سود و زیان استحمام و روش کاربرد آن

 دستورات سلامتی از طبیب زکریای رازی

سود و زیان استحمام و روش کاربرد آن:

گرمابه (آب تنی) هم می تواند رطوبت تن را بیفزاید هم خشکی آن را(هم می تواند انسان را چاق کند و هم لاغر)

برای تن کسانی که نزار و خشک و خشکیده است و نیاز به افزایش رطوبت دارد بهتر است که در حمام عرق نکنند بلکه در شرایطی میانه (دمای معتدل) استحمام کنند و آب گرم فراوان بریزند تا بخار پیرامون خود را افزایش دهند. یعنی آن اندازه آب گرم، روی تن خود بریزند تا که تن ایشان (از گرما) باد کند و کمی تنفس سخت شود، که در این هنگام دیگر از بکار بردن آب گرم خودداری نمایند سپس یکبار و در مدتی کوتاه در آب سرد فروروند و پس از آن تن را روغن مالی کنند.

ولی آن کس که خشکی و سبک شدن تن را می خواهد، باید تعریق و مالش دادن تن را با آرد باقالی و آرد نخود یا بوره یا أشنان بیشتر انجام دهد و پس از آن مدتی دراز خوراک نخورد. مالش تن باید به گونه ای باشد که هنگام مالش تن با روغن بنفشه، روغن از آن بچکد.

نوشته های مشابه

از سودمندی های آب تنی (گرمابه گرفتن) اینکه تن را تازه، منافذ پوست را باز و چرک های مانده را از آنها پاک می سازد، همچنین انباشتگی را سبک می سازد، بادها را فرو می نشاند، خواب آور و آرام کننده دردها و رقیق کننده اخلاط می باشد، از اسهال جلوگیری می کند، خستگی را دور می سازد و تن را برای خوراک آماده می نماید.

از زیان های آن اینکه نیرو را فرومی اندازد و حرات قلب را افزایش می دهد تا حدی که می تواند به بیهوشی بیانجامد. همچنین بالا آوردن (قی) را برمی انگیزاند، و می تواند باعث ریزش تند مواد به اعضا گردد. ازاین رو بهتر است کسی که تب یا زخم چرکی یا نگرانی یا سستی و گرفتگی سخت ماهیچه یا آماس دارد، از آب تنی و حمام بپرهیزد.

شایسته است از آب تنی در حالت سیری دوری کرد مگر کسی که بخواهد فربه شود. کسی که پس از سیری ناگزیر به آب تنی شد باید بعد از آن چند روزی سکنجبین بیاشامد و از خوراکی های سنگین بپرهیزد و غذای خود را کاهش دهد.

ریخت درست یک تن تندرست (فرم بدنی انسان تندرست):

ما تن بسیار شاداب و فربه و یا بسیار لاغر را ستایش نمی کنیم؛ چون بسیاری تر و تازگی تن بیماری هایی بسیار را بسوی آن سرازیر می کند که نمونۀ آن سختی تنفس، مرگ ناگهانی، پارگی رگ ها، فتق و سختی در جنبش و کم شدن توان نزدیکی کردن می باشد.

تن لاغر نیز آمادگی گرفتن بیماری سل، تب دق، فروافتادن قوت و نیرو در بیماریها و زود آسیب دیدن از گرما و سرمای خارج از اعتدال دارد.

ما تن خوش گوشت را که اندکی به شادابی نزدیک است می ستاییم، چون این تن مقاومت بیشتری در برابر بیماری ها دارد.

(ترجمه)،محمد بن زکریا رازی.

کدمطلب:98032746


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا