آموزه هایی برای شیردهی و از شیر گرفتن طفل

آموزه هایی برای شیردهی و از شیر گرفتن طفل

1️⃣ مدت زمان كامل شيردهي طبق نظر قرآن كريم، 24 ماه قمري است؛ لذا سعي كنيد به هيچ وجه قبل از اين مدت كودك را از شير نگيريد.
2️⃣راه هاي مختلفي براي ايجاد بي ميلي كودك نسبت به پستان مادر وجود دارد؛ انواع روش هايي كه منجر به بدرنگي و بدمزّگي پستان مي شوند. پيشنهاد ما «صبر زرد» است كه از قديم الايّام به عنوان يك روش ساده و مؤثّر، مورد استفاده زنان ايراني بوده است. مقدار كمي صبر زرد را در مقدار اندكي آب حل كرده روي سينه بماليد. رنگ سياه صبر زرد باعث خواهد شد كه كودك، رغبتي به گرفتن سينه نداشته باشد. كودكان سِمِج تر، معمولاً به محض چشيدن طعم تلخ صبر زرد، از شير خوردن منصرف خواهند شد. البته بسياري از مادران، اقدام به رنگ كردن پستان خود با ماژيك و مانند آن مي كنند كه تا وقتي كودك نخواهد سينه را بمكد؛ مشكل مهمّي را در پي نخواهد داشت امّا اگر كودك با ديدن هيبت ناساز پستان، كوتاه نيايد و اقدام به مكيدن سينه كند؛ موادّ شيميايي و خطرناك اين گونه رنگ¬ها، وارد بدن نازنين او خواهد شد.
3️⃣در مدت از شير گرفتن كودك، شب ها وقتي كه كودك خواب است يكي دو نوبت به او شير بدهيد تا كمي سينه تخليه شود.
4️⃣در روز، چند بار سينه را زير آب سرد گرفته و با فشار به عقب، آن را ماساژ دهيد.
5️⃣اكثر مادران با كارهاي ساده فوق به نتيجه مطلوب خواهند رسيد و كم شدن تحريك ناشي از مكيدن پستان، به تدريج ترشّح شير را متوقّف خواهد كرد. در مواردي كه ترشّح شير از سينه كم نمي¬شود مي¬توان از دواهاي خشك كننده استفاده كرد. راحت¬ترين راه آن است كه مادر، روزي 1 تا 2 بار و هر بار يك قاشق غذاخوري «سُداب» را با يك ليوان آب، 15 دقيقه روي حرارت كم جوشانده ، صاف كرده، شيرين نموده وميل كند.
6️⃣در مدتي كه كودك را از شير مي گيريد بايد از مصرف غذاها يا دوا هايي كه باعث افزايش شير مي شوند، پرهيز كنيد (رازيانه، شويد، آويشن، سياهدانه، زيره سبز و…). اگر براي مادر قابل تحمّل باشد، مي¬تواند در اين دوره مصرف غذاهاي سردي را در رژيم غذايي خود، اندكي افزايش دهد.
7️⃣ رفتار بسياري از كودكان در هنگام جدا شدن از شير، مشابه يك فرد داغدار در فراق يار عزيز خود است؛ لذا در اين دوره بيشترين محبّت را به او داشته، با روش¬هاي مختلف وي را سرگرم كنيد تا كم كم اين داغ! را فراموش كند. بيدارخوابي والدين در نيمه¬هاي شب بر بالين كودكي كه بنابر عادت خود براي شيرخوردن از خواب برمي خيزد، چيز غريبي نيست؛ لذا والدين بايد به لحاظ روحي خود را براي اين مشكلات كاملاً طبيعي آماده كنند.
8️⃣اشتباه بسياري از والدين اين است كه با اين استدلال كه بهتر است خود و فرزندانشان، يك بار اين استرس را تحمّل كنند؛ به طور همزمان اقدام به از شير گرفتن و نيز آموزش كنترل ادرار و مدفوع به كودك خود مي¬كنند، غافل از اين كه تحمّل اين دو استرس همزمان براي كودك بسيار سنگين است. در اين حال، يا حدّاقل يكي از اين دو اقدام به شكست مي¬انجامد يا اگر هم به ظاهر موفّقيتي در كار باشد به تجربه بسيار ديده ام كه چنين كودكاني پس از يك دوره چند ماهه يا چند ساله كنترل ادرار و مدفوع، بدون وجود دليل ظاهري خاصّي دچار مشكلات متعدّدي در اين زمينه ازجمله بي اختياري دفع، شب ادراري و مانند آن مي شوند. پيشنهاد ما اين است كه حدّاقل يك دوره چند ماهه بين اين دو اقدام فاصله بيندازيد و بعد از اين كه مطمئن شديد كودك، داغ شير نخوردن را فراموش كرده است نسبت به آموزش دفع ادرار و مدفوع به وي اقدام كنيد. البتّه اين مسأله در مورد كودكاني كه توانايي آن را دارند قبل از دو سالگي در مورد كنترل ادارار و مدفوع، آموزش هاي لازم را فرا بگيرند مصداق نخواهد داشت.
9️⃣در زمان دندان در آوردن نباشد بلکه در فاصلة بین دو دندان در آوردن باشد.
0️⃣1️⃣با ملایمت و مدارا و به دور از هرگونه ترس و غم و ناراحتی باشد.
1️⃣1️⃣بتدریج با افزایش غذاهای خوشمزه و لقمه ای نیاز او را به شیر کم کنید.
2️⃣1️⃣اسباب شادی و بازی را بیشتر فراهم نمایید.

منبع: ذریه طیبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا