می‌توانیم با منابع روایی و قرآنی جامعه را به‌سمت “سلامتی کامل” سوق دهیم

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با بیان “منابع اسلامی ما سرشار از توصیه‌های درمانی و سلامت است” بر ضرورت تقویت فعالیت‌های طب سنتی اسلامی در کشور تأکید کرد و گفت: می‌توانیم با استناد به منابع روایی و قرآنی، جامعه خودمان را به‌سمت سلامتی کامل سوق دهیم.

می‌توانیم با منابع روایی و قرآنی جامعه را به سمت "سلامتی کامل" سوق دهیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ مدتی است مسئله “طب اسلامی” تبدیل به عرصه کارزاری برای ابراز مخالفت یا حمایت از آن شده و حضور طیف‌های مختلفی در گود این منازعه قابل مشاهده است.

بخشی از چهره‌هایی که در طیف مخالفان طب اسلامی قابل ارزیابی هستند، چهره‌ها و مسئولان ارشد وزارت بهداشت و اداره‌کل طب ایرانی هستند که اتفاقاً طی یکی دو سال اخیر با تمام توان، منادی عدم وجود طبی به‌نام طب اسلامی بوده‌اند و طرح آن را جریانی انحرافی در مسیر ترویج و توسعه طب سنتی و ایرانی می‌دانند و در این مسیر تلاش وافری را نیز برای همراه نشان دادن مراجع عظام تقلید با این تلقی خود داشته‌اند.

بر همین اساس باشگاه خبرنگاران تسنیم تا به امروز با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته این حوزه، گفت‌وگو، گزارش و… با محوریت مسئله “طب اسلامی” به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف این موضوع و پاسخ به سؤالات و شبهات درباره طب اسلامی پرداخته است که در ادامه لینک دسترسی به برخی از این مطالب آمده است:

اما بازخوانی مواضع و اظهارات آیات عظام، مراجع و بزرگان حوزه درباره “طب اسلامی” نیز می‌تواند برای روشن‌تر شدن بیشتر ابعاد این مسئله و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های غیراخلاقی منکران طب اسلامی، مفید فایده باشد.

از این رو، در ادامه اظهارات سال گذشته “آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی” در دیدار با برخی از فعالان حوزه طب اسلامی تقدیم شده است:

حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی با اشاره به برخی از فعالیت‌های صورت‌گرفته برای احیای مجدد طب اسلامی اظهار کرد: کار بسیار خوبی است که بتوانیم روش ائمه در بهداشت و درمان را در جامعه پیاده کنیم.

این استاد برجسته درس خارج افزود: امام رضا(ع) در مورد روش‌های درمان مطالبی داشتند که در کتابی با عنوان «رسالة ذهبیه» جمع‌آوری شده و مأمون آن را با آب طلا نوشت؛ این رساله مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص اغذیه و اشربه، راهکارهای بهزیستی، بهداشت و سلامت را به ما آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به قضیه‌ای جالب در مورد روش درمانی پیامبر اسلام(ص) تصریح کرد: در روایت دیگری داریم یکی از پادشاهان که آوازه پیامبر گرامی اسلام(ص) را شنیده بود و اظهار علاقه و محبت به ایشان می‌کرد، برای اثبات محبت خود طبیبی حاذق را به مدینه فرستاد تا دوستان پیامبر را درمان کند؛ این طبیب در مدینه هرچقدر نشست هیچ کس مراجعه نمی‌کرد، حضرت به این طبیب فرمود: “من چیزی به این مردم یاد دادم که مریض نشوند که دو اصل مهم است، نخست آنکه تا مادامی که اشتها ندارند غذا نخورند و دوم تا اشتها دارند از غذا دست بردارند”.

وی با بیان اینکه معلوم می‌شود پیامبر نیز روش طبابت را به مردم آموزش می‌داده است، یادآور شد: در روایت داریم که معده سرآمد همه مرض‌ها و سلامتی بدن هم در کنترل کردن همین معده است همچنان که در قرآن هم می‌خوانیم که بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید که تأکید می‌کند زیاده‌روی در خوردن کار پسندیده‌ای نیست.

آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر لزوم ادامه پیدا کردن فعالیت‌های پزشکی اسلامی در کشور متذکر شد: می‌توانیم با استناد به منابع روایی و قرآنی، جامعه خودمان را به‌سمت سلامتی کامل سوق دهیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران پویا

 


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

می‌توانیم با منابع روایی و قرآنی جامعه را به‌سمت "سلامتی کامل" سوق دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا