«کیندر» شکلاتی با طعم سرطان

 محققان کشور آلمان در تازه‌ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که شکلات «کیندر» به علت داشتن مقدار فراوان هیدروکربنهای آروماتیک معدنی، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» به نقل از روزنامه ایندیپندنت (Independent)؛ شکلات کیندر (‌kinder) شکلاتی ایتالیایی است که توسط شرکت چند ملیتی فریرو (Ferrero) در سال 19677 به بازار عرضه شد؛ شرکت فریرو یک شرکت چندملیتی است که در زمینه تولید انواع فراورده‌های قندی، مواد غذایی، شکلات و شیرینی فعالیت می‌کند البته به گونه‌ای می‌توان گفت که این شرکت ایتالیایی است چرا که دفتر نخست و مرکزی آن، در این کشور بنا شده است.

شرکت فریرو در سال 1946 توسط پیترو فریرو راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای 16 کارخانه تولیدی در کشورهای ایتالیا، ایرلند، آلمان، بلژیک، کانادا، استرالیا، برزیل، آرژانتین، پورتوریکو، اکوادور، هند، روسیه، ترکیه و امریکا است؛ از جمله محصولات این شرکت می‌توان به انواع محصولات کیندر، نوتلا، تیک‌تاک و … اشاره کرد.

کیندر نخستین بار در سال 1967 در شرکت فریرو کشور آلمان تولید و توزیع شد اما در آن سال توزیع محصولات این شکلات تنها به بازارهای آلمان محدود می‌شد؛ یک سال بعد یعنی سال 1968 این شکلات در بازارهای ایتالیا نیز به فروش رسید و از آن سال به بعد توزیع و پخش جهانی این شکلات آغاز شد.

با توزیع و پخش این شکلات در سراسر دنیا، نام کیندر بسیار شهرت یافت؛ این شکلات مشهور از سال 1970 در خاورمیانه نیز پخش و توزیع می‌شد که با استقبال بسیار چشمگیر کشورهای خاورمیانه مواجه شد؛ شکلات محبوب کیندر شعاری دارد که «والدین را در شاد نگه داشتن فرزندانشان یاری می‌کنیم و خود را محدود به هیچ زمان و مکان خاصی نمی‌دانیم»

متأسفانه به تازگی دانشمندان و محققان کشور آلمان در تازه‌ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که این شکلات مشهور، دارای مقدار فراوانی «هیدروکربنهای آروماتیک معدنی» است که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. 

در اینجا لازم می‌دانیم که کمی از نظر علمی به بررسی هیدروکربنهای آروماتیک معدنی بپردازیم؛ هیدروکربن آروماتیک، هیدروکربنی است که در آن پیوندهای دوگانه و یگانه جایگزینی با اتمهای کربن برقرار است؛ واژه آروماتیک به معنی خوشبو است و پیوند آروماتیک، بوی بسیار مطبوع و شیرینی را از خود ساطع می‌کند.

در یک ترکیب آروماتیک شش اتم کربن وجود دارد که به آن بنزن گفته می‌شود، در واقع، آرایش شش اتمه، ساده‌ترین شکل ممکن برای این هیدروکربنها است که به بنزن معروف است؛ این آرایش حلقه بنزن، در بسیاری از ترکیبات از جمله آسپیرین و ماده منفجره تری‌نیتروتولوئن وجود دارد که بسیار خطرناک است؛ از طرف دیگر باید اشاره داشت که بنزن ماده‌ای سمی و سرطانزا است.

محققان کشور آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده هیدروکربنی که از بنزن (یک ماده سرطان‌زا) تشکیل شده، ممکن است در مواد اولیه شکلات کیندر یا بسته‌بندی آن یا ابزارهای دستگاه تولید آن وجود داشته باشد.

هیدروکربنهای آروماتیک برای خوشبو کردن به شکلات کیندر و برخی دیگر از خوراکیها افزوده می‌شود که در نوع خود بسیار خطرناک و سرطانزا هستند لذا محققان و کارشناسان کشور آلمان از شرکت فریرو یعنی شرکت سازنده این شکلات، خواسته‌اند که سطح این ماده معدنی را به صفر برساند.

لازم به یادآوریست در حال حاضر محصولات شرکت کیندر در سطح وسیع به ایران نیز وارد می‌شود و یکی از برندهای پرفروش شکلات در کشورمان محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

شکلات

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا