هشدار: هرگز از محصولات حاوی فلوراید استفاده نکنید

مقاله ای که در پیش روی شماست، ترجمۀ چندین مقاله و کتاب معتبر اروپایی و آمریکایی است که برخی از مراجع (رفرنسهای) این مقالات فقط در مراکز علمی و دانشگاهی جهان منتشر شده و در دسترس عموم مردم نمی باشد. ما از هر گونه دخل و تصرف علمی در محتوای این مقالات پرهیز کرده و فقط آن را ترجمه و ویرایش ادبی نموده ایم: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که عاقل را اشارتی کافی است.

آیا فلوئور که یکی از ترکیبات سازنده خمیر دندانهای امروزه می باشد برای سلامت انسان مضّر است؟

این سئوال از سال 1914 تاریخی که فلوئور وارد ترکیب ساخت خمیر دندان شد همواره مطرح بوده، قصد ما باز کردن این موضوع و روشن ساختن اذهان عمومی در این باب می باشد.

برای پی بردن به ماهیت فلوئور، اشاره به برخی از خصوصیات شیمیایی این گاز هالوژنه می تواند کمک مؤثری باشد.

فلوئور الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است و می تواند با سایر عناصر ترکیب شود. این عنصر گازی یک ظرفیتی هالوژن، به رنگ زرد کم رنگ و سمی  بوده و  نوع خالص آن بسیار خطرناک و در صورت تماس با پوست، سوختگی های شیمیائی شدید ایجاد می‌کند. از فلوئور برای ساختن پلاستیکهای کم اصطکاک (تفلن) و مایعات برودتی (فروون) استفاده می شود، سایر موارد استفاده از آن:

– اسید فلوئوریدریک FH برای کنده کاری بر شیشه های لامپها و سایر محصولات؛

– در حالت یک ظرفیتی برای ساختن نیمه هادی ها؛

–با سایر ترکیبات خود برای تولید اورانیوم (هگزا فلورید) و ساختن بیش از صد نوع دیگر از مواد؛

–از فلورید سدیم بعنوان حشره کش خصوصاً سوسک کش استفاده میشود؛

–از دیگر فلوریدها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان (!!!) در ساخت خمیر دندانها استفاده می شود.

برای کار کردن با فلوئور و اسید فلوئوریدریک می باید احتیاط و توجه خیلی زیادی لحاظ شود و از هرگونه تماس با پوست و چشم جدّاً خودداری شود.

در مورد کودکان توجه بیشتری لازم است چرا که آنان به طرق مختلف در معرض خطر فلوئور هستند، مثل قرصهای حاوی فلوئور و خمیر وارنیش که به اسم پیشگیری از پوسیدگی دندانها (!!!) در مدارس به آنها داده می شود ، خمیردندانهای خوشبو مملو از فلوئور اغلب بچه ها را ترغیب به بلعیدن مقدار زیادی از آن می کند، مواد غذایی و نوشیدنی های کارخانه ای، بازمانده های حشره کشها در مواد غذایی، مراجعات بیش ازحد به دندانپزشک، آلاینده های موجود در هوا و داروها، داروهای بیهوشی، چای و برخی آبهای معدنی و … همگی می توانند میزان فلوئور موجود در ارگانیزم کودکان را بالا برده و آنان را در معرض خطر فلوئوروزیس (پاتولوژی مربوط به دندان) قرار دهند.

 varnish 3 varnish 2 varnish 1

در یک بررسی اجمالی اوّلیه مشخص می گردد که خمیر دندانهای حاوی فلوئور برای ارگانیزم انسان مشکل ساز می باشند، چرا که به گفته محققین استفاده روزانه بیش از 2 میلی گرم آن باعث بروز فلوئوروزیس می شود. اگر تصادفاً مقدار زیادی از آن بلع شود حتماً باید به یک مرکز پزشکی سم زدایی مراجعه شود. در آمریکا تمامی تیوبهای خمیردندان با برچسب هشدار دهنده مصرف کننده را در صورت بلع آن دعوت به مراجعه به پزشک متخصص دفع سموم می کند، البته نا گفته نماند که لحاظ کردن این هشداربه جهت سمّیت مرتبط با فلوئور می باشد.

اوّلین مورد استفاده از گاز در جنگهای شیمیایی مربوط به گاز عصبی بود که نظیر خیلی از گاز های سمّی حاوی مقدار زیادی فلوئور بود که فعّالیت آنزیماتیک را از کار می انداخت و بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذاشت (موجب کاهش تیز هوشی و عقب افتادگی ذهنی می شود).

کشور آلمان با هالوژنیزه کردن (موجب افزایش قدرت تخریب به بیش از ده برابر می شود) گاز هایی نظیر soman –sarin مرگ آنی ناشی از تماس با آنها را تضمین می کند؛ بدین صورت که گازهای نامبرده، توقف آنی کاتالیز و عملکرد عصبی را تداعی می کنند و باعث از کار افتادن فعّالیت آنزیمی شده و متعاقباً ششها و قلب را ازکار می اندازد.

گاز سارین که برای ساختش از فلوئور استفاده شده در عملیات تروریستی متروی ژاپن که باعث مرگ تعداد بسیاری از مسافران شد بکارگرفته شده بود و همچنین تروریستهای داعش در سوریه علیه زنان و کودکان استفاده نمودند.

در حال حاضر از فلوئور در تولید گازهای اشک آور نیز استفاده می شود.

در دهه 40 میلادی ضمن جنگ دوم جهانی دولت آمریکا برای تولید بمب اتمی از مقدار زیادی فلورید (هگزا فلورید اورانیوم) جهت جدا سازی ایزوتوپهای ( 235U ) از ( 238 U) استفاده کرد (از این پروسه هنوز استفاده می شود).

اورانیوم 238 با فلوئور گازی سانتریفوژ شده و محتوای آن از 1% به 3% افزایش پیدا می کند و اورانیوم 238 مرغوبتری بدست می آ ورد، در پی این پروسه زباله مخصوصی (فلوئور رادیو اکتیو) باقی می ماند که امحائ آن ناممکن و تعویض ترکیب آن بسیار هزینه بر می باشد. زائدات این حجم عظیم فلورید و
زباله های کارخانجات ذوب فلزات بخصوص آلومینیوم که برای ساخت هواپیما بکار گرفته می شد باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و تعداد کثیری از احشام و دام می شد.

دولت آمریکا برای حفظ امنیت ملّی ناچار به ارائه تصویری خوشایند و مردم پسند از این هیولای وحشتناک بود از اینرو فلورید را با ترسیم لبخندی برصورت به مردم ارائه می کرد.

در نهایت با مشارکت بخش عمده ای از مقامات بهداشتی، پزشکان، دندانپزشکان موفق به تصویب این شد که آب آشامیدنی شهر ها را نیز فلوئوریزه کنند!!!

لازم به ذکر است که تنها آمریکایی ها نبودند که به این نتیجه گیری به اصطلاح علمی (!!!) دسترسی پیدا کردند، بلکه تحت نظارت متخصصین شرکت (LG. Farben) که امروزه در زمره شرکتهای تحت کنترل بایر (Bayer) می باشد، برای اوّلین بار آلمانهای نازی از فلوئور در آب آشامیدنی زندانیان استفاده کردند.

آنچه که پر واضح است به جهت جلوگیری از پوسیدگی دندانهای زندانیان نبوده، بلکه دانشمندان ثابت کرده اند که فلورید سدیم جهت عقیم کردن آنها و فرمان بردار ساختن ایشان بوده.

بنا به نوشته (Barbara Hendel – Peter Ferreira) در کتاب (Salt water and inexhaustible sources of life ) بیش از هشتاد سال است (یعنی از سالهای 1930) که آثار سوء فلوئور بر سلامت انسان برای دانشمندان روشن بوده؛ بعلاوه به خوبی می دانستند که فلوئور و فلورید سدیم بر کدام قسمت از مغز (مرکز کنترل اراده) تأثیر گذار است.

متأسفانه فلوئور در خیلی از داروهای مورد استفاده روزمره موجود است که همواره آثار جانبی مضر آن گریبانگیر عموم بیماران نیز می باشد.

برخی از مضرات فلوئور:

– آزمایشات علمی غیر وابسته به اثبات رسانده اند که فلوئور باعث بروز اختلالات روحی است و انسانها را احمق، مطیع و فرمانبردار به بار می آورد؛ اضافه بر اینکه باعث کاهش طول عمر و تخریب ساختار استخوانی آنها می شود.

– تحقیقات بسیاری نشان دهنده آثار سوء ناشی از انباشته شدن فلوئور در بدن انسان هستند، از جمله وقتی که فلوئور جایگزین ید (که از عناصر لازم برای سنتز هورمون تیروکسین است) شده و مانع انجام صحیح کار غده تیروئید می گردد، که عواقب ناگواری برای مریض ببار می آورد.

– فلوئور موجب اختلال و توقف سنتز بسیاری از آنزیمها می شود که وظیفه ی متابولیزمی و رشد و تنظیم ارتباطات سلولی را در بدن انسان دارند. فلوئور نقش فعالانه ای در بروز سرطان تیروئید، استخوان و پوکی آن دارد.

– فلوئور برای استخوانها ، دندانها و سیستم عصبی مرکزی مضرّ است. دراغلب نتایج تحقیقات علمی، از فلوئور بعنوان یک نوروتوکسین یاد می شود، که برای سیستم عصبی نطفه های درون رحم بسیار مضر است ولو اینکه برای مادر کم خطر تلقی شود؛ اثر آن بر کودکان بصورت اختلالات رفتاری و کاهش سطح ادراکی نمایان می شود. کاهش تولید مثل با مصرف آب آشامیدنی فلوئوریزه شده، ارتباط مستقیم داشته باشد. فلوئور سرطان زاست به ویژه برای بافتهای استخوانی و کبد .

– تراکم فلوئور در استخوانها باعث از بین رفتن انعطاف پذیری آنها شده، خیلی شکننده و براحتی خرد می شوند.

– فلوئور باتفاق واکسنها باعث افزایش میزان سرب انباشته شده در مغز می گردد. ( Masters e Copian , 1999,2000 )

– افرادی که از ناراحتی های کلیوی رنج می برند و نا رسایی کلیوی دارند، با حضور فلوئور علائم آلرژنی شدیدی را بروز می دهند، که ناشی از ناتوانی کلیه در امر دفع سمّ فلوئور می باشد؛ و باعث تراکم آن در ساختار استخوانی فرد شده و پاتولوژیی به نام استئودیستروفی کلیوی را بهمراه می آورد.

خطراتی را که فلوئور متوجه مغز انسان می کند:

بنا به گزارش (NCR ( National Research Council  یک (ppm) از فلوئور در کودکان موجب کاهش فراگیری و دشواری در تمرکز هواس می شود. بد نیست بدانیم که در خمیر دندانهای معمولی تا 1500 (ppm) فلوئور وجود دارد.

fluoride-toothpaste

– خطر فلوئور برا ی غده تیروئید:

بنا به گزارش NCR) National Research Council) در مورد افرادی که میزان تیروئید پائینی دارند مصرف حداقل یک صدم تا سه صدم میلی گرم در هر کیلوگرم (از وزن فرد) در روز باعث کند ذهنی، افسردگی و افزایش وزن آنها می شود. (یعنی در یک فرد 100 کیلویی مصرف تنها یک تا سه میلی گرم فلوئور باعث این مشکلات خواهد شد)

چرا در برابر این همه مضرات فلوئور مسئولین بهداشت کشورها سکوت کرده اند؟

علیرغم تمامی تحقیقات مستقل و غیر وابسته انجام شده در تمام جهان و نتیجه گیریهای مربوطه، از جانب هیچ وزارتخانه بهداشت در هیچ نقطه از دنیا در راستای تائید این حقایق ترتیب اثری داده نشده؛ بدیهی است که منافع هنگفت ناشی از فروش داروهای مورد استفاده عمومی و خمیر دندانها و …. که همواره مورد تأیید وزارتخانه بهداشت می باشد نصیب کارخانجات شیمی دارویی Big Farm می شود و از این محل امکاناتی فراهم می شود که وزارتخانه مربوطه که معمولاً حامیانی بین کارخانجات شیمی دارویی را دارد واکنشی دربرابر مضرات فلوئور نشان نمی دهند!!!

آیا با فلوئوریزاسیون جمعی، هدف این است که کنترل اذهان عمومی را بدست بگیرند؟

این سئوالی است که آقای Ian E. Stephensدر کتاب خود با نام “ The Dikinson Statement A Mind Boggling Thesis “ عنوان می کند.

تعیین میزان فلوئور جذب شده از طریق آب، مواد غذایی و محیط زیست بطور کلّی کار آسانی نیست، ولی دو نکته را باید در نظر گرفت؛ یکی اینکه میزان ترکیبات سمی حاوی فلوئور که بصورت زباله های صنعتی در محیط زیست پراکنده می شوند روز به روز رو به افزایش است، دیگر اینکه انباشته شدن فلوئور در استخوان های هر انسان تا زمان مرگ همواره رشدی فزاینده دارد.

با آنچه راجع به خطرات ناشی از انباشته شدن فلوئور در بدن انسان گفته شد، خطرات فلوئوریزه کردن آب محرز می باشد.

برای فلوئوریزه کردن آب آشامیدنی از ترکیبات شیمیایی با درجه خلوص پائین استفاده می شود دقیقاً برعکس آنچه که برای تهیه کردن داروها رخ می دهد. برای فلوئوریزه کردن آب آشامیدنی اغلب از زیر محصول های پروسه های کاری آلومینیوم و کودهای شیمیایی استفاده می شود، از اینرو بسیار آلوده به دیگر سموم خطرناک، فلزّات سنگین مثل آرسنیک، سرب و کروم می باشد که سرطان زا بودن آنها بر همگان روشن است.

گستره منافع اقتصادی مربوط به فلوئوریزاسیون بر همه آشکار است، کارخانجات کود شیمیایی بجای تحمل هزینه های گزاف برای امحائ زباله های سمّی خود، آنرا به سازمان آب برای فلوئوریزه کردن آب آشامیدنی مردم می فروشند. از این سیستم بازیافت تنها قشری که سودی حاصلش نمی شود، طبقه مصرف کننده است که در عوض با کلکسیونی از امراض گوناگون سرش گرم می شود.

تعدد آثار منفی فلوئور با آزمایشات و تحقیقات بسیاری کاملاً باثبات رسیده اند، ولی هنوز خیلی از پزشکان اطفال و دندانپزشکان بطور اتوماتیک و سیستماتیک جهت پیشگیری به اطفال چند ماهه داروهای فلوئوریزه تجویز می کنند!!!

مروّجین و مبلّغین فلوئوریزاسیون مّدتهاست که با سانسورکردن و نادیده گرفتن نتایج مهم و معتبر تحقیقاتی علمی، افترا بستن به مخالفین فلوئوریزاسیون و با استفاده از دستگاههای تبلیغاتی و دگرگون جلوه دادن دستاوردهای علمی؛ سعی در فریفتن اذهان عمومی داشته اند و این خود نمایانگر قدرت سیاسی است که از آن در سراسر دنیا برخوردارند.

در ارتباط با خیلی از نتایج تحقیقاتی فرمایشی آنها که از مزایای فلوئوریزاسیون سخن به میان می آورند؛ با بکار گیری آمار و اطلاعات مربوط به هر کار به اصطلاح علمی قابل راست آزمایی نیستند. J. Am.Phys. Surg .2005 : 10 :38 -44 . ) (

به نقل از Upton sinclair به سختی می توان یک شخص مبلّغ فلوئوریزاسیون را که مختصر آشنایی با زمینه های علمی داشته باشد (مثل تمامی متخصصین شاغل در بخش بهداشتی) قانع کرد، که آب آشامیدنی فلوئوریزه شده علاوه بر اینکه برای سلامت مردم مفید نیست بلکه مضر هم است؛ وقتی که حقوق (قدرت و شهرت) او در گروی درک نکردن و نفهمیدن مطلب باشد.

آقای David Icke در کتاب “بچه های ماتریکس” درباره ی فلوئور چنین می نویسد: یکی از عناصر مهم که مانع رشد عقل و خرد در انسان می شود فلورید است که به آبهای آشامیدنی و خمیردندانها افزوده می شود.

فلوئورید سدیم یکی از ترکیباتی است که عموماً در سموم موش کش و سوسک کش، داروهای بیهوشی، داروهای مربوط به امراض روح و روان و هیپنوتیزمی و گازهای عصبی استفاده می شود.

یکی از عناصر تشکیل دهنده ی پروزاک و گاز عصبی سارین است.

در واقع این بار اول نیست که مقامات بهداشتی در ارزیابی جنبه های امنیتی و کارآیی فرآورده های درمانی دچار اشتباه می شوند. مورد جیوه از مثالهای بارز است، که در شرایط متعددی استفاده می شد، از موارد جراحتهای سطحی که با مرکور کروم پانسمان می شد تا معالجه سفلیس، که هر اندازه جدی هم باشد درمان آن با جیوه خطرناکتر از خود مریضی است.

باعث تأسف و نگرانی است که هنوز در واکسن های مولتی دوز (multidose) از سم جیوه بعنوان نگهدارنده استفاده می شود. البته با گذشت زمان سرنوشت فلوئور نیز مانند جیوه خواهد بود.

در پایان، از ملت بیدار و هوشیار می خواهیم حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که ضمن نشر این مقاله برای آگاه سازی مردم عزیز ایران، هرگز از خمیر دندان باتوجه به اینکه حاوی فلوراید می باشد و دهان شوی فلوراید برای خود و فرزندانتان استفاده نکنید و اجازه ندهید در مدارس دندانهای کودکانتان را وارنیش فلوراید نمایند.

varnish 4varnish 5

 

فهرست منابع و مآخذ:

2006, Connett P, Water fluoridation: Critical difference was overlooked. British Medicalk Journal, Jun 16;322(7300):1486-7

2006, Connett P, Water fluoridation–a public health hazard, Int J Occup Environ Health, Jan-Mar;12(1):88-91

McDonagh M, Whiting P, Bradley M, Cooper J, Sutton A, Chestnutt I, Misso K, Wilson P, Treasure E, Kleijen J. A systematic review of water fluoridation. The University of York, report 18. York: NHS Centre for Reviews and Dissemination, University of York; 2000. Available from

Doull J, Boekelheide K, Farishian BG, Isaacson RL, Klotz JB, Kumar JV, Limeback H, Poole C, Puzas JE, Reed N-MR, Thiessen KM, Webster TF, Committee on Fluoride in Drinking Water, Board on Environmental Studies and Toxicology, Division on Earth and Life Studies, National Research Council of the National Academies. Fluoride in drinking water: a scientific review of EPA’s standards. Washington, DC: The National Academies Press; 2006. [Contract No.: 68-C-03-013. Sponsored by the U.S. Environmental Protection Agency]

Hardy Limeback, BSc, PhD, DDS | Former President, Canadian Association for Dental Research – Limeback, H. (2000). Why I am now officially opposed to adding fluoride to drinking water

William Marcus, Former Senior Science Advisor in US EPA’s Office of Drinking Water

Phyllis Mullinex, Former Toxicologist at Forsythe Dental Center – Mullinex, P

James Beck, MD, PhD. Biophysics – Connett P, Beck J, Micklem, HS. The Case Against Fluoride, White River Junction, VT: (Chelsea Green Publishing, 2010): 357

“No randomised controlled trials of the effects of water fluoridation were found. . . . None of the included studies were of evidence level A. The reason for this among the studies evaluating dental caries was that none addressed three or more confounding factors.” The York Review: Fluoridation of Drinking Water: a Systematic Review of its Efficacy and Safety, 2000

Caries trends 1992-1998 in two low-fluoride Finnish towns formerly with and without fluoridation,” Caries Research, Nov-Dec 2000

The effects of a break in water fluoridation on the development of dental caries and fluorosis,” Journal of Dental Research, Feb. 2000

National Research Council. (2006). Fluoride in Drinking Water: A Scientific Review of EPA’s Standards. National Academies Press, Washington D.C., p. 2,3,170-1

D. Gessner, M. Beller, J. P. Middaugh, and G. M. Whitford, “Acute fluoride poisoning from a public water system,” The New England Journal of Medicine, vol. 330, no. 2, pp. 95–99, 1994

Gary Wieby, “Fluoride Blamed in 3 Deaths: Traces found in Blood of U. of C. Dialysis Patients” CHICAGO SUN-TIMES, July 31, 1993

Grandjean P, Olsen J. (2004). Extended Follow-up of Cancer Incidence in Fluoride-Exposed Workers. Journal of the National Cancer Institute 96: 802-803.

McDonagh M, et al. (2000). A Systematic Review of Public Water Fluoridation. NHS Center for Reviews and Dissemination, University of York, September 2000

As recently as the 1950s, sodium fluoride was used medicinally to treat hyperthyroidism. The Merck Index: An Encyclopedia of Chemicals and Drugs, 8th Ed., (1968). “Sodium Fluoride,” Merck & Co. Rahway, N.J., p. 959

Galletti P, Joyet G. (1958). Effect of fluorine on thyroidal iodine metabolism in hyperthyroidism. Journal of Clinical Endocrinology 18(10):1102-1110

نوشته های مشابه

‫۲۸ دیدگاه ها

    1. با سلام و احترام
      گرد شویا هفته ای ۲ بار فقط صبح و یا در طی روز خیلی کم استفاده شود.
      باید بوسیله انگشت سبابه به عنوان مسواک لثه هر روز لثه های خود را ماساژ دهید.
      برخی مواقع از ترکیب سرکه و گلاب به نسبت یک به دو نیز استفاده کنید و با آن مسواک بزنید.
      گروه مدیریت سایت

    1. با سلام و احترام
      در پاسخ به سوال کاربر محترم که پرسیدند “به جای خمیر دندان از چی استفاده کنیم” نوشته شده است “گرد شویا هفته ای ۲ بار فقط صبح و یا در طی روز خیلی کم استفاده شود و ……” و منظور زدن مسواک فقط هفته ای دوبار نبوده بلکه استفاده از گرد شویا فقط هفته ای دوبار توصیه شده است.
      گروه مدیریت سایت

    1. با سلام و احترام
      حتماً از سرکه طبیعی استفاده شود.
      ضمناً در اروپا خمیردندانهای بدون فلوراید وجود دارد ولی در ایران ما سراغ نداریم.
      گروه مدیریت سایت

  1. سلام خدمت نویسنده ارشد.
    من بعنوان نیروی طرحی درخدمت مرکز بهداشت استان یزد هستم. بعنوان بهداشتکار دهان و دندان
    سالی دوبار، وارنیش فلوراید ،باید به دستان من در مدارس انجام شود و من با تحقیق و جستجو در چند مقاله ایرانی و خارجی تقریبا در صحت أین ماده به شک افتاده ام.
    تنها راه اطمینان خودم و راضی کردن سیاست گذاران این طرح ملی برای حذف یا برجا ماندن این برنامه، تحقیق جامع درباره تاثیرات فلوراید است.
    من چکار میتوانم بکنم شما میتوانید کمکی به من بکنید؟

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      با جستجو در اینترنت مقالات و مستندات علمی زیادی دال برای مضرات فلوراید وجود دارد. از این موارد استفاده نمایید.
      موفق باشید.
      گروه مدیریت سایت

  2. با سلام … عربها از چوب درخت مسواک استفاده میکنند… بدون هیچ خمیری.. فقط با چوب مسواک دندانها براحتی تمیز میشن… شبها در خواب هم چون گازهای معده از دهان خارج میشوند بر دندانهای بی حفاظ و کاملا پاکیزه اثر فاسد میگذارند پس شبها مسواک نکنید و ازنمک استفاده کنید… 

  3. با سلام
    میخواستم بدونم چگونه میشود آب شهری که حاوی مواد افزودنی از جمله فلوراید است را سالم کرده آیا تقطیر برای از بین بردن سم کارایی دارد با تشکر

  4. دختر من و تو مدرسه بدون رضایت من به دندان هاش فلوراید زدن تازه موقع زدن گفتن گه میتونن فلوراید و بخورن ، من الان خیلی نگران فرزندم هستم1 برای کمتر شدن عوارض فلوراید باید چی کار کنم 2 چی کار کنم که دیگه بدون اجازه این کار رو نکنن، ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

  5. با سلام به همه دوستان. مراقب استفاده از نمک دریا هم باشید. من حدود ۲ سال خمیر دندون رو کنار گذاشتم و از نمک دریا برا شستن دندون استفاده کردم. متاسفانه حدود ۱۰ تا از دندانها از قسمت اتصال به لثه دچار خوردگی شد. و آسیب دید. به دندانپزشک که مراجعه کردم گفتن از مصرف نمک بوده. و گفتند هرگز نباید نمک رو مستقیم رو مسواک میداشتم. مخصوصا نمک دریا که تند و تیزه.باید آب نمک بسیار رقیق و به مقدار بسیار کم بعد از نخ دندون کشیدن استفاده بشه و غرغره بشه تو دهن. و نباید شوریش تو دهن باقی بمونه. یعنی اینقدر باید کم و رقیق باشه آب نمک.

    1. باسلام و احترام
      درست می فرمایید بجای نمک دریا
      از گرد شویا که یکی از محصولات مورد تایید حکیم دکتر روازاده می باشد می توانید برای مسواک دندان ها استفاده نمایید.
      باتشکر
      گروه مدیریت سایت

  6. سلام
    با اینکه سازمان بهداشت جهانی هشدار سمی بودن و سرطان‌زا بودن استفاده از فلوراید در آب آشامیدنی شهری و چیزای دیگه رو داده چرا باز هم در بیشتر شهرهای ایران بطور بسیار زیاد از فلوراید سمی استفاده میشه که برای پوسیدگی دندان نیست قطعا این مقدار فلوراید در آب شهری … چرا به مردم حقیقت این جنایت را نمیگید ،اگه دکتر هستید یا هر نوع انسان دیگری پس موظف هستید و این حق مردم هست بدانند که چه آبی رو دارن روزانه مینوشند
    بعد توی ایران داره در بیشتر شهرها بطور بسیار خطرناک از فلوراید توی آب آشامیدنی استفاده میشه
    سپاس از همه انسانهای نوع دوست دارای وجدان و شرافت اخلاقی

    1. با سلام و احترام
      حکیم بزرگوار دکتر روازاده برای رفع این مشکل استفاده از سه کوزه را توصیه کرده اند
      گروه مدیریت سایت

  7. سلام.
    چند سوال داشتم.
    ۱. منظور از اینکه شب مسواک نزنیم یعنی فوراً پشت‌بندش نخوابیم یا مثلاً می‌شه ساعت ۱۰ شب مسواک زد و ۱۲ خوابید؟
    ۲. طب سنتی می‌گه مسواک با نمک. نمک زبره به بافتِ مینایِ دندان آسیب نمی‌زنه؟
    ۳. سرکه هم اسیده به دندان آسیب می‌زنه. چرا طبِ سنتی این ماده رو برایِ مسواکِ روزانه پیشنهاد می‌کنه؟
    ۴. ترکیباتِ پودرِ شویا چیست؟
    ۵. برایِ مسواکِ روزانه دو بار در روز چه راهکاری رو پیشنهاد می‌کنید که مطمئن باشیم جرم و پوسیدگی نمی‌آد سراغمون؟
    ۶. آیا می‌تونیم فقط به چوبِ مسواک اکتفا کنیم و از هیچ خمیردندان و مسواکی استفاده نکنیم؟
    ۷. این فروشگاه‌هایی که زیرِ نظر دکتر روازاده است تا چه حد امین هستند؟ روند نظارت به چه صورتی است؟ چون ممکنه اون کسی که فروشگاه ازش می‌خره مثلاُ نگه‌دارنده اضافه کنه به محصولاتش.
    ۸. آیا این پاسخ‌هایی که می‌دید زیرِ نظرِ دکتر روازاده است؟
    ۹. چرا هیچ ارتباطِ مستقیمی با آقایِ روازاده نداریم. بنده شهرستان هستم. گاهی به سوالی برخوردم می‌کنم. از اطبایِ غربی که انتظاری نداریم. از اطبای سنتی که داریم.

    1. باسلام و عرض ادب
      موارد زیر پاسخ سوالات شما تقدیم می شود:
      سلام.

      ۱. منظور از اینکه شب مسواک نزنیم یعنی فوراً پشت‌بندش نخوابیم یا مثلاً می‌شه ساعت ۱۰ شب مسواک زد و ۱۲ خوابید؟ با فاصله دو ساعته می توانید مسواک بزنید.
      ۲. طب سنتی می‌گه مسواک با نمک. نمک زبره به بافتِ مینایِ دندان آسیب نمی‌زنه؟ گردشویا استفاده کنید که بسیار نرم است.
      ۳. سرکه هم اسیده به دندان آسیب می‌زنه. چرا طبِ سنتی این ماده رو برایِ مسواکِ روزانه پیشنهاد می‌کنه؟ ترکیب یک به دوی سرکه و گلاب توصیه می شود.
      ۴. ترکیباتِ پودرِ شویا چیست؟ نمک دریا و …
      ۵. برایِ مسواکِ روزانه دو بار در روز چه راهکاری رو پیشنهاد می‌کنید که مطمئن باشیم جرم و پوسیدگی نمی‌آد سراغمون؟ صبح و عصر
      ۶. آیا می‌تونیم فقط به چوبِ مسواک اکتفا کنیم و از هیچ خمیردندان و مسواکی استفاده نکنیم؟ با رعایت تدابیر طب سنتی در خصوص بهداشت دهان و دندان می توانید
      ۷. این فروشگاه‌هایی که زیرِ نظر دکتر روازاده است تا چه حد امین هستند؟ روند نظارت به چه صورتی است؟ چون ممکنه اون کسی که فروشگاه ازش می‌خره مثلاُ نگه‌دارنده اضافه کنه به محصولاتش. محصولاتی که آرم تایید احیای سلامت دارند را از مراکز معتمد احیای سلامت تهیه کنید.
      ۸. آیا این پاسخ‌هایی که می‌دید زیرِ نظرِ دکتر روازاده است؟ توسط شاگردان حکیم نظرات ایشان درج می شود.
      ۹. چرا هیچ ارتباطِ مستقیمی با آقایِ روازاده نداریم. بنده شهرستان هستم. گاهی به سوالی برخوردم می‌کنم. از اطبایِ غربی که انتظاری نداریم. از اطبای سنتی که داریم.
      روابط عمومی احیای سلامت پلی است بین شما و حکیم
      02166920128

      باتشکر
      گروه مدیریت سایت

      1. سلام و سپاس از پاسختان.
        بسیار ممنون خواهم شد نظر حکیم را در رابطه با این سوالات بیان بفرمایید.

        ۱. گرد شویا را دوبار در هفته توصیه کرده‌اید. برایِ مسواکِ روزانه پیشنهادتان چیست؟

        ۲. نمک در کمتر از چند دقیقه توسط بزاقِ دهان حل می‌شود. چطور می‌توان آن را جایگزینِ خمیردندان دانست؟ (البته شاید خمیردندان هم همین وضعیت را دارد.)

        ۳. بخشی از نمک توسط دهان جذب می‌شود. آیا استفاده از این مقدار نمک به‌‌صورتِ روزانه باعثِ مشکلاتِ قلبی نمی‌شود؟

        ۴. اینکه حکیم گفته‌اند قبل از خواب مسواک نزنیم شاملِ چوبِ مسواکِ اراک و مسواک با نمک و سرکه هم می‌شود؟

        ۵. صبح وقتی برایِ نماز صبح از خواب بیدار می‌شوم یک لایه‌یِ لزج رویِ دندان‌هایم را گرفته. بهتر نیست در چنین مواقعی از دهان‌شویه‌یِ نمک استفاده کنم و بعد بخوابم؟

        ۶. برایِ دهانشویه اگر نمکِ دریا در دسترس نبود آیا می‌توان از نمکِ یددار معمولی استفاده کرد؟

        ۷. آیا می‌توانیم به جایِ مسواک با نمک از آب نمک استفاده کنیم؟ چقدر نمک در چقدر آب بریزیم؟

        1. باسلام و عرض ادب
          لطفا برای مشارکت در پاسخ دهی، کاربران محترم نسبت به اعلام نظر در خصوص سوالات و یا پاسخ اقدام نمایند
          البته پاسخ برخی از سوالات در مطالب مندرج در سایت موجود است.
          باتشکر
          گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا