10 دلیل انکارناپذیرِمضر بودن محصولات دستکاری ژنتیکی شده

مقاله ای که در پیش روی شماست و برای اولین بار در سایت ها و رسانه های کشورمان منتشر می شود ترجمۀ مقاله ای است که عیناً جهت آگاهی علاقمندان به تغذیه سالم از مضرات محصولات دستکاری ژنتیکی شده تقدیم می گردد و ما از هر گونه دخل و تصرف علمی در محتوای این مقاله پرهیز کرده و فقط آن را ترجمه و ویرایش ادبی نموده ایم: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که عاقل را اشارتی کافی است.

“طبیعت” موجود زنده‌ای است که از طریق هر سلول و ارگانی به وظایفش عمل می‌کند. به این معنی که این اجزا با یکدیگر فعالیت می‌کنند. در طبیعت هیچ‌چیز ایزوله نیست و تمامی اجزا در ارتباط با یکدیگر هستند. در تمام این سال‌ها، “علوم پایه” در پی این بوده‌اند که پیچیدگی موجود در طبیعت را کشف کنند. با این‌حال، حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های 3 بعدی مهندسی و تجزیه و تحلیل، باز هم، تمام پیچیدگی‌ها و پارامترهایی که در جهان وجود دارند درک نشده است و گاهی نتایج حتی به طور نصفه و نیمه هم به واقعیات نزدیک نیستند. اگرچه تکنولوژی، صنعتی‌سازی و نوآوری انقلابی را در زندگی بشر پدید آورده‌اند، ولی همزمان منجر به  اختلال عملکرد، کمبود و حتی نابودی برای سیاره ما شده‌اند. یکی از بحران‌هایی  کره زمین  در طی چند دهه اخیربا آن مواجه شده است، “کشاورزی مدرن” است. کشاورزی وسیع، استفاده از کودهای شیمیایی، علف‌کش‌ها، باعث تغییر ژنتیکی در غذاها و دانه‌های گیاهان شده است و اختراع هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در تغذیه حیوانات از آن‌ها استفاده می‌شود،به شدت همه‌چیز را تغییر داده است.

GMO-harms

فقط 30 درصد از زمین‌های کشاورزی آمریکا برای تولید میوه و سبزی بکار می‌روند در حالی‌که در 50 درصد از زمین‌ها ذرت و سویا کشت می‌شود. حتی کشاورزان هم با آنچه که کشت می‌کنند،  به مثابه یک کالای تجاری برخورد می‌کنند به جای آن‌که به محصول به عنوان “غذا” نگاه  کنند. با سیاست برچسب “دستکاری ژنتیکی نشده ” در آمریکا، هیچ راهی وجود ندارد که شما متوجه بشوید که چیزی را که از مغازه می‌خرید، از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده یا نه؟ حتی اگر شما غذاهای ارگانیک را بخرید، از کجا متوجه می‌شوید که دانه گیاه آن محصول از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده بود یا نه؟

طی سه دهه اخیر، کشاورزی صنعتی و بیو تکنولوژی و استفاده گسترده از کودهای شیمیایی،  وعلف‌کش‌ها، منجر به  تضعیف خاک از لحاظ مواد معدنی و مغذی، ضعف سیستم ایمنی در انسا‌ن‌ها و حیوانات، بیماری‌ها و ویروس‌های  جدید و گرمایش جهانی شده است.

 

gastrointestinal-diseases

تأثیرات محیطی و سلامتی دانه‌های دستکاری ژنتیکی شده

مطالعات و تحقیقات نشان‌دهنده آن هستند که میکرو ارگانیزم‌های خاک برای تغذیه خاک اهمیت به‌سزایی دارند.

بیش از 100 میلیون میکروارگانیزم در بیش از 1000 نوع گونه در یک گرم خاک مولد زندگی می‌کنند. بدون این میکرو ارگانیزم‌ها، شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها و حشرات، گیاهان نمی‌توانند تغذیه مناسب برای رشد را بدست بیاورند.

در مهندسی ژنتیک، تعداد متفاوتی از ژن‌ها، در ارگان گیرنده قرار می‌گیرد. بسیاری از دانشمندان نگران هستند که مهندسی ژنتیک محصولات، می‌تواند گیاهان وحشی را با ژن‌های جدید آلوده کرده و در نهایت منجر به تولید ویروس‌های گسترده شونده گردند. محصولات دستکاری ژنتیکی شده می‌توانند تهدیدی برای مگس‌ها، حشرات، پرندگان و سایر حیوانات  باشد و همچنین می‌تواند تهدیدی برای تنوع محصولات نیز باشد.

anti-GMO-labeling

نمونه‌های واقعی از ضرر محصولات دستکاری ژنتیکی شده  بر انسان‌ها و حیوانات اهلی که می‌خوریم:

1- نمونه‌‌های زیادی مرگ یا بیماری حیوانات یا معدوم‌سازی آن‌ها برای جلوگیری از آلودگی گسترده یا آرام کردن اضطرابی که منجر به خطر بیشتر برای صنعت غذا می ‌شود، وجود داشته است. در “هس” آلمان، تعداد زیادی گاو به طور ناگهانی در اثر تغذیه با ذرت تراریخته محصول شرکت “سینجنتا” تلف شدند و در نتیجه این اتفاق، مقامات مسئول تصمیم گرفتند که گاوهای باقی‌مانده را  برای اجتناب از شیوع بیماری و آلوده کردن سایر گاوها، معدوم کنند. شرکت “سینجنتا” قبول کرد که پروتئین بکار رفته در ذرت مخصوص تغذیه گاوها، در غذاهای دستکاری ژنتیکی شده انسان‌ها نیز بکار می‌رود. چرا حالا شرکت “سینجنتا” این پروتئین را از محصولات دستکاری ژنتیکی شده انسانی حذف کرد؟ اجازه بدهید که از اداره غذا و دارو آمریکا (FDA)  بپرسیم.

2- چرا باید از مرگ گاوها به دلیل خوردن محصولات تراریخته یا آلوده شدن آن‌ها با بیماری‌های مرموز نگران باشید؟ به این دلیل که اگر شما مرغ یا گوشتی را که به دلیل دستکاری ژنتیکی و دستکاری دی. ان. ا. با  پاتوژن آلوده شده است را مصرف کنید، سلول‌های بدن شما نیز آلوده می‌شوند که برای بدنتان نیز ضرر دارد. این دی.ان.ا ها می‌توانند در ژن‌های بدن شما نیز قرار بگیرند.

-محصولات غذایی دستکاری ژنتیک شده سیستم گوارشی را تغییر می‌دهند

– ارزیابی حیات دی . ان. ا گیاه تراریخته در سیستم گوارشی انسان

-دی.ان.ا مواد غذایی ژنتیکی می‌تواند ژن‌های بدن شما را نابود سازد

GMO-soy-and-corn

3- سویای آماده به موش‌های مادر در طی دوره مطالعه  داده شد و مشخص شد که 53 درصد از بچه‌موش‌های متولد شده در طی 2 هفته مردند که این تعداد مرگ و میر از حد نرمال 10 مرتبه بیشتر بود. فرم بیو شیمیایی و ساختار موش‌ها به انسان شباهت زیادی دارد و همین امر باعث شده که در بسیاری از آزمایش‌ها برای محافظت انسان‌ها از بیماری‌های مختلف،از موش‌ها استفاده شود. بنابراین آزمایش برای سازمان غذا و دارو آمریکا و سایر مسئولان از اهمیت خاصی که نگران اِشکالات محصولات دستکاری ژنتیکی شده هستند، برخوردار است.

چیزی که برای سازمان غذا و داروی آمریکا اهمیت بیشتری دارد این است که دانه‌‌های سویای دستکاری شده که موش‌ها از آن تغذیه شده‌اند، منجر به اختلالات  جدی در کلیه از طریق تغییر عملکرد سلول‌ها و هسته سلول‌ها شده است. این امر می‌تواند منجر به تغییرات جدی در عملکرد بیولوژیکی بدن انسان نیز گردد. هیچ‌کس نمی‌داند که این کار چقدر ادامه پیدا می‌کند. شاید در سال‌های اندک تغییرات هسته‌ای، مردها هم باردار شوند چرا که با مصرف هورمون‌ها، آن‌ها هم دارای سینه می‌شوند.

GMO-side-effects

4- اگر گوشت خوک نمی‌خورید یا خیلی نگران موش‌ها نیستید، آیا گوشت بره می‌خورید؟ آخرین باری که کباب خوردید، کی بود؟نزدیک به 2000 گوسفند به دلیل خوردن دانه‌های پنبه دستکاری ژنتیکی شده تلف شدند و در بدن آن‌ها سم و التهاب روده مشخص گردید که دقیقا همان سم در محصولات دستکاری ژنتیکی شده نیز وجود دارد و  این محصولات در آینده به انسان‌ها نیز ارائه خواهد شد و عرضه آن در آسیا و آفریقا آغاز شده است.

– مرگ و میر در گله‌های گوسفند بعد از تغذیه با Bt Cotton

Warangal District, An hra Pradesh    گزارش ارزیابی مقدماتی آوریل 2006

5- در ایالات متحده آمریکا، بیماری‌های گوارشی (حاد و مزمن) به دلیل تغذیه گوسفندان از محصولات دستکاری شده ژنتیکی، از اواسط دهه 1990 به شدت رشد کرده است. در کشور سوئد که استفاده از محصولات دستکاری شده برای انسان و دام ممنوع است، هیچ‌گونه تغییری وجود نداشته‌است. دانشمندان همچنان در حال تحقیق بر روی التهابات روده هستند و این مطالعات 2 سال دیگر نیز طول خواهند کشید تا کامل شوند در حالی که در آمریکا همچنان دام‌ها از محصولات دستماری ژنتیکی شده، تغذیه می‌شوند.

  • آسیب‌های کلیه که از محصولات دستکاری ژنتیکی شده پدید می‌‌آیند
  • چگونه مواد غذایی دستکاری ژنتیکی شده با بیماری‌های التهاب روده ارتباط دارند؟

6- در انگلستان، سویای دستکاری ژنتیکی شده بر تعدادی از دانش‌آموزان دانشگاه شفیلد مورد آزمایش قرار گرفت. سویای دستکاری شده برای نیمی از دانش‌‌‌آموزان و سویای دستکاری نشده برای نیمی دیگر از دانش‌‌‌آموزان و با مقادیر مساوی از سایر اقلام از قبیل مصرف آب، نوع رژیم، عوامل محیطی و … مورد استفاده قرار گرفت.در پایان آزمایش، دانش‌ آموزانی که با سویای دستکاری شده تغذیه شده بودند، دچار برخی آلرژی‌ها شدند که 50 درصد از آن‌ها، آلرژی‌های طولانی‌مدت را در مقایسه با دانش‌آموزانی که از سویای دستکاری ژنتیک نشده تغذیه کرده بودند را، تجربه کردند.

7 – بارها و بارها در تست‌های آزمایشگاهی، حیوانات از مصرف مواد غذایی دستکاری ژنتیکی در مقایسه با مصرف مواد غذایی دستکاری ژنتیکی نشده،  اجتناب کردند. آیا باید به غریزه حیوانات اعتماد کنیم؟

8-آرژانتین یکی از اولین کشورهایی بود که نیمی از زمین‌های کشاورزی اش را به کشت محصولات دستکاری ژنتیک شده اختصاص داد ولی در حال حاضر، کشوری است که دچار کابوس کشاورزی شده است و در نتیجه آن 20.000 کشاورز زمین و دامشان را به خاطر علف‌های هرزی که خاک را از بین برده‌‌اند، از دست داده‌اند. در حال حاضر آرژانتین یک بحران کشاورزی بزرگ در جهان به شمار می‌رود.  در هندوستان هر 30 دقیقه، یک کشاورز به دلیل آثار مخرب ارگانیسم‌های دستکاری شده ژنتیک، خودکشی می‌کند.

قوانین توتالیتاریسم از طریق ضروری نبودن به جای بهره‌برداری. این قانون با جوامع، انسان‌ها، کشورها، اکوسیستم و گونه‌ها به صورت از دست دادنی و غیر ضروری برخورد می‌کند.

سرمایه‌داری:

تا جایی که می‌توانی انسان‌ها را برده خود کن و از زمین بهره برداری کن و به خاطر تجرات خوبت تحسین شو.

Genetic-Engineers

9- دانشمندان و مهندسان ژنتیک،( اگر با تهدید یا اجبار ، خطر بیکاری برایشان وجود نداشته باشد) به ما می‌گویند که ارگانیسم‌های دستکاری ژنتیکی شده که در غلات از آن‌ها استفاده می‌شود، قابل پیش‌بینی و دقیق نیستند و مدارکی برای اعتماد به آن‌ها وجود ندارد. این تکنیک می‌تواند منجر به تولید غیر منتظره سموم و حساسیت‌ها در غذاها  شوند که هم‌اکنون در بازبینی‌ها دیده نمی‌شوند.

GMO-food-and-seeds

10- وحشتناک‌تر از همه، مقامات مسئول (سازمان غذا و داروی آمریکا و دیگران) همانند شرکت‌های غذایی، در مقابل نصب  برچسب “غذاهای دستکاری ژنتیکی شده”  اعتراض می‌کنند. من درباره شما نمی‌دانم ولی این مساله من را نگران می‌کند که آن‌ها شدیداً با این برچسب‌ها مخالفت می‌کنند زیرا کار بهتری نمی‌توانند انجام دهند. چرا این‌قدر مخالفت می‌کنند؟ چه چیزی درخصوص برچسب زدن درست نیست یا مخصوصاً گفتن این‌که ” برخی از غذاها دستکاری ژنتیکی شده اند و ما (سازمان غذا و دارو) همانند شرکت‌های اصلی (شرکت‌های غذایی) فکر نمی‌کنیم که چیز بدی در این غذاها باشد. ولی برای اطلاع مشتریان و برای رعایت انصاف، ما تصمیم گرفتیم که آن را در برچسب بگنجانیم” . این حقیقت که آن‌ها فرض می‌کنند که بهتر می‌دانند و آن‌ها شخصیت‌های منطقی، مطلع و قابل اعتماد هستند و ما که خواستار برچسب زدن هستیم، نادان، ترسو و پارانوئید هستیم، به من می‌گوید که آن‌ها چیزهایی را پنهان می‌کنند. چرا اجازه نمی‌دهند که مردم خودشان تصمیم بگیرند که آیا غذای دستکاری ژنتیکی شده می‌خواهند یا نه. آیا در یک کشور آزاد،  ما حق انتخاب داریم؟

                                                                                                                                                                                            ترجمه: حسین طالمی                                                                                                                                                                                               موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان

 

 

 Sources:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا