راه باشند زیرا طب سنتی می تواند مسیری برای صرفه جویی در هزینه های طب مدرن باشد.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: امیدواریم افرادی که متعصبانه با طب سنتی مخالفت می کنند، بپذیرند که طب سنتی یکی از نیازهای جدی کشور است و مقابله با آن، موجب افزایش تاسف طرف مقابل می شود و ما را از مسیر صحیح، منحرف می کند و دچار افراط و تفریط خواهیم شد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: افرادی نیز تعصب بسیار زیادی به طب سنتی ایرانی دارند و افراد فعال در طب مدرن را به طب غیر اسلامی و غربی متهم و از دستورات دین به صورت ابزاری استفاده می کنند که امیدواریم آنها نیز به این عقلانیت برسند که مقابله و تقابل، باعث کاهش سرعت در رسیدن به اهداف می شود.
دکتر هاشمی ورود خدمات تایید شده طب سنتی به ایرانی را به روستاها و حاشیه شهرها بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: آنها بیشترین باور را از طب سنتی و داروهای گیاهی دارند زیرا فرهنگ آنها آمیخته با این طب است و ورود خدمات طب سنتی به نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی بسیار مبارک است و خدمات را در مسیر درستی قرار خواهد داد.
گنجانیدن 2 واحد اختصاصی طب سنتی در دوره طب عمومی
وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد تا معاونت آموزشی در آینده ای نزدیک 2 واحد اختصاصی طب سنتی را در دوره طب عمومی بگنجاند چرا که آموزش طب سنتی برای دانشجویان نه تنها مفید بلکه ضروری است.
به گفته دکتر هاشمی بردن فرهنگ طب سنتی در سطح بهورزان و پزشکان خانواده به ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده، کاهش قیمت خدمات و احترام به اعتقادات و باورهای مردم منجر می شود.
وزیر بهداشت از معاونین بهداشتی دانشگاه هایی که قرار است این طرح را انجام دهند خواست تا ادغام طب سنتی در نظام اولیه بهداشتی کشور را به صورت اعتقادی و نه به صورت دستوری انجام دهند زیرا به سلامت مردم، کاهش هزینه های کشور و تقویت پیشگیری از بیماریها و مراقبت از میراث ارزشمند ملی منجر می شود.
دکتر هاشمی در پایان یادآور شد: امیدوارم تصمیمات موثری که در حوزه طب سنتی گرفته شده و می شود باعث رونق هر چه بیشتر طب سنتی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه شود تا تولید، بسته بندی گیاهان دارویی و پژوهش های مرتبط با آن تقویت شود.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جناب وزیراتفاقاطب اسلامی وغیر اسلامی داریم دربرخی موارد نادرخیلی جزیی طب غرب خوبه اما اسلام حرف داره برای خودش در تمام زمینه هاعلی الخصوص طب اسلامی .قرارنیست من در زمینه ای مطالعه ندارم ودنبالش نرفتم چیزی بگویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا