چرا راهپیمایی اربعین در عراق فاجعه نیافرید؟!

حدود سه هفته از اربعین و بیش از ۴۰ روز از آغاز راهپیمایی مردم عراق در اربعین ۹۹ می گذرد، به دلیل ممانعت دولت غرب گرای عراق و تصمیم قاطع دولت برای بسته شدن مرزهای عراق به روی زوار میلیونی راهپیمایی اربعین امسال برای ایرانیان ممنوع شد.

با وجود این بر اساس آماره ای رسیده از عراق، حدود ۱۴میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کرده اند، یادتان هست که پیش بینی ها اولیه حاکی از بروز یک فاجعه بهداشتی در عراق بود، انتظار می رفت که میلیون ها عراقی به بیماری کرونا مبتلا شوند، چراکه به قول وزیر بهداشت جناب دکتر نمکی، ویروس مثل پوریای ولی رفتار نمی کند، ویروس از هر کجا ضعفی ببیند ورود می کند، به ویژه در کشوری که کمبود بهداشت و تجهیزات پزشکی در آن کاملا مشهود است.
حال سؤال بزرگی که برای دست کم میلیون ها محروم از راهپیمایان اربعین مطرح شده است این است که پس چرا پیش بینی فاجعه شیوع کرونا در عراق اتفاق نیفتاد که هیچ، بلکه وضعیت شهری مثل کربلا که میزبان میلیون ها زائر در اربعین بود، سفید اعلام شد ؟! آن هم زائرینی که حدود ۹۵درصد آنها از زدن ماسک استنکاف ورزیده و هیچ اعتقادی به فاصله اجتماعی نداشتند؟!
به اعتقاد راقم این سطور در پاسخ به این سؤال بزرگ و بی پاسخ چهار احتمال اساسی وجود دارد.

۱ .اعتقاد به اینکه که این اتفاق از کرامات امام حسین (ع) و ائمه اطهار بوده است. اگرچه هیچ کس منکر کرامات آقا امام حسین و اهل بیت علیهم السالم نیست، ولی در صورت صحت این احتمال این نکات مطرح می شود که

اولاً؛ مگر برای امام حسین علیه السلام بین زوار عراقی و ایرانی فرقی وجود دارد؟ اگر برای بیش از ۱۴میلیون نفر عراقی فاجعه ای اتفاق نیفتاده پس اگر ۳ میلیون ایرانی هم به آنها اضافه می شد، اتفاقی نمی افتاد،

ثانیاً؛ مگر کرامات امام حسین و اهل بیت منحصر به اربعین است؟! چرا وقتی در کربلا فاجعه ای اتفاق نیفتاده که هیچ بلکه نسبت به شیوع کرونا از اغلب شهرهای ایران پاک تر است پس چرا راه زیارت به روی زوار ایرانی همچنان بسته مانده و احتمالً تا اربعین سال بعد نیز بسته خواهد ماند؟!

ثالثاً؛ اگر وقوع این کرامت را بپذیریم سؤال خواهد شد که مگر کرامت مختص به امام حسین ع است؟! چرا ایران درب حرم امام رضا ع را حتی به صورت آزمایشی بر روی سیل مشتاقان نمی گشاید ؟! مخصوصاً با توجه به این که معاش مردم کلانشهر مشهد با زوار امام رضا علیه السلام کاملًا گره خورده است!

۲ .احتمال دوم این است که پس از اربعین در عراق فاجعه اتفاق افتاده است ولی دولت عراق و وزارت بهداشت آن کشور، نسبت به آمار مبتلایان دروغ می گویند ! در این صورت این سؤال مطرح می شود که مگر سازمان بهداشت جهانی در عراق نماینده ندارد؟! چرا سازمان جهانی بهداشت نسبت به این بایکوت خبری و فریب افکار عمومی توسط دولت عراق سکوت کرده و واقعیت را کتمان می کند ؟! چرا احزاب مخالف دولت، جریان وهابیت و گروه های سلفی، شخصیت های غرب گرا و حتی بقایای حکومت بعثی دست به افشاگری نمی زنند؟ چرا اهل سنت که با این اقدام شیعیان جانشان به خطر افتاده سکوت کرده اند؟! اگر واقعاً مرگ و میر گسترده ای اتفاق افتاده بود دشمنان عبری، عربی و غربی شیعه، با بوق های تبلیغاتی خود گوش جهانیان را کر می کردند، پس این احتمال نمی تواند واقعیت داشته باشد.

۳ .این که ژنتیک عراقیان در مواجهه با بیماری کرونا نسبت به مردم ایران مقاوم تر است! بر اساس مطالعات ژنتیکی در ایران حدود ۱۸ قومیت مختلف و تنوع ژنتیکی وجود دارد با وجود این، تقریباً در تمام شهرهای ایران وضعیت قرمز اعلام شده، پس اگر مقاومت ایرانیان نسبت به این بیماری کمتر از مردم عراق باشد، احتمالًا ویروس کرونا در ایران جهش غیرعادی پیدا کرده ، این احتمال عقلانی به نظر می رسد به ویژه این که دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت اخیراً اعلام کرده که براساس یک تحقیق گسترده در سازمان جهانی بهداشت که ۳۰ کشور در آن مشارکت فعال داشته اند ۱۱ هزار بیمار کرونایی مورد کارآزمایی قرار گرفته و بر روی آنها داروهایی مختلف سایر بیماری ها مورد آزمایش قرار گرفته است و از تعداد بیمارانی که مورد آزمایش بالینی قرار گرفته اند ۳۰۰۰ بیمار ایرانی بوده اند! به عبارت ساده تر دکتر ملک زاده اطلاعات ۳۵۰۰ بیمار کرونایی را به کشورهایی داده که تجربه ثابت کرده اگر هم داروی درمان کرونا را کشف کنند قطعاً داروی مورد نظر را در اختیار ایران قرار نخواهند داد و عجیب تر این که پس از این همه دست و دلبازی ضد امنیتی، معاون محترم وزیر بهداشت اعلام کرده داروهای گران قیمتی که روی این افراد آزمایش شده هیچ تاثیری در بهبود بیماری کرونا نداشته اند!
البته این اولین گاف امنیتی دکتر ملک زاده نیست، ایشان از سال ۱۳۶۶ با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی و تخصیص صدها میلیارد بودجه بر روی جمعیت ۲۰۰ هزار نفری از همه نژادهای ایرانی ، مطالعه ای تحت عنوان کوهورت پرشین پی ریزی کرده است. بر این اساس، مجموعه ای از ۴ مطالعه در سنین مختلف با اهداف متفاوت شامل کوهورت نوزادان، نوجوانان، سالمندان و بالغین انجام شده و در هر یک، تأثیر عوامل مختلف بر بیماری های آن گروه سنی اطلاعات جمع آوری، طبقه بندی و در اختیار بیگانگان قرار داده شده است.

بنابراین اگر در ویروس کرونایی که در ایران شیوع پیدا کرده جهشی پیدا شود یا ایرانیان نسبت به این بیماری و دیگر بیماری ها آسیب پذیرتر باشند، جای تعجب نیست، عجیب تر این که ایشان در طول سالیان گذشته ثابت کرده عملا مخالف سرسخت اجرایی شدن بندهای ۱۲ و ۱۴ ابلاغیه سیاست های کلی نظام بهداشت از سوی مقام معظم رهبری می باشد ، یعنی بندهایی که مقام معظم رهبری خواستار توجه به طب ایرانی اسلامی و خروج از یوغ سازمان بهداشت جهانی شده اند ! نامبرده که از مخالفان جدی حجامت می باشد و تنزّل دهنده رتبه طب سنتی از معاونت به دفتر طب سنتی در وزارت بهداشت می باشد ، مقاومت و اقدامات زیادی علیه روش های بومی و سنتی دلسوزان و فعالین طب ایرانی اسلامی در ۸ ماه گذشته برای درمان کرونا انجام داده که نیاز به نگارش یک مقاله مفصل می باشد !

۴ .احتمال این که عده ای از تصمیم گیران در جامعه جهانی و ایران منافع خود را به جای درمان کرونا، در کروناهراسی می بینند! این احتمال آنگاه قوت می یابد که بدانیم از زمان پاندمی شدن کرونا در سطح جهانی ثروت میلیاردرهای جهان ۲۷ درصد افزایش داشته است و در ایران نیز دولت آقای روحانی به دلیل ناکارآمدی در عرصه های، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یکی از ناکارآمدترین دولت ها در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی بوده است .
پس ادامه پاندمی کرونا تا آخر این دولت می تواند اذهان عمومی را نسبت به پاسخگویی دولت مشغول کند، این احتمال آنگاه قوت می یابد که بدانیم در ستاد ملی کرونا که سکان مقابله با کرونا را در اختیار دارد، هیچ نماینده ای از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی وجود ندارد!
سازمان پدافند غیرعامل کشور که باید متولی کار باشد، عضو این ستاد نیست و… این ستاد علیرغم جایگاه منحصر به فردی که دارد عملا توسط افرادی مانند دکتر رضا ملک زاده ! دکتر مینو محرز! دکتر مسعود مردانی، دکتر حریرچی و تنی چند از افراد همفکر آنها هدایت می شود و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران یعنی آقای هملمن عملا دستورات آقای آنتونی فائوچی آمریکایی را به مقامات فوق ابلاغ کرده و ستاد ملی کرونا مجری خرده فرمایشات سازمان جهانی بهداشت است!

پاسخ به سؤال مطرح شده در ابتدای این نوشته، هر کدام از موارد فوق که باشد، نشانگر این است که علیرغم تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت، به دلیل ناکارآمدی ستاد ملی کرونا و برخلاف کشورهایی مانند چین ما از شعار ما کرونا را شکست می دهیم به شعار ما برای خانه نشین کردن مردم به باتوم نیاز داریم رسیده ایم .
در حالی که مراکز اقتصادی، فرهنگی ، مذهبی، آموزشی و ورزشی ما خسارات جبران ناپذیری دیده اند و این وضعیت برای مدت طولانی نمی تواند ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین، مدرس حوزه و دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا