نقش درمانی نخود در بیماری‌های ناشی از برودت و رطوبت

 عضو گروه طب سنتی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش درمانی نخود در بیماری‌های ناشی از برودت و رطوبت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, رقیه جوان در تحلیلی بر نقش درمانی نخود در بیماری‌های ناشی از برودت و رطوبت از دیدگاه طب سنتی ایران اظهار داشت: نخود از دسته حبوباتی است که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و علاوه بر آن ارزش پروتئینی بسیار بالاتری از سایر حبوبات دارد.
به‌گفته وی این گیاه در بسیاری از مناطق دنیا از جمله ایران می‌روید. اثرات نخود بر کاهش قند, چربی خون, بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطانی در مطالعات اخیر گزارش شده است.

عضو گروه طب سنتی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در متون طب سنتی ایرانی بیماری اعضای بدن اغلب نتیجه عدم اعتدال در اخلاط چهارگانه است و سوءمزاج متعاقب آن بروز پیدا می‌کند. در بروز بسیاری از بیماری‌ها، وجود خلط غلیظ و لزج مؤثر است که این خلط ناشی از افزایش بلغم یا غلبه برودت و رطوبت است.

جوان ادامه داد: در طب جدید نیز کاهش حرارت را در تولید بافت چربی مؤثر می‌دانند که می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها از قبیل کبد چرب، آترواسکلروز و غیره باشد. بلغم لزج که می‌توان آن را قابل انطباق با لیپیدها دانست می‌تواند عامل انسدادهای کبدی باشد.

وی اضافه کرد: تغذیه نقش مهمی در درمان بیماری‌ها در طب سنتی ایرانی دارد. در دوران بیماری عموماً، استفاده از غذاهای با طبع مخالف توصیه می‌شود. نخودآب با طبع گرم و خشک یکی از توصیه‌های ذکرشده در بیماری‌های ناشی از افزایش بلغم از قبیل سکته و فلج است.

عضو گروه طب سنتی، دانشکده طب سنتی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نخود از بهترین حبوبات قابل خوردن و با ارزش غذایی فراوان است که دارای خواصی از قبیل گشاینده انسدادهای کبد و طحال و کلیه، مقوی حرارت غریزی، مقوی ریه، اشتهاآور، مولد خون صالح و افزایندگی شیر مادر است.

جوان عنوان کرد: همچنین مصرف آن در یرقان، بیماری‌های مفاصل، بهبود زخم‌های سرطانی و برای افزایش میل جنسی توصیه شده است. در مطالعات نیز اثرات مفیدی از نخود در کاهش چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع2 و سرطان‌ها دیده شده است.

وی یادآور شد: با توجه به اثرات مفید و ارزش غذایی بالای نخود و نقش احتمالی آن در رفع بیماری‌های ناشی از برودت و رطوبت، استفاده از آن در رژیم غذایی به‌خصوص در کودکان، سالخوردگان و بیماران مرتبط توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا