آداب و احکام همبستری

از نظر اسلام، دفعات همبستری با همسر، محدودیتی ندارد و تعداد دفعات نزدیکی به میزان میل جنسی و رضایت طرفین رابطه بر می گردد. اما  بصورت معمولی به تعداد کمتر از ۲ بار در ماه سردی جنسی و به میزان بیشتر از ۱۰ بار در ماه حرارت جنسی گفته می شود. یک یا دوبار در هفته میزان متعادل رابطه جنسی است .

البته این میزان زمانی مطرح است که مدت زمان قابل توجهی از شروع زندگی مشترک گذشته است و زوجین به یک شناخت از میزان تمایل، نیاز و توانایی خود در مسائل جنسی رسیده و با تفاهم به یک ثبات رفتار جنسی دست یافته اند، چرا که معمولا زوجین در ابتدای زندگی مشترک بیش از زمانهای دیگر با مساله جنسی درگیر بوده و چه بسا تا هفته ای چندین بار نیز رابطه داشته باشند و این طبیعی است.

از لحاظ علمی یک رابطه جنسی معمولی، معادل یک ساعت پیاده روی با سرعت متوسط و یک رابطه جنسی پرحرارت، معادل ۱۵ دقیقه دویدن بروی دستگاه ترد میل(دو ثابت) می باشد، یعنی تقریبا ۲۰۰ کالری انرژی می سوزاند . رابطه جنسی یک فعالیت بدنی-روانی است که تقریبا تمام اعضای بدن انسان را درگیر می کند و به همین دلیل است که انجام مکرر و با فاصله کم آن، که مانع استراحت و جبران انرژی می باشد، برای بدن انسان مضر می‌باشد.

 امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: حلالی لذت بخش تر از همبستر شدن با همسر نیست، ولی زیاده روی در این امر نارواست، میانه روی در آمیزش سلامت آدمی را می افزاید و عمر را زیاد می کند . همچنین آن حضرت می فرمایند: من اراد البقاء و … فلیقل غشیان النساء، کسی که عمر بیشتری می خواهد، باید با همسرش کمتر آمیزش کند.

زیاده روی در انجام مقاربت می تواند آسیب ها و آثار بدی برای فرد و همچنین خانواده داشته باشد، که در ادامه به برخی از این آسیب ها از نگاه برخی صاحب نظران پزشکی قدیم و جدید می پردازیم:

بوعلی سینا می گوید : منی، مایه حیات و قوت جان شماست. پس در جماع رعایت حد اعتدال باید کرد .

کثرت جماع باعث کاهش طول عمر و سستی بدن می شود . افراط در جماع در هر حال مضرترین چیز هاست، خصوصا هنگامی که پی در پی باشد چرا که باعث ضعف مغز، قلب، کبد، قوا، اعصاب، بینایی، معده، کلیه، مثانه و تپش قلب و درد کمر و باسن، سیاتیک، نقرس و امثال این ها می گردد .

همچنین سبب کاهش توان و ضعف اعصاب و حدوث امراضی مانند ام اس، فلج، رعشه، لقوه، تشنّج، ضعف قوة هاضمه و ضعف سایر قوا می شود. علت این امر، آن است که بدن برای تولید منی مراحل زیادی طی کرده و قوای زیادی صرف کرده است . همچنین کثرت جماع به چشم آسیب می‌رساند .
پژوهش ها نشان می دهد افزایش فعالیت‌های جنسی برای قلب مردان مضر است.
اگر تعداد دفعات رابطه جنسی افزایش یابد میزان اسپرم در هر بار انزال کاهش می یابد و اگر این میزان که بطور معمول بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی است، به کمتر از بیست میلیون اسپرم برسد می تواند در زمینه باروری ایجاد مشکل کند و در صورتی میزان اسپرم طبیعی می شود و فرد قدرت باروری به دست می آورد که چند روز رابطه جنسی انجام نشود ؛ در حقیقت وجود چند روز استراحت در بین رابطه های جنسی موجب جبران انرژی از دست رفته و بازسازی بدن می گردد.

مجامعت جنسی شرعی با همسر و راهکارهای سلامت جنسی با ادبیات طب اسلامی و ایرانی
جماع بدون ملاعبه باعث زودانزالی مرد و موجب بیماری زن میشود ازجمله زنها به کمردرد و سردرد و به ضعف اعصاب مبتلا میشوند زیرا زنان برای جماع نیاز به آمادگی و مقدمات دارند. پس لازم است قبل از جماع حدود 10 تا 15 دقیقه با همسر خود بازی و ملاعبه نمایید تا اوج لذت زن با مرد همزمان صورت گیرد. برای اینکه زن حدود 10 دقیقه دیرتر از مرد تحریک و به اوج لذت میرسد. اما لذت بخش ترین آمیزش ها این است که مرد زمانی مقاربت را شروع کند تا اوج لذت زن با وی همزمان صورت گیرد.{دانستنی های زناشویی ص 93}
جماع طولانی سبب سنگ مثانه و حبس البول می شود بلکه پس از ملاعبه حداکثر بیست دقیقه دخول لازم است. دکتر پاک نژاد همبستری و دخول را 2 تا 20 دقیقه مناسب دانسته است و می گوید ابتدا حدود 10 دقیقه مرد با نوازش و بازی زن را آماده سازد تا آنکه در مدت 2 دقیقه که مرد دخول صورت دهد همزمان با بازی هر دو به اوج لذت جنسی برسند.
اما پارکینسون انگلیسی می گوید: پس از 10 تا 20 دقیقه ملاعبه عمل همخوابگی و دخول نباید از 4 دقیقه تجاوز کند و بعد از آن نوبت اپیلاگ فرا میرسد. اپیلاگ یعنی حرکاتی پسندیده و صحبتهای شیرین به مدت 10 دقیقه برای حسن ختام لازم است تا زن مرد را خودخواه و قلدر نپندارد و برای آمیزش بعدی مشتاق تر گردد.
گنتیجه: بر پایه تحقیق پزشکان مدت زمان بهینه انجام رابطه جنسی زناشویی و دخول بین 3 تا 13 دقیقه است. چنانچه اگر دخول کمتر از 3 دقیقه طول بکشد کارشناسان آن را زودانزالی معرفی کرده اند که یکی از علت های آن ناراحتی فکری و استرس و اضطراب و ناراحتی های اعصاب و روان می باشد. ملاعبه نکردن یا کم ملاعبه نمودن عامل دیگر زود انزالی است. دیگر اینکه نزدیکی باید توام با آرامش فکری باشد.
از جماع کردن با مثانه پر پرهیز کنید چون سبب کاهش لذت و درد و ضعف و بیماری مثانه می گردد که حتی خالی کردن مثانه از ادرار قبل از جماع برای زن لازم تر از مرد می باشد.
اگر بلافاصله بعد از جماع به سمت راست دراز نکشید و ادرار نکنید موجب عفونت و سنگ مثانه یا بیماری مجاری ادرار در دراز مدت خواهید شد. لذا پس از پایان جماع از جای برنخیزید وکمر راست نکنید بلکه مرد باید از پهلوت راست خود به بستر فرو غلتد و به مدت 5 تا 10 دقیقه به سمت راست دراز بکشد تا باقیمانده منی از مجرا خارج گردد و سپس بلافاصله در توالت ادرار کنید ولو یک قطره و بعد از بول، استبراء نماید (ادرار در حمام باعث بیماری می گردد) تا مثانه از آلودگی مواد رسوبی پاک شود تا ایجاد امراض مذکور ننماید اما زن باید به پهلوی چپ دراز بکشد تا اپیلاگ صورت گیرد که برای آمیزش بعدی آماده تر گردد.
حبس منی در حال جماع، موجب حبس البول و سنگ مثانه و التهابات پروستات می گردد. دیگر اینکه مجرای آلت مرد برای پذیرش منی که در آن بماند ساخته نشده است و مهم تر از همه، وضع ساختمانی مخاط مهبل زن برای جذب عناصر موجود در منی، در مدت زمان معینی است که این جذب به زن آب و رنگ می دهد. در غیر این صورت او را بیمار می کند همانگونه که ورود منی به روده اش (وطی در دبر زن) او را از آب و رنگ می اندازد.
نهی شده است که مرد منی را خارج از رحم زن بریزد چون رحم زن طوری ساخته شده است که مداماً مستعد و آماده برای قبول و جذب عناصر موجود در منی می باشد. لذا اگر رحم اشباع نشود، موجب ضعف و بیماری می گردد، مگر اینکه آن زن، زبان دراز یا بیهوده گو یا کنیز یا زنی باشد که بچه خودش را شیر نمی دهد، اشکالی ندارد.
جماع با زن حیض، زن و مرد را به برخی از بیماری های مقاربتی خطرناک دچار می کند و هم چنین در روایت است جماع با زن حائض موجب پیسی می گردد
(قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه222).
اگر در حال جماع زن بالای مرد قرار گیرد بسیار ناپسند است زیرا ممکن است ذَکَر و مثانه از فشار فوّاره کردن آب شهوت زخمی شوند و دور نیست که چیزی از طرف مهبل زن به آلت مرد راه یابد.
زیاده روی در جماع حافظه را کم می کند و عمر را کاهش می دهد بلکه سه روز در میان برای جوانان و هفته ای یک بار برای میان سالان مناسب است و هم چنین جماع بیش از چهار روز بگذرد مکروه است و دوری کردن بیش از چهار ماه به شدت نهی شده است.
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: اگر با زن کمتر همبستر شوید و سحر خیزی پیشه کنید و قرض را کم نمایید (بهتر است قرض نگیرید)، عمر بیشتر و جاودانه تر خواهید داشت.

جماعِ خیلی کم هم پسندیده نیست چون موجب بیماری روحی و جسمی می شود که در این باره محقق خدادادی می گوید: یکی از عوامل التهاب و بیماری پروستات، نداشتن همبستری یا دیر به دیر همبستر شدن است، در این صورت هفته ای دو بار مناسب است.
توجه:بعضی از عواملی که باعث بیماری پروستات می شوند: نداشتن همبستری یا دیر به دیر همبستر شدن،
زیاده روی در همبستری، با شکم پر همبستر شدن، طولانی کردن بیش از حد همبستری، نگه داشتن انزال، خودداری از محتلم شدن در هنگام خواب، استمناء کردن در جوانی عامل بیماری پروستات هستند.
جماع روی جماع عامل بیماری، از جمله پیسی است مگر اینکه غسل کرده یا حداقل وضو گرفته باشید.
علت غسل کردن پس از هر جنابت: چرا که در جماع ابتدا، رطوبت از مرد خارج شده و بدن سست و بی حال می شود و برای جماع بعدی مقدار منی کم می باشد و به زور انجام می گیرد و لذت جماع نوبت اول را ندارد اما وقتی غسل انجام شد، رطوبت خارج شده از طریق محفظه پوست دوباره تامین می گردد و عمل راحت تر صورت می گیرد و لذت بیشتری خواهد داشت.
جماع با شکم پر مورث بیماری است از جمله: فلج، قولنج، لقوه، نقرس، سنگ، فتق، تقطیر البول، ضعف چشم و کم نوری می شود (بلکه 3ـ4 ساعت بعد از غذا مناسب است) (طب الرضا، ص78).
جماع با شکم کاملاً خالی و در حال گرسنگی نهی شده است چون موجب از بین رفتن گرمای طبیعی بدن و گداختگی در تن و سبب دق می شود.
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: سه کار بدن انسان را خراب می کند و حتی ممکن است موجب مرگ انسان شود: با شکم سیر همبستر شدن، آمیزش با زنان پیر و سالخورده، با شکم سیر به حمام رفتن.
جماع در حمام نهی شده است چون موجب نزول آب سیاه چشم می شود.
کسی که اراده کرد تا #نوره بمالد باید 12 ساعت قبل از آن جماع نکرده باشد.
#جماع بعد از نوره کشیدن عامل بیماری از جمله #پیسی است (حداقل 12 ساعت بگذرد).
آب و غذا خوردن بعد از جماع عامل پیسی است مگر اینکه غسل کرده یا حداقل وضو گرفته باشید.
پس از نزدیکی باید از هر کار و فعالیتی صرف نظر کرد چون هر نوع فعالیتی ضعف و ناتوانی پدید می آورند بلکه باید استراحت کامل نمود.
جماع کردن قبل از سفر یا بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد نهی شده است چون ممکن است ضعف جسم و درد کمر ایجاد گردد و بعد از استراحت مانعی ندارد (البته بدون منعقد شدن جنین).
از نظر بهداشتی پسندیده نیست که زن و مرد عورت همدیگر را ببوسند یا بلیسند یا بمکند یا با عورت کثیف و آلوده، جماع کنند چون ممکن است میکروب وارد مهبل گردد و باعث بیماری آنها شود.
جماع در موقع ناراحتی و عصبانیت و یا با فکر مشوش، کار مغز و نخاع ستون فقرات را مختل کرده و باعث ضعف نعوظ آلت شخص می گردد.
جماع کردن پس از اسهال یا استفراغ مضر است.
کسی که بدنش بسیار گرم است یا زیاد احساس سرما می کند نباید آن لحظه جماع کند.
جماع نا مشروع (زناکار) عمر را کوتاه می کند و نیز سبب مرگ های ناگهانی می شود و اگر نطفه منعقد گردد آن فرزند جلاد و دشمن اهل بیت خواهد شد.
وطی در دُبُر زن بسیار زشت و قبیح و ناپسند است چون بیماری رکتال و بواسیر و پریشانی و زردی رنگ و رخسار و ضعف چشم و حتی گاهی کوری چشم در کهنسالی برای زن ایجاد خواهد کرد و در این باره
قرآن کریم می فرماید: «از طریقی که خدا به شما آموزش داده با آنها آمیزش کنید چون زنان شما محل بذر افشانی شما هستند نه وسیله هوس بازی» (سوره بقره آیه 222)
جماع کردن از پهلو، باد لقوه پدید می آورد.

اموری  جهت نطفه سالم در طب اسلامی

نهي از ايستاده نزديکي کردن

نهي از صحبت زياد حين نزديکي

نهي از نزديکي باشهوت زن ديگر

نهي از نزديکي بدون وضو بازن باردار

نهي ازنگاه به عورت زن هنگام نزديکي

توصيه های مهم جهت انعقاد نطفه در طب اسلامی

همبستري در آخرشب و سبک بودن معده

نزديکي بعد از اذان ظهر پنجشنبه

نزديکي بعد از وقت نماز عصر جمعه

نزديکي بعدوقت عشاي پنجشنبه

نزديکي در شب جمعه

نزديکي درشب دوشنبه

نزديکي درشب سه شنبه

همبستري درشب پنجشنبه

 

نهي از همبستري در روزهاي خاص

1-نهي ازنزديکي دراول وسط وآخرماه قمري

2-نهي ازنزديکي درشب عيدقربان

3-نهي ازنزديکي درمسافرت سه شبانه روزه

4-نهي ازنزديکي درنيمه شعبان

5-نهي ازنزديکي دوروز آخر ماه

6-نهي ازنزديکي شب عيدفطر

7-نهي ازنزديکي شب مسافرت

 

برگرفته از کتاب دایره المعارف جامع غذا درمانی ص128 الی 130از نیکبخت

منابع :

الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 567

بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏100، ص: 281

شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشرعیّة ، دوره ۲۰ جلدی، چ بیروت، ج ۱۴، ص ۹۶٫
شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، قم،دوره ۲۹ جلدی، ، ج ۲۰، ص ۲۴۲، ۱۴۰۹ ه. ق

کدمطلب:98032244


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا