پاسخ نماینده محترم مجلس به نامه دلسوزانه حکیم دکتر روازاده

خاتمی:  

برنامه ما برای ارتقای طب سنتی همان سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است/ جایگاه طب سنتی بیشتر از یک دفتر در تشکیلات وزارت بهداشت است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم  با اشاره به نامه یکی از فعالین طب سنتی به مجلس در خصوص آسیبی که به طب سنتی وارد شده است، گفت : برنامه ما گسترش همه جانبه طب سنتی است که اتفاقا در قانون برنامه ششم هم  دیده شده  و آورده ایم.

اخیرا دکتر روازاده یکی از فعالین طب سنتی خطاب به مجلس یازدهم نامه ای نوشته و از آسیب جدی به این طب با تنزل آن به دفتر طب ایرانی از معاونت در وزارت و لزوم توجه جدی به این طب با توجه به نقش موثری که در درمان برخی بیماری ها دارد، اشاره کرده است. در این خصوص با «سید مرتضی خاتمی»، منتخب مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم که خود دکترای پزشکی دارد به گفتگو نشسته ایم. این مصاحبه را پیش رو دارید.

*جناب دکتر خاتمی ! اخیرا یکی از فعالین و پژوهشگران طب ایرانی و اسلامی در خصوص آسیب جدی به  طب ایرانی – اسلامی با تنزل جایگاه آن در وزارت بهداشت و لزوم توجه به ارتقای آن با توجه به ابلاغ سیاست های رهبری در خصوص سلامت، نامه ای خطاب به مجلس نوشته اند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟ شما به عنوان نماینده مردم در مجلس یازدهم نظرتان در این خصوص چیست؟ شما چه کاری می توانید انجام دهید؟

ببینید جایگاه طب سنتی در قوانین بالا دستی ما خصوصا در سیاست های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری خیلی پررنگ و روشن است و ما باید همان راه را در پیش بگیریم.

ما می بایست هم در آموزش طب سنتی بتوانیم در مسیر ارتقای آن گام برداریم و هم بتوانیم پا به پای پزشکی نوین آن را در جامعه اشاعه دهیم  و این گسترش چنان باشد که حتی داروهای گیاهی و سنتی بتواند فرموله و در داروخانه ها در دسترس باشد و در درمان های پزشکی ما نفوذ داشته باشد.

قاعدتا  لازمه چنین جایگاهی نیازمند بیشتر از یک دفتر در تشکیلات وزارت بهداشت است؛ بنده با تنزل جایگاه طب سنتی با توجه به الزامات قانونی در خصوص اشاعه آن موافق نیستم و جایگاه این طب دیرینه باید خیلی بیش از اینها باشد.

*شما در خصوص لزوم گسترش طب سنتی با توجه به سیاست های ابلاغی رهبری گفتید؛ خودتان چه برنامه ای برای این امر دارید؟ 

وظیفه نظارتی ما ایجاب می کند همین موضوع ارتقاء را پیش بگیریم و دنبال کنیم؛ ارتقای طب سنتی از دفتر طب ایرانی به جایگاه والاتر تنها جزئی از آن چیزی است که می باید در جهت ارتقای این طب انجام شود. نباید طب سنتی را نازل ببینیم که بگوییم تنها با ارتقاء جایگاه چارت تشکیلاتی، جایگاه آن درست می شود بلکه باید در عرصه آموزش طب سنتی و تدریس آن هم تلاش مضاعفی به خرج بدهیم و با توجه به وظیفه قانونگذاری و نظارتی مجلس برای آن برنامه های مشخص و هدفمندی در پیش بگیریم.

طب سنتی قطعا جایگاه والا و بزرگی دارد و اداره کردن آن هم  قطعا باید خیلی جدی تر از وضعیت موجود باشد اینکه طب سنتی صرفا از نظر جایگاه تشکیلاتی ارتقاء یابد، مشکلی را حل نمی کند بلکه باید خیلی عمیق تر از آن در پیش گرفته شود. لذا برنامه ما همان برنامه سیاست ها و قوانین بالادستی است یعنی قانونی است که باید اجراء شود. چنانچه اکنون آغاز شده و دانشگاه های مادر ما الان تدریس طب سنتی و گسترش این علم کهن را شروع کرده اند ولی باید این امر بیش از پیش تقویت شود.

*آیا طب سنتی و ایرانی باید مکمل طب نوین باشد یا می تواند به عنوان یک طب مستقل و با تشکیل برخی کلینیک های ویژه در درمان بیماری های مختلف موثر باشد؟

هم بصورت مکمل و هم مستقل باید دنبال شود ولی جایگزین تعریف نمی کنیم و در تضاد با هم هم این دو را نمی بینیم. چنانچه هر دو می توانند  در برخی جهات مستقل و در برخی جهات مکمل هم باشند.

*در خصوص دانشگاه های طب سنتی اشاره ای داشتید؛ آیا با توجه به خواسته فعالین این حوزه در خصوص تاسیس دانشگاهها می توان دانشگاهی مستقل از طب نوین ایجاد کرد؟

طب سنتی می تواند در دانشگاهها دانشکده داشته باشد اینکه مستقلا یک دانشگاه شود فقط توسعه زائد دیوانی و نظام اداری است و ما را به نتیجه نهایی و ارتقای جایگاه طب سنتی نمی رساند ولی اینکه در دانشگاههای مختلف باشد هم با آموزش طب نوین عجین می شود و هم درمان طب سنتی را اشاعه خواهد داد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا