پاسخی به گزارش «خبرآنلاین» درباره برگزاری کنفرانس طب اسلامی – ایرانی

پاسخی به گزارش «خبرآنلاین» درباره برگزاری کنفرانس طب اسلامی – ایرانی

تخریب عجولانه یک میراث ملی و دینی!

 5 شهریورماه 1398،  پایگاه خبری خبرآنلاین در گزارشی با عنوان « ادعای دعوت دانشمندان از 30 کشور جهان و ساخت سردیس‌ طلایی بی‌حاصل در همایش طب اسلامی/ چه کسی‌ پاسخگوست؟»  به بیان ادعاهای نادرستی درباره اولین کنفرانس بین‌المللی طب اسلامی- ایرانی پرداخت.

با توجه به درج سخنان خلاف واقع در گزارش و نشر اکاذیب و تحریف برخی واقعیات درباره طب اسلامی – ایرانی و کنفرانس مذکور، این جوابیه از سوی دبیرخانه کنفرانس برای درج در سایت خبرآنلاین تنظیم شده است که براساس ماده 23 قانون مطبوعات، معادل دو برابر گزارش خبرآنلاین می­ بایست به انتشار جوابیه اختصاص یابد.

در این گزارش سعی شده تا ارزش و جایگاه اولین کنفرانس طب اسلامی – ایرانی توسط نقل سخنان حجت‌الاسلام رسول جعفریان زیر سوال برده شود حال آنکه مشخص است، طب اسلامی – ایرانی دارای سبقه طولانی هزاران ساله است و حکیمان و داشنمندان بزرگی از کشورمان در طول تاریخ به آن مشغول بوده و آثار و تألیفات فراوانی بر جای گذاشته­اند. آثاری که در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز تدریس می‌شوند.

لزوم توجه و حمایت از طب اسلامی – ایرانی، چندین سال است که از سوی دلسوزان بخش درمان و سلامت کشور مورد عنایت قرار گرفته و برگزاری اولین کنفرانس طب اسلامی – ایرانی برای تقویت، هم‌اندیشی، هم‌افزایی و پشتیبانی از یافته‌های این عرصه مدنظر قرار گرفت. این کنفرانس با همکاری انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و مراجع علمی، اجرایی و صنفی کشور و با حمایت سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های فعال داخلی و خارجی و با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، حکیمان، طبیبان، علمای بیش از سی کشور جهان و علاقه‌مندان طب اسلامی ایرانی دوم و سوم شهریور ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

برای تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان از سطح برگزاری کنفرانس، کافی است به نام مهمانان و جایگاه علمی و سیاسی آن‌ها توجه شود. به عنوان نمونه می‌توان به دکتر عباس طاهر، دکتر حکیم حسین روازاده، حکیم حسین خیراندیش، دکتر محمدحسن طریقت منفرد (وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، دکتر حمید سلطانی (کارآفرین بین المللی – موسس و رییس دانشگاه Liberty آمریکا) و حجت‌الاسلام قاسمی اشاره داشت که از سخنرانان این کنفرانس بودند و همچنین حجت‌الاسلام  عبدالله‌پور که به نمایندگی از آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این کنفرانس حضور داشتند.

همچنین در گزارش خبرآنلاین درباره حضور ده‌ها مدعو از 30 کشور جهان، تشکیک شده بود. حال آنکه میهمانان مدعو از 30 کشور نبوده بلکه حضور مدعوین حاضر در این کنفرانس از 40 کشور نیز عبور کرد. ضمن اینکه تصاویر، مقالات و سخنرانی‌های مدعوین در دسترس و موجود است. جهت اطلاع افکار عمومی اسامی برخی کشورهایی که نمایندگانی از آن کشور در کنفرانس حضور داشتند به این شرح است (که با توجه به مسائل امنیتی برای این افراد از انتشار اسامی آن‌ها به شکل عمومی معذوریم هر چند با مراجعه به دبیرخانه کنفرانس فهرست این افراد قابل ملاحظه است): انگلستان، استرالیا،  اندونزی، کامرون، تانزانیا، روسیه، نیجریه،  بورکینا فاسوا،  هند، کنگو، الجزایر، آلبانی، آذربایجان، پاکستان، عراق، مالی، چاد، افغانستان، بنگلادش، غنا، کومور، سوریه، رواندا، اوگاندا، گامبیا، سنگال، سیرالئون، کنیا، لیبرتا و …

سایت خبرآنلاین در کمال بی‌صداقتی و از روی کینه‌توزی، دست اندرکاران کنفرانس را به فریبکاری متهم کرده که این اتهام در نهادهای قانونی قابل پیگرد خواهد بود. اما همان‌گونه که در معرفی کنفرانس آمده، مجوز برگزاری از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر شده بود. در حالی که اگر اقدام به این مهمی بدون مجوز صورت می‌گرفت، مسئولان مانع از برگزاری کنفرانس می­شدند.

در گزارش مغرضانه خبرآنلاین عنوان شده که کنفرانس بی‌حاصل بوده است؛ در حالی که این کنفرانس در زمینه طب اسلامی – ایرانی برای اولین بار در کشور برگزار شده و تمامی مقالات و سخنرانی‌ها، کنفرانس در چندین ژورنال خارجی معتبر مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ترجمه و چاپ خواهند شد و قوی‌ترین مقاله که در مورد نمک طعام کامل هست از چند ماه قبل نگارش و ریوایزهایش انجام شده و مجوز چاپ گرفته و در سایت الزویر نوبت چاپ دارد که به محض لانچ شدن به اطلاع عموم جهت بهره برداری خواهد رسید.

علاوه بر آن،  طب سنتی یک رشته علمی در جهان است و کشورهای متعددی به آموزش آن می‌پردازند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، طب سنتی بخش قابل توجهی از نظام درمانی آن کشورها را در برگرفته و خدمات این بخش شامل پوشش بیمه‌های رسمی نیز می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها در مورد سهم بخش پزشکی و دارویی طب سنتی در سال 2050، بیش از 5 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

در عین حال خوب است بدانید که هزینه برگزاری این کنفرانس برخلاف بسیاری از کنفرانس‌ها  و کنفرانس‌ها در کشور، از جیب ملت و بیت‌المال نبود، و حامیان آن از بزرگان طب اسلامی – ایرانی هستند و به صورت شخصی تمامی هزینه‌ها پرداخت شده است.

بدون شک اهمیت و جایگاه بزرگان پزشکی و طب اسلامی – ایرانی آن چنان است که تقدیر از آن‌ها با هر وسیله‌ای، جبران کننده خدمات و زحمات آن‌ها در توسعه این رشته و درمان صدها هزار نفر از هموطنان‌مان نخواهد بود. این حکیمان برجسته طب اسلامی – ایرانی، بیمارانی را درمان نمودند که از بهبودی خود قطع امید کرده بودند ولی با روش‌های طب اسلامی – ایرانی بهبود یافته و هر یک از مراجعه کنندگان پس از بهبودی به مبلغان اصلی چنین روشی تبدیل شدند. ساخت سردیس برای بزرگان هر رشته علمی، یک سنت حسنه برای تقدیر از آن‌هاست و هزینه ساخت این تندیس‌ها بسیار پایین‌تر از آن بود که سایت خبرآنلاین برای سیاه‌نمایی به آن بپردازد!

منبع: سایت خبرآنلاین
پاسخ به گزارش خبر آنلاین
پاسخ به گزارش خبر آنلاین

کدمطلب:Da98061201


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا