آداب عیادت در طب اسلامی

پیامبر صل الله علیه واله:کسی که به عیادت مریضی برود،به هر قدمی که بر می دارد در رفتن و برگشتن به منزل خود برای او هفتاد هزار هزار حسنه می باشد و از او هفتادهزار هزار گناه محو می شود و برای او هفتاد هزار هزار درجه ثبت می شود و خداوند هفتاد هزار هزار ملک را موکل او می گرداند که در قبر،او را عیادت کنند و برای او تا روز قیامت استغفار نمایند.

پیامبرصل الله علیه واله:سه مریض عیادت ندارند:کسی که دمل،یا چشم درد،یا دندان درد داشته باشد.

رسول خداصل الله علیه واله:از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر این است که هرگاه با او دیدار کند،بر او سلام کند،هرگاه مریض شود از او عیادت نماید و هرگاه از دنیا رفت،در تشییع جنازه اش شرکت کند.

هدیه بردن

امام صادق علیه السلام:برای مریض،هدیه ای از قبیل:سیب،به،گلابی،عطر ببرید،چون:ان المریض یستریح الی کل ما ادخل به علیه:مریض با هر چیزی که برایش برده می شود،ارامش خاطر پیدا می کند.

کوتاه بودن زمان عیادت

امام علی علیه السلام:از عیادت کنندگان،کسی بیشترین پاداش را از خداوند می برد که هرگاه به عیادت برادر خود می رود،نشستن را کوتاه کند،مگر انکه خود بیمار دوست داشته باشد و از او بخواهد.

دلداری دادن بیمار

پیامبرصل الله علیه واله:هرگاه بر بیمار وارد شدید،اندوه او را نسبت به زمان مرگ بر طرف سازید(و او را به اینده امیدوار کنید)این کار،گرچه چیزی چیزی را بر نمی گرداند(و مقدرات را عوض نمی کند)ولی موجب ارامش روح می گردد.

سوال از حال مریض

پیامبرصل الله علیه واله:همه عیادت بیمار به این است که یکی از شما دست خودش را بر او بگذارد و از او بپرسد که حالش چگونه است،چگونه صبح کردی و چگونه روزت را گذراندی و تحیت کامل شما به دست دادن به او است.

دعا برای بیمار

رسول خداصل الله علیه واله:بیماران را عیادت نمایید…و برای مریض دعا کنید.

ان حضرت می فرماید:کسی که وارد بر مریضی می شود هفت مرتبه بگوید:اسال الله العظیم رب العظیم ان یشفیک.

توقع بر پذیرائی نداشتن

امام علی علیه السلام:پیامبرصل الله علیه واله از این که چیزی نزد بیمار خورده شود،در زماتی که عیادت کننده از او عیادت می کند نهی کرده است،چون این کار باعث می شود که پروردگار پاداش عیادتش را از بین ببرد.

رعایت حال مریض

?رسول خداصل الله علیه واله:بیمار را اذیت نکنید و او را دلتنگ و غمگین نسازید.

استجابت دعای بیمار

امام صادق علیه السلام:سه گروه اند که دعای انان مستجاب می شود:زائر خانه خدا،مجاهد در راه او،و بیمار،بنابراین مواظب باشید که او را عصبانی و دلتنگ نکنید.

منبع: بحارالانوارج78ص224       

کدمطلب:98041215


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا