نماینده اتحادیه اروپا: تراریخته نبودن محصولات کشاورزی ایران مزیت است

رییس هیات نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا گفت: افکارعمومی در اروپا نسبت به محصولات تراریخته که مصرف انسانی دارند،رغبتی ندارد و ایران نشان داده است که محصولاتش  GMO  نیست که این امر یک مزیت و نکته مثبتی درباره کشاورزی ایران به حساب می آید.

نماینده اتحادیه اروپا: تراریخته نبودن محصولات کشاورزی ایران مزیت است

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز سه شنبه در سومین نشست همکاری های مشترک ایران و کمیسیون کشاورزی، تجارت، بهداشت و مرکز سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فصل نوینی در روابط ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی گشوده شده و گام های عملی در برخی از توافقات دو طرف برداشته شده است.

هومن فتحی هدف از برگزاری این نشست را، پیگیری توافقات و مصوبات میان مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و فیل هوگان کمیسونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در آبان سال 96 و همچنین حل و فصل مسایل باقیمانده در حوزه بهداشت گیاهی عنوان کرد.

وی برنامه ریزی برای برگزاری سمینار مشترک ایران و اتحادیه اروپا در زمینه توسعه پایدار و زمینه های حمایت های مالی اتحادیه اروپا از پروژه های توسعه ای کشاورزی ایران، کشاورزی ارگانیک و شاخص های جغرافیایی محصولات کشاورزی و شاخص های جغرافیایی محصولات کشاورزی را از دیگر اهداف این نشست مشترک دانست.

فتحی با بیان این که در سفر کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به ایران در سال گذشته تفاهمات خوبی در زمینه سیاست های محوری در بخش کشاورزی میان دو طرف صورت گرفته است، تصریح کرد: رفع موانع بانکی و اختصاص خط اعتباری به منظور یافتن سازوکارهای مناسب برای برطرف کردن موانع در حوزه کشاورزی، دستیابی به دیدگاه مشترک در مورد استانداردهای یکسان و یکنواخت برای برداشتن موانع غیر تعرفه ای و ارتقای همکاری های میان مدت و بلند مدت در این حوزه را از جمله این تفاهمات برشمرد.

وی افزود: ایران و اتحادیه اروپا همچنین بر انتقال نوآوری ها و توسعه تحقیقات کشاورزی، همکاری در حوزه هایی مانند نظام بهداشتی و بهداشت گیاهی، فرآوری و تجارت گیاهان دارویی، کشاورزی ارگانیک و بهره برداری بهینه از منابع آب و همچنین تسهیل تجارت و ارتقای صادرات محصولا کشاورزی و دسترسی به بازار اتحادیه اروپا توافق کردند.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: این نشست همکاری در شرایطی برگزار می شود که ترامپ به طور یک طرفه و بدون دلیل منطقی از برجام خارج شده و عهد شکنی کرده است.

وی افزود: ملت ایران به رغم خروج آمریکا از برجام مانند گذشته از این تهدید ها فرصت می سازد و به مسیر رشد و تعالی خود ادامه خواهد داد و از کشورهایی که در این مسیر ایران را همراهی کنند، استقبال می کند.

فتحی با اشاره به پیام اخیر کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا تصریح کرد: کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در پیامی به صراحت گفته است که از تحرکات ترامپ مطلع است و اجازه نمی دهد مسایل سیاسی بر روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

وی در همین حال گفت: ایران خواهان تسریع در روند صدور مجوز صادرات شترمرغ و فرآورده های آن،ماهی قزل آلای پرورشی و اسب به اتحادیه اروپا است.

نماینده اتحادیه اروپا: تراریخته نبودن محصولات کشاورزی ایران مزیت است

در این نشست، رییس هیات نمایندگان کمیسیون کشاورزی، تجارت، بهداشت و مرکز سرمایه گذاری اتحادیه اروپا گفت: به رغم خروج آمریکا از برجام، ما اطمینان می دهیم که اتحادیه اروپا همچنان در کنار ایران خواهد ماند.

جان کلارک که سمت مدیریت امور بین الملل کمیسیون کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد در زمینه روابط بانکی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایران اظهار داشت: ارایه تسهیلات بانکی و اعتباری برای گسترش روابط دوستانه با ایران انجام می شود، اما پیچیده است و باید روی آن کار کنیم.

وی افزود: بخش سرمایه گذرای اروپا آماده است، خدمات مالی به ایران ارایه دهد و در این راستا ما اخیرا برخی تغییرات را در سیاست های یکی از بانک ها برای تسهیل ارایه وام به ایران ایجاد کرده ایم و ما می خواهیم مطمین شویم این بانک می تواند تسهیلات بیشتری ارایه دهد.

کلارک با بیان این که فصل جدیدی میان ایران و اتحادیه اروپا گشوده شده است، تصریح کرد: هدف ما این است که به جلو پیش برویم و برنامه عمل میان ایران و اتحادیه اروپا را پیگیری کنیم و ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: بخش غذایی ایران منتظر نتایج عملی است و امیدواریم بتوانیم روابط تجاری را گسترش و بر روی اولویت های بخش کشاورزی ایران متمرکز شویم.

کلارک اضافه کرد: ما اخبار خوبی برای گسترش همکاری های کشاورزی و تجاری با ایران داریم.

وی در عین حال گفت: ما برای توسعه همکاری باید پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی را شناسایی، بررسی و بر روی آنها مطالعه کنیم و می توانیم در اوایل پاییز امسال آنها را مورد بحث بررسی قرار دهیم.

رییس هیات نمایندگان کمیسیون کشاورزی، تجارت، بهداشت و مرکز سرمایه گذاری اتحادیه اروپا افزود: فرصت های تخصیص سرمایه فراوانی وجود دارد تا به بخش کشاورزی ایران اختصاص داده شود.

وی در مورد تجارت ماهی قزل آلای ایران نیز گفت: ایران می تواند ماهی قزل آلا به اتحادیه اروپا صادر کند گرچه روند پایش و کنترل کیفیت همچنان وجود دارد.

کلارک همچنین افزود: به علت کاهش میزان افلاتوکسین از اول ژوییه، اتحادیه اروپا بازرسی 5 درصدی هر محموله صادراتی کشمش ایران را انجام نمی دهد.

وی درباره صادرات شترمرغ و گوشت آن به اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما دو پرسشنامه برای ایران فرستادهایم که باید به این پرسشنامه پاسخ داده شود.

کلارک همچنین در زمینه درخواست صادرات اسب به این اتحادیه خاطر نشان کرد که از سال 2006 سفارش اسب از ایران نداشته ایم و ما باید بدانیم آیا اسب های ایران سلامت لازم را برای ورود به اروپا دارند.

وی افزود: در صورتی که اسب های ایران بیماری نداشته باشند، واردات آن را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تسهیل خواهیم کرد.

رییس هیات نمایندگان کمیسیون کشاروزی، تجارت بهداشت و مرکز سرمایه گذاری اتحادیه اروپا با بیان این که ایران چهل و یکمین کشور و طرف تجاری ما است،گفت: ما می خواهیم روابط تجاری مان را در حوزه غذا و محصولات کشاورزی با این کشور افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: سبد صادراتی محصولات کشاورزی این اتحادیه متنوع است و ما بر روی ارزش افزوده محصولات متمرکز هستیم.

کلارک خاطرنشان کرد:ما به واردات محصولات ارگانیک علاقه مندیم و برای این محصولات در بازار اتحادیه اروپا تقاضای زیادی وجود دارد،بنابراین پیشنهاد می دهیم در زمینه سیستم تولید محصولات ارگانیک در ایران مطالعه را آغاز کنیم و لازم است استانداردهای ایران به استانداردهای این اتحادیه در حوزه محصولات ارگانیک نزدیک شود.

وی درباره مصرف محصولات تراریخته (GMO) نیز اظهار داشت: افکارعمومی در اروپا نسبت به این محصولات که مصرف انسانی دارند،رغبتی ندارد و ایران نشان داده است که محصولاتش GMO نیست که این امر یک مزیت و نکته مثبتی درباره کشاورزی ایران به حساب می آید.

کلارک در مورد صادرات گوشت گوسفند و گاو و همچنین روغن زیتون به ایران،خواستار آن شد که قوانین و مقررات و الزامات آن برای اتحادیه اروپا مشخص شود.

کدمطلب:A97082018


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نماینده اتحادیه اروپا: تراریخته نبودن محصولات کشاورزی ایران مزیت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا