کفگیر آهنی قدیمی آشپزخانه های ما تبدیل به اختراعی جدید به نام ماهی آهنی نجات بخش در آن سوی آبها شده است!

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد                         آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

دکتر کریستوفر چالز می گوید: “کافی است ماهی آهنی را به مدت 10 دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید تا 75% از نیاز روزانه تان به آهن تأمین شود. (سایت خبری تحلیلی مشرق نیوز به شرح مندرج در ذیل این مطلب).

به خوبی یادمان هست چند سال قبل که حکیم دکتر روازاده از احیای یک روش درمانی سنتی سالم و آسان کم خونی فقر آهن که در شمال کشور رایج بوده سخن گفت، متأسفانه بسیاری از پزشکان و دست اندرکاران امر تغذیه کشور داد سخن سر دادند که این حرف کاملاً غیرعلمی و خرافات است و اشاعه این حرف ها عوام فریبی است و ….

hasoom1 کفگیر آهنی حسوم

و حالا این روش قدیمی که حتی روستائیان بدون کمترین سواد نیز آن را به عنوان یک رفتار کاملاً درست تغذیه ای بلد بوده و سالها به کار گرفته بودند به عنوان یک اختراع جدید و مفید یک دانشمند کانادایی ( دکتر چالز) عنوان شده است. گذاشتن یک کفگیر آهنی که در زبان محلی به آن حسوم می گفتند یا یک قطعه آهن کوره رفته مثل یک قطعه میخ بزرگ تمیز یا یک قطعه نعل اسب آهنی تمیز در آب در حال جوشیدن یا آش یا خورشت در حال جوشیدن خصوصاً در خورشتهای ترش شده با آبلیمو یا رب انار و یا در پخت رب آلوچه و امثالهم که ترشی به همراه داشته باشد، عادتی است که بسیاری از زنان کدبانوی ایرانی از دیرباز داشته اند و از این طریق آهن مورد نیاز خود و کودکانشان را بدون تحمل عوارض مکملهای ارزان و گران، تأمین می نمودند.

نوشته های مشابه

تمسخر احیا کردن این روشِ بسیار مفید و آسان چندین ماه به یک ژست مثلاً علمی و مدرن در بین پزشکان و اصحاب رسانه و حتی در شبکه های ماهواره ای تبدیل شده بود و حالا این حرف از دهان یک دانشمند غربی خارج شده است و همه آن را تأیید و به به و چه چه می کنند.

ولی در این میان بسیارند مخاطبان هوشمند و انسانهای با وجدان که موضع گیری های چند سال قبل برخی را با موضع گیری های فعلی مقایسه می نمایند و با دلسوزی فقط این شعر حافظ شیرازی به ذهنشان خطور می کند که: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد.

بیاییم حسوم ها و نعل ها را در اختیار این آقای پروفسور! قرار دهیم تا در ساخت ماهی آهنی دچار کمبود آهن نشود!

 ****************************  متن خبری مربوط به این اختراع جدید!  *****************************

ماهی آهنی نجات‌بخش

ماهی شانس توسط دکتر کریستوفر چارلز از کانادا، اختراع شده و بزودی می تواند فقرآهن را بهبود بخشد. وجود 2 میلیارد نفر مبتلا به کم خونی در جهان، این را تبدیل به شایع ترین مشکل تغذیه ای جهان کرده است و در عین حال برای بسیاری از این افراد مکمل های جایگزین، یا گران هستند و یا در دسترس نیستند. ماهی دکتر چارلز 75% از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به آهن را تامین می کند. او می گوید: “کافی است ماهی را به مدت 10 دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید و سپس آن را بیرون آورید. و سپس مقداری آبلیمو که در جذب آهن تاثیر زیادی دارد را به آن بیفزایید.” مواد غذایی پخته شده به این روش طعم متفاوتی نمی گیرند و خود ماهی را هم سال ها می توانید استفاده کنید. بیش از 2500 نفر از مردم کامبوج از این ماهی استفاده می کنند و آزمایشات نشان داده نیمی از کسانی که در این مطالعه شرکت کردند پس از گذشت 12 ماه، دیگر کم خونی نداشتند. طراحی ماهی می تواند متناسب با فرهنگ هرکشوری متفاوت باشد.

mahi ahani 2mahi ahani 4mahi ahani 6mahi ahani 7    mahi ahani 3 mahi ahani 5 mahi ahani 1

نوشته های مشابه

‫۵۱ دیدگاه ها

  1. دکترجان به خدا خیلی دوستت داریم
    کاش می شد یکی از شاگردان شما باشم ولی افسوس که برای قبولی در رشته طب سنتی باید اول چرندیات غربی را خواند و آزمون داد که برایم مقدور نیست. به امید روزی که وزارت بهداشت ارزش شما گل سرسبد پزشکی و علم شما را بفهمد. بی صبرانه منتظریم!!!…

    1. سلام برو طب سنتی رو بطور آزاد بخون هم میشه بسته ی آموزشی آقای روازاده رو بخری یا اینکه کتاب درایه فی طب الرسول المصطفی آیت الله تبریزیان بخر ولی باید با استاد بخونی میتونی تدریسش رو از اینترنت بخری

        1. با سلام و احترام
          در صورت علاقه به فراگیری طب جامع ایرانی (طب اسلامی-ایرانی) و آشنایی با تدابیر مربوطه، پیشنهاد می گردد نسبت به ثبت نام مجموعه آموزشی غیر حضوری مقدماتی پزشکی ایرانی اسلامی موسسه آموزشی پژوهشی” احیای طب جامع ایرانیان” اقدام نمایید. این مجوعه شامل DVDهای صوتی تصویری و کتاب‌های آموزشی ویژه هر DVD می‌باشد.
          مجموعه آموزشی دوره مقدماتی(غیر حضوری) شامل مباحث زیر می‌باشد:
          1- شناخت امور طبیعیه(ارکان، مزاجها، اخلاط …) 2- چگونه مزاج سالم و معتدلی داشته باشیم3- اصول تغذیه درست برای همه سنین(اطفال و پیران) 4-آشنایی با ریشه‌های عمیق فلسفی طب ایرانی 5- مروری بر احادیث اهل بیت(ع)درباره طب ایرانی) 6- تدابیر مسافران 7- اصول صحیح روابط زناشویی 8-شناخت خواص گیاهان دارویی، انواع خوراکی‌ها و کاربرد آنها 9- تدبیر آراستگی و پاکیزگی ظاهر تن 10-درمان چاقی و لاغری 11- تدبیر مشکلات روحی-روانی و روش کسب آرامش 12-نسخه‌های کاربردی در منزل 13- تدابیر بارداری و شیردهی 14-تدابیر حرکت و سکون،ورزش،خواب و بیداری 15-تدابیر آب و هوا- فصول 16-آموزش اعمال یداوی (انجام بادکش،دلک،حجامت، زالودرمانی و…)
          در پایان دوره آموزشی مقدماتی، آزمون کتبی توسط موسسه برگزار شده و برای دانش پژوهانی که نمره قبولی را کسب نمایند گواهینامه معتبر آموزشی صادر می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این بسته آموزشی با شماره 66920128-021 روابط عمومی تماس حاصل فرمایید.

          گروه مدیریت سایت

  2. sسلام و خسته نباشید
    افسوس و هزار افسوس که قبله پزشکان ما غرب است
    و میراث ابو علی سینا و رازی و دیگر حکما خاک میخورد .
    واقعا خسته نباشید که در راه اعتلای راه حکما تلاش میکنید .
    یا علی

  3. نمی دونم با چه حسابی میگن که با افزودن آهن به نان کم خونی تو جامعه کمتر شده کافیه یه نگاه به بچه های دبستانی الان بندازین یه نگاهی به بچه های دبستانی 5 سال قبل تا زرد رو شدنشونو بفهمید.

  4. راستی این ماجرای افزودن ویتامین دی به آ رد چیه????

    وقتی کشور ما منبع آفتابه، منبع ارزانترین و سالمترین راه جذب ویتامین دی. این کارها چیه.
    کافیه کودکان توی حیاط مدرسه ، روزی چند دقیقه بدون روسری و آستینهای بالازده بازی کنند و یا آفتاب کوتاه بگیرند.
    کافی است خرما به کودکان داده شود و ……

    به مردم توضیح بیشتری بدیم. و روشهای اسان رو بگیم .نه اینکه مواد شیمیای وارد غذای مردم کنیم

    بدبختی اینه ، بعضی سرطان پوست رو اونقد بزرگ میکنن که مردم از افتاب ترسیدن

    1. بله درسته ملت بدجوری از آفتاب ترسیدن در صورتی که خود آفتاب هم منبع انرژی و ویتامینهای زیادی است و بسیاری از بیماریها رو دور میکنه.
      نمونه عینیش برای خود بنده مادر پیرم هست که از بچگی پدربزرگ حکیم ما بهش آفتاب گرفتن روزانه رو یاد داده بوده و الحمدلله الان هنوز هم باتوجه به سن 78 سالگی نه کم خونی نه فقر آهن و نه پوکی استخوان به هیچ وجه نداره.
      و به آقای دکتر روازاده هم تشکر و خداقوت عرض میکنم وبنده سالهاست از مطالبی که از سخنرانیهایتان شنیدم استفاده میکنم.

  5. با سلام و خسته نباشید
    براستی باید به حال برخی از پزشکان خودباخته و نابخرد افسوس خورد که همیشه منتظرند داشته هایمان را دیگران به نام خودشان بازگو کنند تا آنهارا خرافه و جادوگری ننامند.ایشان فراموش کرده اند که بنیان همه دانشهای آدمی را ایرانیان بپاکرده اند.

  6. سلام.
    من حسوم شمارا خریداری کردم ولی فقط پس از چند بار مصرف زنگ زد و زردی غلیظ زنگ زدگی غذا را آلوده می کند و بیشتر از اینکه فایده دیگر داشته باشد ضرر دارد .آیا باید اینطوری باشد؟؟؟؟

    1. با سلام و احترام
      این یک امر طبیعی است که آهن زنگ می زند و به هیچ وجه زنگ زدگی و اکسیده شدن آهن برای سلامتی ضرر ندارد و در این وضعیت، یون بیشتری از آهن در هنگام پخت و پز آزاد می گردد.
      دقت داشته باشید بعد از مصرف آنرا خشک نمایید.
      گروه مدیریت سایت

  7. سلام
    من واقعا توصیه های شما رو انجام دادم ولی متاسفانه با ازمایشاتی که انجام دادم بهم گفتن خیلی کمبود آهن دارم. مجبور شدم از قرص های آهن استفاده کنم.دیگ مسی حسوم دیگ سفالی اینا چیزایی بودن که من ازشون استفاده می کردم ولی هیچ تاثیری در سلامتی خودم ندیدم. جرا؟

    1. با سلام و احترام
      کفگیر حسوم برای پیشگیری از کم خونی و یا کم خونی های خفیف قابل استفاده است.
      توصیه می شود فردی که کم خونی زیاد دارد از عرق خون ساز نیز استفاده کند.
      برای اطلاع بیشتر به مطلبی تحت عنوان و آدرس ذیل رجوع نمایید:
      معرفی محصولات و داروها: عرق خون ساز، آب آهن تاب

      گروه مدیریت سایت

  8. سلام اینجا هم که مثل خیلی از سایتهای دیگه همش ایمیل های تعریف وتمجید رو میذارید
    پس چرا انتقادی که کردم رو نمیذارید تا ببینیم جواب دکتر عزیز چیه تا بیشتر استفاده کنیم

    باتشکر

    1. با سلام و احترام
      ضمن تشکر از ارسال مطلبی که اشاره کرده بودبد با توجه به اینکه سندیت احادیثی که به آنها اشاره کرده بودید برای ما روشن نبود از طریق ارسال ایمیل از شما درخواست شد تا نسبت به ارائه سند احادیث اقدام نمایید تا پیگیری لازم معمول گردد.
      گروه مدیریت سایت

  9. سلام.آقای دکتر واقعا سپاسگذارم که اینقدر سخاوتمندانه علمتون را به رایگان در اختیار دیگران قرار میدهد.من خیلی از روشهای درمانی و مراقبتی شما را در زندگی ام به کار گرفته ام و بسیار راضی هستم.
    خداوند یار و هدارتان باد

  10. سلام حسوم من بعد از قرار گرفتن داخل ديگ رنگ مشكي ميده يعني بعد از شستن و خشك كردن دستمال سياه ميشه اين طبيعيه؟بدتر براي بدن ضرر ندارد؟ خواهشا جواب بديد ممنون

  11. سلام لطفا جواب پیامهایمان را به ایمیلمان بفرستید، چون گاهی اوقات موضوع مورد سوال فراموش میشود.
    در آزمایش خونم (که بعداستفاده از نعل اسب ) دکتر گفت هنوز تالاسمی دارم ولی آهن خونت مناسبه و کمتر از این فلز استفاده کن.
    میخواستم بدانم تالاسمی یا همون کم خونی مینور رفع شدنی نیست؟؟ و اینکه اگر آهن خون بالا بره چی میشه؟مثلا از کجا بدانم کی استفاده کنم کی قطع کنم؟
    باتشکر

    1. با سلام و احترام
      تالاسمی مینور یک اختلال ساختاری است و درمان پذیر نمی باشد. در ضمن
      اولاً تالاسمی مینور با فقر آهن ارتباطی ندارد. ثانیاً براساس آنچه طب جدید می گوید تالاسمی مینور هیچگونه عارضه ای برای فرد دربر ندارد و نیازی به درمان ندارد و صرفاً در زمان ازدواج نباید با یک تالاسمی مینور دیگر ازدواج کند تا بچه آنها تالاسمی ماژور نشود.
      توصیه می کنیم شما اصلاح تغذیه نمایید و برای تقویت بنیه و رفع کم خونی اقدامات زیر را انجام دهید:
      1- گوشت گوسفند به صورت کبابی هفته ای یکبار میل شود.
      2- مصرف رب سیب جهت تقویت معده و کبد
      ضمنا برای اندازه گیری فقر آهن باید آزمایش انجام داد و در صورتیکه میزان کافی باشد دیگر نیازی به کفگیر آهنی ندارید.
      گروه مدیریت سایت

  12. حدود چندسال است که کفیر را خریداری کردیم ولی متاسفانه بعلت اینکه استفاده از آن باعث می شود درب ظرف پخت باز بماند استفاده چندانی از آن نمی کنیم ولی طرح ماهی هم جالبتر و خوشسلیقه تر است پیشنهاد می کنم چند تاسفارش ب اطرح های ماهی و …. هم تهییه بفرمایید تابراحتیدر ظروف پخت قرار گیرد باتشکر

    1. با سلام و احترام
      طراحی کفگیر حسوم بگونه ای بوده که باعث شود هم یون آهن وارد غذا شود و هم درب ظروف نیمه باز باشد.
      بسته بودن درب ظروف در هنگام پخت و بازگشت بخار غذا داخل آن مورد تایید طب ایرانی اسلامی نمی باشد.
      گروه مدیریت سایت

  13. هنر غربیها بازار یابی و طراحی زیبا محصولاتشان است متاسفانه تاکنون در زمینه کاربردی کردن دانش گذشتگان عملکرد خوبی نداشتیم کفکیر حسوم هم سنگین است هم استفاده از آن کمی مشکل می باشد و زیر در زمان گذشته ظروف پخت معمولا بعلت کثرت اعضای خانوداه بزرک بود و این کفکیر براحتی در ظرف قرار می گرفت امری که اکنون وجود ندارد مضافا براینکه طراحی زیبایی هم ندارد بنابر این اغلب خانمها ترجیح می دهند استفاده نکنند باز هم خدا خیرش بده این دانشمند هماننند دکتر روازاده عمل کرده و دنبال سود جویی نبوده و دانش خودش را در اختیار مردم فقیر قرار داده است باتشکر

    1. با سلام و احترام
      طراحی کفگیر حسوم بگونه ای بوده که باعث شود هم یون آهن وارد غذا شود و هم درب ظروف نیمه باز باشد.
      بسته بودن درب ظروف در هنگام پخت و بازگشت بخار غذا داخل آن مورد تایید طب ایرانی اسلامی نمی باشد.
      گروه مدیریت سایت

  14. درحال حاضر بعلت اینکه اغلب درب ظروف پخت دارای منفذ خروجی هوا هستند به نظر می رسد که استفاده از ماهی های چدنی نظر طب سنتی تامین کند اینطور نیست لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام و احترام
      اگر منافذ به حدی باشند که بخارات خارج شوند استفاده از قطعه ای آهنی درون ظروف، هنگام پخت غذاهای آبکی مناسب می باشد.
      گروه مدیریت سایت

  15. سلام
    من از آقای دکتر و تمام کسانی که در احیای طب سنتی که از ما گرفته شده است تلاش می کنند خیلی سپاس گذارم.
    من خودم رفتم از آهنگری شهرمون یه تکیه آهن گداخته شده گرفتم. و الان داخل چای های گیاهی و داخل غذا از اون استفاده می کنم فقط نکته اش اینکه وقتی استفاده کردید از داخل ظرف بردارید بشورید و خشکش کنید و دفعه دیگه دوباره استفاده کنید.
    {به امید روزی که خودمون رو قبول داشته باشیم.}
    موفق باشید.

  16. ميدونم چاپ نميكنين ولي :
    اونطور كه از عكسا معلومه اين نه يك اختراع كه يك شيوه اي در گوشه دنياست. هر وقت براي حرفاتون سند اورديد( اسم سايت معتبر-مقاله معتبر) و … اونوقت ادعا كنيد

    1. با سلام و احترام
      اگر امکان جستجو به زبان لاتین دارید می توانید امثال اینگونه دزدی ها را به وفور یافت نمایید.
      چیزی که سالها طب سنتی برای کمبود آهن با استفاده از قطعه ای آهن مانند نعل اسب یا میخ آهنی و یا کفگیر حسوم از آن استفاده می کرده با افتخار با تغییر شکل نعل اسب به ماهی آهنی آنرا به عنوان کشفی جدید به نام خود مصادره می نمایند.
      گروه مدیریت سایت

    2. شما کافیه در اینترنت عبارت iron fish for cooking را جستجو کنید تا به منابع زیادی در این خصوص دست پیدا کنید. همچنین وبسایت این محصول تحت عنوان http://www.luckyironfish.com دارای توضیحات فراوان هست. ضمنا حداقل شش منبع تحقیقاتی را در بخش http://www.luckyironfish.com/research میتوانید مطالعه کنید. ضمنا تعجب میکنم شما چطور از روی عکس ها به این نتیجه رسیده اید که این یک شیوه در گوشه ای از دنیاست چون گمان میکردم صحبت هایتان با سندی همراه باشد که متاسفانه نبود. لذا پیشنهاد میکنیم شما از روی عکس ها قضاوت نکنید و تیم مخترع این محصول را در سایت ایشان و همچنین لینک http://www.luckyironfish.com/meet-the-team مشاهده کنید. همچنین جوایزی که این اختراع دریافت کرده و رسانه هایی که به این محصول پرداخته اند در لینک http://www.luckyironfish.com/news-awards قابل مشاهده هستند. همچنین سازمانهایی در حوزه سلامت که در این خصوص همکاری کرده اند در لینک http://www.luckyironfish.com/partners قابل مشاهده هستند. همانطور که دکتر همیشه فرموده اند گوهرهایی که نیاکان ما سالیان سال برای نوادگانشان به یادگار گذاشته اند و اغیار و حتی خودی ها قصد در خاک کردن آنها دارند اینچنین در سایر بلاد مجددا اختراع شده! و در خور جایزه و تقدیر میشوند.
      (و همچنین در عجبم از کسانی که پیش از ده ثانیه جستجو، به اظهار نظر میپردازند و چنین با اطمینان)

  17. با سلام و خسته نباشید.آیا به پسر ۱۰ماهه ميشه به جای قطره آهن عرق خونساز داد؟اگر اشکالی نداره لطفا مقدارش رو هم بگين

    1. باسلام و احترام
      بله بجای قطره آهن از عرق خونساز برای مادر و نوزاد استفاده نمایید. غذای کمکی نیز بدهید.
      شیره انگور، عصاره گوشت و راسته گوسفند بدهید تا بخورد. عسل و مغزهای خشک بار (مثلاً به شکل کوبیده شده) نیز زیاد بخورد. اگر هم به صورت دائم حسوم در ظرف آبجوشتان (کتری یا سماور) و در ظرف غذایتان (غذاهای خورشتی) باشد، قطعاً کودکان شما دچار کمبود آهن نخواهند شد و به هیچ وجه نیازی به قطره آهن (که دارای عوارضی از جمله بیش فعالی است) نمی باشد .
      گروه مدیریت سایت

  18. سلام وخسته نباشید ببخشید کفگیر اهنی رو از کجا پیدا کنیم تو تبریز هستیم و یا اب اهن ایا نمایندگی که میگین ادرسش تو تبریز کجاس تا بتونیم این ها رو تهیه کنیم با تشکر

  19. مممنون از جناب دکتر و مدیریت سایت با مطالب خوب و مفید که باعث میشه ما را به طب خودمون نزدیک کند من همیشه پیگیر این سایت هستم و آن را به دوستان خودم معرفی میکنم تا نشر علم کنم و وظیفه دینی خود را به جای آورم و در اضافه مطالب بالا اگر شیره انگور، عصاره گوشت و راسته گوسفند و مال بنده را بخورند خوب هست

    1. با سلام خدمت هم وطن های خون گرمم
      از نظر من علوم گذشته از طریق امام عصر (ص) حجت خدا بر زمین به علما انتقال پیدا میکرد سپس این علما بودن که این علوم را به حکما زمان خودشان انتقال میدادند و حکما این علوم را به یک زبان خیلی ساده و قابل درک و استفاده برای مردم بیان میکردن و به استفاده مردم میرسید اما نظر شخص خودم در مورد مس و فیلم های که در مورد استفاده ظروف مسی و مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی دیدم تجربه کردم
      که غذا خوردن در ضروف مسی باعث میشه که انسان با شرایطی که در اطراف ما هست که تحریک جنسی در ان زیاد کمتر تحریک بشه بر عکس ظروف پلاسیکی که باعث تولید بیسفنول A و تحریک زیادی انسان به مسایل حنسی میشه
      و
      یک مسله دیگه این که با استفاده مداوم از ظروف مسی مسله زود انزالی که از استفاده غذا در ظروف پلاستیکی تشدید میشه بعد چند ماه ان شالله درمان میشه بدون حتی یک عدد قرص فقط با استفاده مداوم از ظروف مسی
      در اخر هم برای تمام هم وطن هام ارزوی بهترین ها رو میکنم
      یا علی

  20. با سلام و وقت بخیر
    بنده پسر ۹ ماهه ای دارم که بجای قطر ه آهن آب آهن معمولی میدم میخواستم بدونم بجای قطره مولتی ویتامین چی باید بدم تا بدن کودک من دچار فقدان ویتامین نشه چون از اینکه نمیدم نگرانم
    خیلی ممنون میشم جوابمو بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا