کرم خاکی و فوائد آن در کشاورزی و باغداری

کرم خاکی را برای موارد زیر پرورش می دهند:

  • تولید سماد (کود + خاکستر) آلی
  • اصلاح ساختمان و بهبود حاصل خیزی خاک
  • جلوگیری از آلودگی منابع پایه
  • حفظ محیط زیست
  • تولید محصول سالم
  • افزایش و پایداری تولید محصولات کشاورزی
  • تولید مکمل غذایی جهت خوراک دام و آبزیان
  • استفاده در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

کرم خاکی مواد مغذی خاک را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و آزمایش های انجام شده بر روی خاک نشان داده است که خاک های قالب ریزی شده توسط کرم های خاکی به طور میانگین تا حداکثر 5/4 برابر بیشتر از خاک های معمولی دارای پتاسیم می باشد و خاکی که از لوله گوارش کرم عبور کرده باشد تقریباٌ 7 برابر بیشتر نیتروژن خواهد داشت.

عمل کرم خاکی تنها مانند یک دستگاه زهکش خوب بهبود بخشیدن به فرایند گردش آب و هوا نمی باشد، بلکه مواد معدنی و آلی را نیز مخلوط می نماید. اما با وجود همه پدیده های حیاتی آنها مخلوقات حساسی هستند و در مقابل کاربرد سموم و کودهای مهاجم شیمیایی زنده نخواهند ماند.

کرم های خاکی معمولاً از مواد آلی رو به فساد و مدفوع پستانداران تغذیه می کنند و حتی نماتودها نیز از مصارف تغذیه آنان می باشند. پس وقتی کرم های خاکی به خاک اضافه شوند، جمعیت کرم های نماتود ممکن است تا حدود 60% کاهش یابد.

به طور کلی کرم های خاکی می توانند از سه طریق بر محیط تأثیر بگذارند:

  • تراکم میکروبی- زیستی (حیات میکروبی)
  • میزان دسترسی به مواد معدنی، شیمیایی و تجزیه مواد آلی
  • به طور فیزیکی از طریق سوراخ ها ( از طریق هوا دهی و از این قبیل) و پراکندن (جا به جایی مواد معدنی بین لایه های خاک)

در باغستان هایی با جمعیت زیاد کرم های خاکی، درختان دارای ریشه هایی تا حدود 5% بزرگتر می باشند که این خود باعث افزایش محصول خواهد شد.

ریشه ها اغلب در جستجو مسیر خط نقب کرم هستند و علت آنست که کرم های خاکی (یا میکروب های موجود در داخل روده آنها) غلظت فاکتورهای رشد و ویتامین ها را در نقب افزایش می دهند.

در سال به اندازه CM 20 یا inch 9 از لایه سفت زیر خاک توسط کرم های خاکی می تواند به سطح آورده شود.

یکی از اساتید دانشگاه Eburneen گفته است اگر هنگام شخم زدن بتوانیم 80 کرم در هر ده قدم از شیارهای زمین بیابیم آن گاه خاکی مطلوب خواهیم داشت.

لذا با توجه به مطالب فوق و اینکه دانستیم کرم خاکی در خاک چه تأثیر بسزایی در روند رشد ریشه ها و در نتیجه شاخ و برگ درختان و تولید محصول بهتر خواهد داشت پیشنهاد می شود برای کاشت هر نهال از نیم کیلو کرم وبستر و برای ارتقاء و بهبود خاک درختان کاشته شده به مقدار یک کیلوگرم کرم وبستر به صورت چال کود استفاده گردد.

توجه: موارد مذکور هرگز در مورد کرم های تراریخته (ورمی کمپوست) صدق نمی کند و نه تنها نوع تراریخته آن مفید نیست بلکه مضر است.

جهت تهیه کرم های مذکور به اطلاعیه درخت کاری مراجعه نمائید.

کارگروه تحقیقات و پژوهش جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

کد مطلب :  Dr98111401


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا