طرز تهیه چاي تازه دمِ كهنه جوش

یکی از اصطلاحاتی که در خصوص چای در زبان فارسی رایج است ” چاي تازه دمِ كهنه جوش” می باشد که در این متن به تشریح این اصطلاح و طرز تهیه چای تازه دمِ کهنه جوش پرداخته شده است.

البته منظور از چای، همه چای های گیاهی طبیعی است که امروزه دستهای پنهان مخرب واژه دمنوش را برای آنها انتخاب کرده اند و واژه چای را فقط برای چای کنونی رایج مصادره نموده که از نظر این موسسه، چای رایج خوراکی نیست و سرطان زا می باشد به دلیل اینکه این چایی تراریخته (تغییر ژن یافته) چای خطائی می باشد که زمانی با طلا معاوضه می شده است.

طرز تهیه چای تازه دم:

یک یا چند رقم چای را مخلوط شده با هم در یک تکه پارچه ای کاملاً نخی بسته و در داخل قوری یا کتری برحسب نیاز قرارداده و به آن آب سرد اضافه کرده و با شعله بسیار ضعیف به آرامی به نقطه جوش می رسانیم.

پیشنهاد می کنیم از چای های مندرج در جدول ذیل به نسبت های واحدهای مرقوم شده استفاده نمایید که طعم، رنگ و خاصیت خوبی دارند.

 

نوشته های مشابه
ردیف نام گیاه میزان بر اساس حجم
1 برگ به 5  واحد
2 گل سرخ 4  واحد
3 بهارنارنج 4  واحد
4 هل 2  واحد
5 زعفران به میزان دلخواه
6 زیرفون 3  واحد
7 بادرنجبویه 2  واحد
8 ریوند چینی 3 واحد
9 چوب­دارچین (جداگانه دم شود) 2  واحد

 

طرز تهیه چای کهنه جوش:

اگر چای تازه دم به مدت زیادی بر آتش مانده باشد به آن چای کهنه جوش گفته می شود.

این چای می تواند برای روزهای متمادی روی آتش باشد و یا گاهی شعله را خاموش و مجدداً روشن نماییم.

اما نباید هرگز بیش از 24 ساعت شعله خاموش بماند.

بدین صورت می توانیم روزها و هفته ها یکسره از آن چای بنوشیم و در صورت لزوم به آن آب جوش اضافه نماییم و تا زمانی که رنگ دهی آن خوب باشد قابل مصرف است.

طرز تهیه چای تازه دمِ کهنه جوش:

زمانی که ما در حال درست کردن چای تازه دم هستیم، به نسبت نیاز به چای تازه دم، یک تا سه لیوان از چای کهنه جوش را نیز به طور سرد به آن می افزاییم و بر روی آن به نسبت نیازمان آب سرد اضافه می کنیم و با شعله بسیار ضعیف به آرامی به نقطه جوش می رسانیم.

بدین طریق چایی که حاصل می گردد را چای تازه دمِ کهنه جوش می گویند یعنی چای تازه دمی که چای کهنه جوش نیز با آن مخلوط شده است.

این چای از کیفیتی بالاتر برخوردار خواهد بود، همان گونه که در پخت نان نیز خمیر قدیمی را با خمیر جدید مخلوط می کنند تا نان خوبی به عمل آید.

نکته:

در قدیم بعد از آنکه چای آماده می شد در قوری چینی می ریختند و کنار خاکستر گرم می گذاشتند تا هم گرم بماند و هم رنگ بیشتری بگیرد.

حکیم دکتر حسین روازاده

طرز تهیه چاي تازه دمِ كهنه جوش

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام لطفا طرز تهییه خمیر نان که می خوایم در خونه با تنور قدیمی زغالی درس کنیم عنایت می فرمائید؟در ضمن تو کانال تلگرام شدیداً و سرسختانه مطالب رو دنبال می کنم.واقعا خسته نباشید.

    1. با سلام و احترام
      لطفاً برای عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود؛ شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید.
      09907600160
      گروه مديريت سايت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا