پیروزی دانشمندان منتقد تراریخته و اعلام شکست آن در آمریکا/ دو وعده مهم تراریخته‌ دروغ از آب درآمد


 
روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد؛

پس از ۲۰ سال از کشت گسترده تراریخته‌هایی که قرار بود مشکل غذای جهان و کاهش سموم شیمیایی را به ارمغان آورد، شکست آن در آمریکا اعلام شد؛ آمار و جدول‌های ارائه شده در مقاله نیویورک تایمز بیانگر این موضوع است.

 

به گزارش خبرنگار سینا؛ اخیراً (30 اکتبر 2016) سرمقاله معروف و روزنامه پُرتیراژ نیویورک تایمز، پایان ماجرای تراریخته‌ها را اعلام و خبر اصلی خود کرد.

 اعلام شکست تراریخته‌ها در آمریکا

این خبر مثل بمب منفجر شد چراکه پس از 20 سال از کشت گسترده تراریخته‌هایی که قرار بود مشکل غذای جهان و کاهش سموم شیمیایی را به ارمغان آورد، شکست آن اعلام شد؛ امار و جدول‌های ارائه شده در این مقاله نشان می‌دهد در مقایسه‌ی امریکا و کانادای تراریخته کار و اروپای غیرتراریخته کار، نه تنها میزان تولید افزایش پیدا نکرده بلکه استفاده از سموم به شدت افزایش پیدا کرده است.

 پیروزی دانشمندان منتقد تراریخته

این مقاله جنجالی و مستند، تمام شعارها و فریب‌های مدافعان تراریخته‌ها را باطل کرد و حال مشخص شد دانشمندان مستقل و غیروابسته به منافع مالی نیز حقیقت را می گفته‌اند که این یک پیروزی برای آنها محسوب می‌شود.

 دو وعده مهم تراریخته‌ دروغ از آب درآمد

بخش‌هایی از متن خبر نیویورک تایمز از این قرار است: مدت‌های طولانی بود که جنجال بر سر محصولات اصلاح شده ژنتیکی وجود داشت و مدافعان کشت تراریخته مدعی بودند ترس از غیرسالم بودن این نوع غذاها، بی‌اساس است.

 اما یک بررسی گسترده توسط نیویورک تایمز نشان داد که مشکل اساسی در کشت این محصولات وجود داشته است؛ بر این مبنا، اصلاح ژنتیکی در ایالات متحده آمریکا و کانادا، نه تنها شتابی در افزایش محصولات زراعتی ایجاد نکرده بلکه منجر به کاهش کلی در استفاده از سموم شیمیایی نیز نشده است.

 

 

به ادعای تولیدکنندگان و مدافعان بذرهای تراریخته، وعده اصلاح ژنتیکی دو وجه داشت: محصولات سالم و ایمن در برابر اثرات علف‌کش‌ها که ذاتا به بسیاری از آفات مقاوم و قوی هستند، تولید خواهند شد که می‌توان جمعیت رو به رشد جهان را تغذیه کرد در حالی که نیاز به آفت کش‌ها نیز کم می‌شود.

 بیست سال پیش، اروپا تا حد زیادی اصلاح ژنتیکی را مردود اعلام کرد اما در همان زمان، ایالات متحده و کانادا از این موضوع استقبال کردند؛ با مقایسه نتایج در دو قاره اروپا و آمریکا و با استفاده از داده‌های مستقل و همچنین تحقیقات علمی و صنعتی، مشخص شد که چگونه تکنولوژی از وعده‌هایش کوتاه آمده است.

 

نمودار 1 نشان می‌دهد؛

حدود 20 سال پیش، ایالات متحده آمریکا و کانادا شروع به معرفی تکنولوژی اصلاحات ژنتیکی در کشاورزی کردند؛ اروپا از این فن‌آوری استقبال نکرد درعین حال، بازدهی کشاورزی آن زیاد و استفاده از آفت کش را کاهش داده است؛ همتراز با این تاریخ، ایالات متحده آمریکا که محصولات اصلاح شده ژنتیکی را به طور گسترده کشت داد، در هیچ یک از این دو موفق نبود.

 


 

 

نمودار 2 نشان می‌دهد؛

 


 
در یک دهه گذشته، بازدهی چغندرقند در غرب اروپا بسیار بیشتر از ایالات متحده بوده است

 

 


نمودار 3 نشان می‌دهد؛
 

 

کاهش مصرف علف کش‌ها در فرانسه

 

 

نمودار 4 نشان می‌دهد؛

افزایش مصرف علف‌کش‌ها در آمریکا؛ در ارزیابی مونسانتو، رشد استفاده از علف‌کش‌ها که ماده فعال آن سم گلایفوسیت بوده است

 

تجزیه و تحلیل‌های نیویورک تایمز، با استفاده از داده‌های سازمان ملل متحد، نشان داد که ایالات متحده و کانادا هیچ مزیت قابل تشخیصی در عملکرد در هر هکتار زمین کشاورزی به دست نیاورده اند؛ این نتایج با مطالعه غرب اروپا – منطقه‌ای که تولید کنندگان کشاورزی نسبتا مدرن مانند فرانسه و آلمان دارد – به دست آمده است؛ همچنین یک آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences)، نیز اخیرا گزارش داد "شواهد کمی وجود دارد" مبنی براینکه محصولات اصلاح شده ژنتیکی در ایالات متحده عملکرد مثبت داشته است.

 از طرفی دیگر، استفاده از علف کش در ایالات متحده افزایش یافته است، حتی در محصولات عمده مانند ذرت، سویا و پنبه که به ارقام اصلاح شده تبدیل شده‌اند نیز اینچنین بوده است؛ به این ترتیب ایالات متحده آمریکا عقب‌تر از فرانسه، بزرگترین تولید کننده در اروپا در زمینه کاهش استفاده کلی از آفت کش‌ها (هر دو علف کش‌ها و حشره کش‌ها)، افتاد.

 افزایش 21 درصدی استفاده از علف کش‌ها در آمریکای تراریخته‌کار

از دو دهه پیش که کشت محصولات اصلاح شده ژنتیکی در ایالات متحده برای محصولاتی مانند ذرت، پنبه و دانه‌های سویا، آغاز شد، استفاده از سموم برای کشتن حشرات و قارچ‌ها تا یک سوم کاهش یافت اما پاشیدن علف کش‌ها در حجم بسیار بالاتر یعنی تا 21 درصد افزایش یافت.

 کاهش قابل توجه حشره کش‌، قارچ کش و علف‌کش در فرانسه غیرتراریخته‌کار

در مقابل، در فرانسه غیرتراریخته کار، استفاده از حشره کش‌ها و قارچ کش 65 درصد  و استفاده از علف‌کش نیز 36 درصد کاهش یافته است.

 مخالفت با غذاهای GM پایه و اساسی برای جنبش سیاسی سبز

تفاوت‌های عمیق بر سر مهندسی ژنتیک، چند دهه است بین آمریکا و اروپا تقسیماتی ایجاد کرده است؛ وقتی معترضان آمریکایی در سال 1987 ، نمونه گیاه سیب زمینی GMO را ارائه دادند، خشم اروپایی‌ها را در ایده فریب کاری با طبیعت برانگیختند؛ در چند سال گذشته، راهپیمایی علیه شرکت فریبکار مونسانتو، هزاران تن از معترضان را به خیابان‌های شهرهایی مانند پاریس، بازل و دیگر شهرهای سوئیس ریخت؛ مخالفت با غذاهای GM یک پایه و اساسی برای جنبش سیاسی سبز است؛ با این حال، هنوز هم اروپایی‌ها غذاهایی را می‌خورند که از ایالات متحده و جاهای دیگر به کشورشان وارد می‌شود.

 

تولید آفت کش‌ها، نسخه‌ای از ساخت سلاح است

نگرانی در مورد اثرات مضر خوردن GM ثابت شده است و آسیب بالقوه از آفت کش‌ها، توجه محققان را فراگرفته است؛ طراحی و تولید آفت کش‌ها، نسخه‌ای از ساخت سلاح است مانند سارین که در آلمان نازی توسعه داده شد؛ این سموم به تأخیر در رشد انسان و بروز سرطان مرتبط است.  

 


کاهش شدید I.Q در میان کودکان آمریکایی

دیوید بلینجر، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد، گفت: "این مواد شیمیایی تا حد زیادی ناشناخته هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این سموم، باعث از دست رفتن نزدیک به 17 میلیون امتیاز I.Q در میان کودکان آمریکایی 5 سال و کمتر از آن شده است که مربوط به یک طبقه خاصی از حشره کش‌ها می‌شود؛ با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در بخش کشاورزی، باید صبر کنیم تا عوارض بدتر آن در آینده خود را نشان دهد."

 این صنعت از هر دو طرف برنده است، چرا که این شرکت‌ها، مبادرت به تولید و فروش هم گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و هم سموم کرده اند؛ مونسانتو، بزرگترین شرکت بذر و سینجنتا، غول آفت کش سوئیس، بیش از شش برابر در یک دهه و نیم گذشته رُشد کرده اند؛ این دو شرکت به طور جداگانه در توافقنامه‌ای، سود جدید خود را به بیش از 100 میلیارد دلار رسانده اند؛ در واقع این شرکت‌ها، با مقاوم کردن علف‌های هرز در سراسر جهان، فرصتی را برای صنعت ایجاد می‌کنند که بذرها و آفت کش‌های بیشتری بفروشند؛ بنابراین این احمقانه است که ما به یک تکنولوژی اتکا کنیم که اثرات سوء زیادی برای عرضه دارد.

 

 

تراریخته

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا