ترویج کاشت درختان کهور آمریکایی!!!

یکی از گزینه های روی میز دولت مردان آمریکایی برای ضربه زدن به ملت بزرگ ایران ترویج کاشت درختان کهور آمریکایی در کشور است.

 

حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نسبت به کاشت درختان کهور آمریکایی در کشور هشدار دارد وی گفت:

 

‍با وجود اینکه درخت کهور آمریکایی یا کنوکارپوس مهاجم ترین درخت در اروپا شناخته می شود و چند سالی است در کشور های حوزه خلیج فارس مانند عمان، امارات و همچنین مصر کمپین ملی مبارزه با کهور آمریکایی توسط حکام آنها صادر شده است، متاسفانه حدود ۹۰% درختانی که برای مبارزه با ریزگردها در خوزستان کاشته می شود کهور آمریکایی و پاکستانی است! اخیرا مشاهده می شود در کلان شهرهایی مثل کرج نیز این درختان مهاجم توسط شهرداری در معابر عمومی کشت شده است، ولی به راستی چرا ما با کاشت درختان کهور در ایران مخالفیم!

 

۱. ریشه های کهور آمریکایی تا ۸۰ متر عمودی و ۳۰ متر افقی رشد می کند و این رشد عجیب، باعث می شود که؛

اولا؛ هر نوع گیاه دیگری در رقابت برای رسیدن به آب های زیر سطحی ناکام مانده و خشک شود.

ثانیا، رشد موزائیکی ریشه های این درخت مهاجم باعث محکم شدن زمین اطراف درختان کهور می شود، لذا آب حاصل از باران نمی تواند در زمین فرو رود، از این رو، هر نوع بارش باعث راه افتادن سیلاب می شود.

 

۲. کاشت این درختان در معابر عمومی به سیستم فاضلاب شهری نفوذ کرده و آسیب خواهد رساند

۳. کهور عامل بازگشت مالاریا به کشور

تحقیقات ١٣ محقق از ٦ کشور جهان نشان می دهد، گیاه کهور آمریکایی (Prosopis juliflora) جاذب پشه آنوفل است که این پشه ناقل مالاریا محسوب می گردد.

 

۴.این گیاه آلرژی زا و مسموم کننده در اروپا خطرناک ترین گیاه مهاجم شناخته می شود تا حدی که به گفته خانم دکتر ابتکار در اولین سال گرده افشانی درختان کهور در خوزستان ۲۴ هزار نفر از شهروندان خوزستانی راهی بیمارستان شدند!

۵. چانچه حیوانات از برگ های این درخت تغذیه کنند باعث سست شدن ماهیچه های آنها شده و در نهایت مرگ آنها را به دنبال دارد.

با وجود این متاسفانه در سفر اربعین سال گذشته مشاهده کردم که امریکایی ها مسیر پیاده روی نجف به کربلا را به کاشت این درختان مهاجم و مسموم اختصاص داده اند!!!

عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: زمانی که کشورهای مختلف جهان به تاسیس پارک های درختان میوه رو آورده اند اقبال مدیران کشور به کاشت درختان غیر مثمر و مهاجم غیر قابل فهم است!!

کدمطلب: M97021001-

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. حسین آخانی/ استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران:
    در گفت‌وگویی که با یکی از *مسئولان رده بالای سازمان جنگل‌ها و مراتع* داشتم، وقتی سؤال کردم *با وجود اینکه شما می‌دانید کاشت کهور آمریکایی هم خطرناک است و هم راهگشا نیست چرا کارشناسان شما از این روش اشتباه دفاع می‌کنند؟* پاسخ ایشان برایم قابل انتظار ولی بسیار ناراحت‌کننده بود: « *اجرای این پروژه‌ها فرصت خوبی برای انجام ماموریت‌های متعدد و کسب درآمد برای کارشناسان است»* . از طرفی *چون بسیاری از پیمانکاران، همکاران بازنشسته هستند،* طبیعی است که منافع مادی باعث می‌شود که گوش خود را روی توصیه‌های علمی بسته و دنبال منافع خود را دنبال میکنند!! https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/10062/
    در واقع محیط زیست و منافع کشور، بازیچه تبانی کارشناسان کنونی و بازنشستگان این سازمان، شده.
    همان اتفاقی که در سدسازی و انتقال آب و فاضلاب، در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا