از سبزی و برنج تا شیر و تن ماهی/ همه مواد غذایی و خوراکی آلوده‌ای که در این سالها خورده‌ایم + پی نوشت موسسه + فهرست مطالب مشابه

آلودگی مواد غذایی در ایران در چند سال گذشته بارها جنجالی شده است. از آلودگی برنج های پاکستانی و هندی تا سوسیس و کالباس و این آخری شیر.

«وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است.» این سخن وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مردم هرچند که نگران کننده بود، اما گویی حکایت از اتفاق تازه ای نداشت؛ ظاهرا این قصه از سال ها پیش شروع شده و آنطور که از شواهد بر می آید، احتمالا نمی توان پایانی برای آن در نظر گرفت. مروری بر آلودگی های مواد غذایی مختلف در چند سال اخیر گویای این واقعیت است.

آلودگی سر سفره مردم

در مهرماه سال 1388 موضوع آلوده‌ بودن برنج‌های هندی رسانه‌ای شد و سازمان استاندارد تهران اعلام کرد 13 نوع از برنج‌های وارداتی آلوده هستند؛‌ درصد آرسنیک موجود در آن ها بیش از حد استاندارد است.

همان زمان رییس مرکز تحقیقات پیشرفته کشاورزی پنجاب هند هم گفت مناطق زیادی از منطقه پنجاب هندوستان مرکز اصلی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب بوده و اگر در این مناطق کشت و زرع انجام شود، قطعا محصولات تولیدی از آنها هم آلوده هستند. یعنی برنج برداشت شده از این زمین ها، شامل این نوع ترکیبات سمی و خطرناک است. در آن زمان سازمان‌های مسئول و غیر مسئول در این خصوص اظهارنظر کردند اما در نهایت مشخص نشد که واقعا برنج‌های وارداتی آلوده بودند یانه. پس از گذشت 4سال در سوم آذر ماه 92 معاون سازمان ملی استاندارد ایران آلودگی هفت نوع برنج خارجی و داخلی را تأیید کرد.

این‌بار اما وزارت بهداشت چنین آلودگی را تایید کرد. وزارت بهداشت اعلام کرد که برنج هایی تحت عناوین تجاری پاپانور، زیتون، ستایش، صدری هاشمی آستانه اشرفیه، طارم محلی معطر فریدون کنار،آویلا و سیاه دم هاشمی دودی در فاکتورهایی چون میزان سرب،‌ کادمیوم، آرسنیک وآفلاتوکسین مجاز در این محصولات، با استانداردها انطباق نداشته و غیراستاندارد است. پس از این به مصرف کنندگان توصیه شد از خرید برنج‌های اعلام شده خودداری کنند.

سوسیس و کالباس پای ثابت آلودگی ها

سوسیس و کالباس جزو آن دسته از مواد غذایی در ایران است که همواره نحوه تولید آن برای مردم مورد سوال و حاشیه ساز بوده است.هر جا اسمی از مسمومیت غذایی مطرح می شود ناخودآگاه سوسیس و کالباس در ذهن تداعی می شود. در سال 1388 اداره کل استاندارد استان تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد. در گزارش منتشر پس از این بررسی آمده است: از 20 نمونه سوسیس و کالباس، 18 مورد نامنطبق با استاندارد بوده‌اند و فقط سوسیس کوکتل 55 درصد کاله آمل و سوسیس آلمانی 40 درصد پاکدام پارس منطبق بوده است. همچنین طبق این گزارش از شش مورد همبرگر فقط یک مورد مردود بوده و مابقی منطبق بودند؛ تولید همبرگر ظاهراً وضعیت مناسب‌تری دارد.

در گزارش مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران همچنین آمده بود: «موارد مردودی نشان می‌دهد تولیدکنندگان از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافتهایی خاص که عضله نیستند و تولیدکنندگان، طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند، استفاده شده است.»

گوشتهای آلوده که از آن طرف آب آمدند

در سال ۱۳۸۱ موضوع واردات و توزیع گوشت آلوده در ایران مطرح شد و بر افکار عمومی بسیار اثرگذار بود هرچند مشخص نیست چند نفر بر اثر مصرف این گوشتها مسموم شده و یا جان خود را از دست دادند. این دادگاه ۶۷ متهم داشته‌است که در بین آن‌ها ۱۷ نفر راننده و ۲ نفر قایق‌دار بوده‌اند. بقیه متهمان این پرونده گوشت‌فروش، رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور، تعدادی از مدیران دولتی و مدیران ارشد شرکت‌های فرآورده‌های گوشتی بوده‌اند. این گوشتها در صنایع سوسیس و کالباس نیز مصرف می شد.

در پایان پس از برگزاری ۱۶ جلسه دادگاه متهمان را به حبس‌های زیر ۱۵ سال، تبعید و جریمه نقدی محکوم کرداما پس از رأی دادگاه تجدیدنظر در سال ۱۳۸۴، ۱۰ نفر از متهمان به مجازات حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و جزای نقدی از دویست هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم شدند.

شیر خشک چینی هم آمد

در سال 87 بسیاری از کشورها واردات شیر خشک و حتی محصولاتی را که با شیرخشک چینی تولید می شدند ممنوع کردند. نگرانی درباره احتمال ورود شیر خشک از چین به این خاطر بود که بیماری هزاران کودک چینی و حداقل مرگ سه کودک چینی بر اثر وجود ملامین صنعتی در شیرخشک به وقوع پیوسته بود.

آلودگی شیر خشک چینی ناشی از تقلب در استفاده از شیرخام در این کشور بوده است به این ترتیب که شیر خام تولیدی را با آب رقیق می کردند اما برای اینکه در آزمایشات میزان پروتئین آن کافی باشد به آن افزودنی غیر مجاز ملامین زده می شد. ملامین یک ماده آلی با پایه شیمیایی است و معمولاً در پلاستیک‌ها، چسب‌ها، وایت بردها و… استفاده می شود.

معاون وقت غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در سال 87 اعلام کرد که ایران هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشک از چین ندارد. پس از این ورود شکلات و برخی فرآورده‌های شیری از چین نیز با توجه به آلودگی شیر خشک در کشور از تاریخ 3/7/87 ممنوع شد. با این وجود آمار واردات شیر خشک اداره‌ گمرک در سال 88 نشان می دهد 15 تن شیر خشک از چین وارد شده است.

حالا شیر آلوده به پالم در حالی به مرحله تایید رسیده است که دبیر انجمن صنایع لبنی ایران چندی پیش هرگونه آلودگی در شیر‌های پاستوریزه و استرلیریزه را تكذیب می كرد و شیر تولیدی در كشور را کاملا سالم و بدون مشکل می دانست.

رضا باکری با اشاره به اینکه هیچ کدام از کارخانجات لبنی مجاز به استفاده از افزودنی‌ها نیستند، گفت: هیچ کدام از کارخانجات مجاز به استفاد از نگهدارنده‌ها نیستند و همواره سازمان بهداشت و دستگاه ها نظارتی به تست تولیدات کارخانجات می‌پردازند و در صورت مشاهده این تخلف کارخانه پلمپ خواهد شد.

البته شیر آلوده قبلا هم نظر ها را به خود جلب کرده ولی با تکذیب همراه شده بود.شایعاتی مطرح شده بود که احتمال وجود وایتکس در شیر مصرفی است. احمد مقدسی عضو هیات مدیره مرکزی مهاد همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آلودگی شیر‌های پاستوریزه و وجود وایتکس و افزودنیهای در آنها اظهار کرده بود: این گفته‌ها شایعاتی غیر منطقی است اگر وایتکس در شیر بریزند باعث می‌شود که شیر ببرد و قابل مصرف نباشد.

ضد و نقیض های وایتکس در شیر

شائبه آلودگی شیرهای تولید برخی کارخانجات لبنی ایران به مواد شوینده از جمله وایتکس در انتهای سال ۱۳۹۰ است که در میان افکار عمومی و فضای مجازی مطرح شد.

این شائبه همراه با بروز اختلافاتی میان دولت و تولید کنندگان بر سر قیمت نهایی شیر بود. این شایعه از آنجا شدت یافت که برخی شیرهای تولید ایران بر اساس شایعات منشتر شده میان مردم، حتی پس از گذشت تاریخ مصرف فاسد نشده و به حالت عادی باقی می‌مانند و برخی دیگر از مردم نیز از تغییر مزه برخی شیرها ابراز نگرانی کردند. یک کارشناس آزمایشگاهی همچنین از احتمال دادن انتی‌بیوتیک به گاوها سخن گفته که می‌تواند از وایتکس خطرناک‌تر باشد.

در مرداد ۹۰ گفته شد که مسئولان وزارت بهداشت در کنترل شیرهای تولید شده در اصفهان به وایتکس برخورده‌اند. در واکنش به این خبر، روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام کرد که این موضوع تنها یک مورد از میان ۲۰۰ واحد و به دلیل سهل انگاری در شستشوی ظروف بوده‌است: «سال گذشته در یک مقطع خاص بیش از ۲۰۰ مورد نمونه شیر خام أخذ شده از دامداری‌ها و گاوداری‌های سطح استان، فقط یک مورد آلودگی آن‌هم در مراحل اولیه یعنی پیش از انجام پاستوریزاسیون و سایر اعمال و نظارت‌های بهداشتی، مشاهده شد… در اثر سهل انگاری متصدی شیردوشی گاوداری مربوطه، در مرحله شست‌وشوی پس از ضد عفونی ظروف شیر دوشی به وجود آمده بود که با پیگیری و تذکر جدی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان این مشکل رفع شد و پس از آن نیز هیچ‌گونه آلودگی و مشکل در شیر و سایر فراورده‌های لبنی تولید شده در استان به صورت جدی مشاهده نشد.»

پس از آن در میان تولید کنندگان فروارده‌های لبنی مدیرعامل شرکت زرین غزال که تولید محصولات بستنی دایتی و لبنیات آپادا را برعهده دارد، رخداد این تخلف از سوی برخی تولید کنندگان را تایید کرده و گفت: “برخی تولیدکنندگان مواد لبنی نه تنها مواد شوینده به محصولات خود می‌افزایند، خیلی از خطاهای غیربهداشتی را نیز مرتکب می‌شوند.”

همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین در اول خرداد ۱۳۹۱ گفت: «شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی بزرگ شیرهای متفرقه خریداری نمی‌کنند. این شرکت‌ها سه و نیم میلیون تن شیر خام تولیدی گاوداری‌های صنعتی را خریداری و عمل آوری می‌کنند. به طور قطع و یقین و بدون هیچ شک و تردیدی هیچ آثاری از افزودنی‌هایی مانند وایتکس در محصولات شرکت‌های بزرگ مشاهده نمی‌شود.»

اما در این میان واکنش مقامات دولتی به این شایعات متفاوت بود. بهروز جنت معاون غذای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای با روزنامه جوان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ احتمال آلودگی برخی شیرها را رد نکرد و گفت:” این مشکل به صورت گسترده در تولیدات کارخانه‌های لبنی ما وجود ندارد، چراکه هم سازمان دامپزشکی بر سلامت شیرهایی که تحویل کارخانه می‌شود مهر تأیید می‌زند و هم مسئول فنی کارخانه این موضوع را کنترل می‌کند.”

همچنین مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت در مصاحبه‌ای در ۲ خرداد ۱۳۹۱ گفت: “در هر جایی امکان آن هست و باید مراقبت کرد که رخ ندهد و افراد سودجو نتوانند سازمان‌های مسئول را دور بزنند اما مسئله مهم‌تر این است که نباید کاری کنیم که سرانه مصرف شیر در کشور پایین بیاید.

بحث دامنه دار سبزی های آلوده و آبیاری فاضلاب

سال‌هاست بحث آلوده بودن سبزي‌هاي اطراف تهران به‌دليل آبياري با آب فاضلاب مطرح است. علاوه بر آن، باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي نيز معضل ديگري است كه هرچند وقت يكبار از زبان مسئولان بيان مي‌شود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت وقت اعلام كرده بود:‌ «مصرف گوجه، سیب زمینی و پیاز آلوده مردم را مسموم مي‌كند. مردم در استفاده از سبزیجات می بایست نکات بهداشتی را رعایت کنند، اگر سبزیجات این قبیل مزارع که با فاضلاب آبیاری می شود، در هنگام شستشو ضدعفونی شود مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند.»

این در حالی بود که كارشناسان اعلام کردند آبياري مزارع با آب‌هاي آلوده باعث مي‌شود كه ميزان سرب در محصولات كشاورزي بالا برود و در اين بین پياز بيشترين ميزان جذب سرب را در بين سبزيجات دارد؛ به‌طوريكه تا ۸۱ درصد سرب هوا، آب و سموم را جذب مي‌كند.

گویی در این زمینه نیز توجیه راه آسان تری نسبت به پیدا کردن راه حل مناسب برای آلودگی ها بود. چندی پیش هم رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آبیاری حدود 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلابها خبر داد و گفت: در برخی از مناطق کشور نیز همچنان از فاضلابها برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

روغن تقلبی کنسرو تن ماهی و آبلیموهای تقلبی

پس از افشای وجود روغن پالم در شیر، دبیر سندیکای صنایع کنسرو از تقلبی بودن ۹۹ درصد از آبلیموهای موجود در بازار خبر داد.

محمد میررضوی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین سازمان غذا و دارو و کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران توضیح داد: آبلیموهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم به جز موارد استثنایی که خودشان در منازل تولید می‌کنند ۹۹ درصد تقلبی بوده و آبلیموی طبیعی در بازار بسیار کم است که متاسفانه این وضعیت باعث شده سود سرشاری نصیب متقلبان شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین کنسرو تن ماهی دنیا تولید کشور تایلند است، گفت: این کنسرو در داخل ترکیبی از آب و روغن قرار دارد و البته سازمان استاندارد هنوز استاندارد آن را تائید نکرده است. این کنسرو بسیار بهتر از کنسروهای کنونی است که در آن‌ها روغن مایع وجود دارد و متاسفانه برخی به اشتباه فکر می‌کنند روغن داخل کنسرو تن ماهی همان روغن ماهی بوده و آن را مصرف می‌کنند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو افزود: ترکیب آب و روغن در کنسرو تن ماهی اولا باعث می‌شود از دورریز حجم زیادی روغن بدون هیچ مصرف خاصی جلوگیری شود و ثانیا با کاهش نقطه جوش کنسرو در هنگام گرم کردن آن در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

میررضوی گفت: پیشنهاد ما این است که هرچه زودتر استاندارد مربوط به کنسرو تن ماهی اصلاح شده و استاندارد بهترین کنسرو تن ماهی دنیا مورد تائید قرار بگیرد چرا که این کار هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود و هم باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف روغن در کشور خواهد شد.

آینده شیر آلوده به پالم

رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت با اشاره به این که تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم ۵۰ درصد روغن‌های مصرفی را تشکیل می‌داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام اسید پالمتیک دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد کننده تصلب شرایین محسوب می‌شود و با توجه به این که روغن پالم میزان اسید چرب بالای ۵۰ درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.

به گفته دکتر دلاوری تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارتخانه در سال جاری حداکثر میزان روغن پالم را ۳۰ درصد اعلام کرده است. این یعنی میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد.

********************************************************

پی نوشت موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان:

افزودن ترکیبات صنعتی و شیمیایی کشنده به مواد غذایی از دغدغه های جدی و قدیمی آگاهان و دلسوزان عرصه بهداشت و تغذیه سالم است. هنگامی که تولید و عرضه مواد غذایی به صورت صنعتی و تجاری در آمده و پای سود و منفعت مادی به میان می آید، افراد سود جو و خائن به سلامت مردم نیز وسوسه می شوند تا دست به جنایات این چنین بزنند و برخی خیال پردازان نیز در جهت حذف انسانهایی که از منظر آنان اقوام غیر برگزیده می باشند، اقدام به چنین کارهایی می کنند.

بارها و بارها در مردم خطر ابتلا به تب مالت بر اثر مصرف شیر فله ای از دهان مسئولان بهداشت کشور شنیدیم ولی در مورد خطر این افزودنی ها، هرگز؛ در حالی که تب مالت به عنوان یک بیماری عفونی کاملاً قابل درمان است ولی آسیب های این مواد شیمیایی غیر مجاز هرگز از بدن دفع نمی شود.

از آقای وزیر بهداشت به خاطر شجاعتی که بخرج دادند و صراحتاً این واقعیت تلخ را تأیید کردند، تشکر می کنیم و خواستار مجازات عاملان این ماجرای اسفبار هستیم.

افزودن این مواد خطرناک چیزی بود که شاید بیش از ده سال قبل، توسط دکتر روازاده با دلسوزی عنوان می شد و حتی گاهی با برخورد غیر منصفانه برخی نهادها روبرو می شد. دستگاه های نظارتی و بازرسی مربوطه باید کارشان را به احسن وجه در جهت ارتقای سلامت جامعه انجام دهند.

ولی آن کس که بیش از همه می تواند به خود کمک کند خود مردمند که با دقت و درایت در خرید اغذیه مایحتاج خانواده شان، می توانند بیشترین کمک را به سلامت خودشان بنمایند.

 

********************************************************

فهرست برخی از مطالب مشابه درج شده در رسانه ها و سایتهای خبری (برای مشاهده هر کدام از مطالب بر روی عناوین کلیک نمایید):

 

1- وزير بهداشت خبر داد: اعلام اسامی شركت‌هاي لبني استفاده‌كننده از روغن پالم

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۳۲۶۲تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۰۵/۱۴

2-  انتقاد دبیر صنایع لبنی از وزیر بهداشت: با متخلفان روغن پالم برخورد کنید

منبع: سایت تحلیلی خبری عصر ایران تاریخ انتشار: ۱۳مرداد ۱۳۹۳

3-  80 درصد فرآورده‌های لبنی کشور فاقد روغن پالم – بازرسی بنزین پتروشیمی‌ها به استاندارد محول نشد

منبع: سرویس سلامت و پزشکی بی باک تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

4-   موارد مجاز استفاده از روغن پالم در لبنیات

منبع: سایت مشرق تاریخ انتشار: ۱۴مرداد ۱۳۹۳

5- برخورد وزارت بهداشت با صنایع لبنی متقلب در مصرف روغن پالم

منبع: جام‌جم آنلاین جامعه سلامت تاریخ : سه شنبه 14 مرداد

6-  پالم چیست و با رگ های ما چه می کند؟

منبع: جام‌جم سرا > خواندنی ها > سلامت > سلامت جسمیچهارشنبه 15 مرداد 1393 12:14

7-  گزارشی از پیدا و پنهان فرآورده‌های لبنی آلودهحوزه سلامت تحت تاثیر روغن پالم

منبع: جام‌جم سرا > خبر و گزارش > سلامت پنج شنبه 16 مرداد

8- به بهانه روغن پالم در شیرهای پرچرب جنجالی ترین مواد غذایی در سالهای اخیر

منبع: جام‌جم سرا > خواندنی ها > خبر و گزارش چهارشنبه 15 مرداد 1393

9-  رییس کمیسیون سلامت شورای شهر: کارخانجاتی که از روغن پالم استفاده کنند، به قوه قضاییه معرفی می‌شوند

منبع: جام‌جم سرا > خواندنی ها > خبر و گزارش > سلامت > سلامت جسمیچهارشنبه 15 مرداد 1393

10- بعد از افشاگری وزیر بهداشت واردات روغن پالم کاهش می یابد

منبع: جام‌جم سرا > سلامت > سلامت جسمی چهارشنبه 15 مرداد 1393

11-کاهش چشمگیر خرید شیر پرچرب

منبع: جام‌جم سرا > سلامت > سلامت جسمی > مواد غذایی و تناسب اندام چهارشنبه 15 مرداد 1393

12-سرنخ‌های تازه در رسوایی شیر

منبع: سایت روزنامه خراسان به نقل از روزنامه شهروند   چهارشنبه 15 مرداد 1393

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. با سلام
    ممنون از اینکه اطلاع رسانی می کنید
    بنده یک اشکال دارم به کل قضیه طب سنتی:
    از اینکه این مطالب کاربردی و مفید است شکی وجود ندارد
    آیا کسانی که دم از طب سنتی میزنند جایگزینی برای این مواد موجود در بازار دارند؟
    با این سبک زندگی و گرانی این موادی که شما عرضه میکنید بعید به نظر میرسد که انقدر رشد کنید
    اگر کسانی را میخواهید منع کنید از این مواد اول جایگزین برایش تعریف کنید
    ممنون از توجه تان

    1. با عرض سلام. از نظر شما بسیار سپاسگزاریم.
      مطالب را به دو شیوه کپی کردن (به همراه ذکر منبع) و با استفاده از لینکهای google+ , likin میتوانید برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

  2. آقا محمد ريشه خيلي ازمشكلاتي كه درذهن شماست ازضعف دخترخانم هاميباشدكه وقتي واردزندگي ميشوندالفباي خانه داري و مهارت هاي لازم رافرانگرفته اندالبته اين موضوع براي همه صدق نمي كند ولي به جرات مي توان گفت سبك زندگي مادربزرگها ومادرانمان به نسل جديدمنتقل نشده وكم كم فرهنگ راحت طلبي جاي خودرا هرروزمستحكم ترمي كند .كافي است يك سريال تلوزيوني براي خانواده ها ساخته شود تامردم ببينند باحداقل امكانات وهزينه دراين مملكت ودرجاي جاي آن ميتوان صدها نوع غذاي سنتي سالم ؛فراورده هاي لبني ؛شيريني ؛انواع مربا؛ترشيجات و…برسرسفره هاآورد.

  3. اقای حسن
    دخترها چه کاره اند این وسط
    این مطالب سنتی رو حتی مادربزرگهای ما هم نمیدونن
    شما برو تاریخ بیشتر مطالعه کن تا متوجه بشی نغییر سبک زندگی مردم ایران از زمان قاجار شروع شده و ادامه هم داره
    خدا همه ابا و اجداد و تمام ذریه امثال دکتر روازاده رو بیامرزه که دارن فرهنگ سازی میکنن

  4. آیا فکر میکنید روغن پالم فقط در شیر است.در بسکوییت کیک و دیگر محصولات از این گروه آیا میدانستید در خوراک مرغ و دام استفتده میشودآیا میدانستید در روغنهای خوراکی ازجمل روغن جامد زیتون و سرخ کردنی از این روغن استفتده میشود و به نظر شما تخمه آفتاب گردان کیلویی 10000تومان باشه بعد روغن آن کیلویی 2000تومان.جناب استاد فرزانه روازاده تو را دوست میدارم برای اینکه دارید آگاهی میدهید.و من نیز در این آگاهی ها دوست دارم سهیم باشم.

  5. توصیه‌ های آیت الله بهجت درباره غذا خوردن

    http://313135.com/post/2860

    به نقل از “ندای یک بسیجی”: شخصی دندانش درد می کرد، نزد طبیب رفت که آن را بکشد؛ طبیب گفت: «اگر سر درد گرفتی، سرت را هم می کشی؟! اعتدال معده، دندان درد را هم برطرف می کند.» و بالاخره آن آقا دندانش را نکشید.»
    .
    یکی از توصیه های مرحوم آیت الله العظمی بهجت برای تندرستی این است که در غذا، اعتدال داشته باشیم و از افراط و تفریط بپرهیزیم. ایشان در این باره می گویند:«اعتدال در غذا برای سلامتی مزاج خیلی مفید است. اگر انسان همیشه به نان خوردن عادت داشته باشد، بهتر است گاهی برنج بخورد؛ و اگر همیشه برنج می خورد، بهتر است گاهی نان و یا آش بخورد و تنوع در غذا داشته باشد.

    شخصی دندانش درد می کرد، نزد طبیب رفت که آن را بکشد؛ طبیب گفت: «اگر سر درد گرفتی، سرت را هم می کشی؟! اعتدال معده، دندان درد را هم برطرف می کند.» و بالاخره آن آقا دندانش را نکشید.» (۱)

    عمل به طبّ مأثور از اهل بیت علیهم السلام

    با توجّه به این که علم الهی معصومین علیهم السلام، محدود به امور معنوی نیست؛ قطعا اگر درباره مسائل طبّی و امور مربوط به تندرستی، توصیه ای داشته باشند، بهترین توصیه است. اگر روایتی از معصوم (علیه السلام) صادر شده باشد، شکی در صحّت آن نیست. هرچند بسیاری از معارف اهل بیت به دست ما نرسیده است، اما در میان همین مقداری که در دسترس ماست گنجینه های گران بهایی یافت می شود که عمل به آن نجات بخش است.

    آیت الله العظمی بهجت در این باره می فرمایند:

    «مرحوم مجلسی در یکی از مؤلَّفاتش نوشته است: «اگر انسان به طبّ مأثور از ائمّه اطهار علیهم السلام عمل کند، به بیماری مبتلا نمی شود؛ زیرا آن ها عالِم به خواصّ مأکولات و سبزی ها و چیزهای دیگر هستند.» بنده هم فی الجمله دیده ام شخصی به طبّ مأثور عمل کرد، حدود هشتاد سال داشت و مریض نشده بود. زمانی که ما در نجف بودیم و وبا زیاد شیوع داشت، ایشان به عیادت بیماران می رفت، با این حال به بیماری دچار نشد و فقط در اواخر عمر مرضش این بود که به نماز جماعت نمی آمد و به استراحت می پرداخت. البته برای کارهای دیگر بیرون می آمد و نمی دانم که آیا در وقت وفات مریض شد و یا خیر.» (۲)

    و درجایی دیگر می فرمایند:

    «انسان می تواند با رعایت آداب شرعی و دستورهای دینی، از اطبّاء مستغنی شود. آقایی به فرزندانش تذکّر می داد: سفارش در فلان دفتر نوشته ام و آن این است که هر روز صبح، یک عدد سیب میل کنید، و کاری به دکترها نداشته باشید. آقایی که نود الی صد سال سن داشت، می گفت: هر صبح یک سیب رنده می کنند و من می خورم و می توانم از جا بلند شوم و در طول سال، در خانه سیب نگه می داریم.» (۳)

    در تأیید کلام بالای آیت الله العظمی بهجت(ره)، مطلبی را از شیخ محمدتقی بهلول (ره) نقل می کنیم:

    «نسبت به بقیه مردم خیلی کمترمریض می شوم… به دود محتاج نیستم، خوراکم را از روی طب الرضا می خورم…

    بگذارید تاریخش را برایتان خلاصه کنم؛ خلاصه اش این است که خلفای عباسیه از بس که به حیات خود پابند بودند که صحیح و سالم باشند، هر کدام در پایتخت خود یک دکتر اروپایی دائمی داشتند که هر وقت محتاج شدند به او مراجعه کنند. مأمون هم یک دکتر داشت. وقتی که امام رضا(علیه السلام) را ولیعهد خود کرد، یک روز در مجلس مأمون، امام رضا (علیه السلام) با آن دکتر روبه رو شدند. آن دکتر از ایشان پرسید: «جدّ شما با این‏که تصدیق طبابت کرده و گفته: «العلم علمان علم الابدان و علم الادیان» (۴) پس چرا در طب کتابی ندارد؟ و خدایتان در قرآن چرا در باره طب چیزی نگفته؟» (۵)

    امام رضا (علیه السلام) جواب دادند: «خدای ما همه طب را در قرآن در یک کلمه گفته: کلوا و اشربوا و لا تسرفوا. (۶) اگر کسی به این کلمه عمل کند، بیمار نمی شود و به طبیب هم احتیاج پیدا نمی کند. و جدم فرموده: المعده بیت کل داع و الحِمیَه رأسُ کل دواء؛ (۷) شکم مایه درد است و پرهیز مایه دوا.»

    مأمون گفت: «خیلی خوب است که شما این را یک کمی بسط بیشتری بدهید.» امام رضا (علیه السلام) قبول کردند و رساله ای در طبابت نوشتند و به مأمون دادند و او منتشر کرد. این رساله به «رساله ی ذهبیّه» مشهور شد و شاید الآن هم در بعضی از کتاب فروشی های مشهد پیدا شود. من «رساله ی ذهبیه» امام رضا (علیه السلام) را از بر دارم و یک عمر است که به دستورات آن عمل می کنم، مخصوصاً دستوری را که حضرت درباره وعده های غذایی به مأمون دادند و از این بابت خیلی کم گرفتار مرض می شوم و حالم خوب است.»

    هم غذا و هم دوا

    آیت الله العظمی بهجت سه غذا را به عنوان موادّی که هم جنبه غذائیت دارند و هم دوا هستند، معرفی می کنند و در این باره می گویند:

    «خرما، شیر، ماست، زیت (۸)، جامع بین غذا و دواست؛ در بسیاری از موارد انسان به غذایی میل دارد، ولی مظنون است که مضرّ و موجب مرض و یا مُبطِئ (۹) است.» (۱۰)

    خرما، علاج سرطان

    آیت الله العظمی بهجت گفته اند:

    «تعجب است که با این همه پیشرفت های علمی و طبّی هنوز نتوانسته اند سرطان را علاج و یا از آن جلوگیری کنند و یا این که بفهمند از چه حاصل می شود. می گویند: عراق و مناطقی که نخلستان دارد و خرماخیز است، مبتلایان به سرطان خیلی کم و نادر هستند. یکی از اطبّاء مدّعی بود که دارویی کشف کرده است که می تواند سرطان را درمان کند و گفته است که آن را از «قانون» شیخ ابن سینا برگرفته و عمده ی اجزای آن شیره خرماست.» (۱۱)

    ضرر غذای سرخ کرده

    در بسیاری از اوقات، ممکن است برای غذاهایی که دوست داریم، خواصّی بتراشیم و از ضررهای آن غفلت کنیم؛ مانند غذاهای سرخ کردنی. گاهی هم برخی غذاها را با وجود این که خواص مفیدی دارند، به دلیل این که لذیذ نیستند، رها می کنیم. مرحوم آیت الله العظمی بهجت می گویند:

    «ما غذاهای لذیذ را خوب و مفید و غذاهای غیر لذیذ را بد می دانیم در حالی که چه بسا غذاهایی که با روغن سرخ شده مضرّ باشند ولی غذای آب پز نظیر آب گوشت مفید باشد.» (۱۲)

    رعایت نظم در غذا خوردن و خوابیدن

    از توصیه هایی که از معصومین و بزرگان به ما رسیده است، حفظ نظم در همه کارها و از جمله در خواب و خوراک است. شاید مشغله های روزانه، خیلی از وقت ها باعث بی نظمی در این امور شود.

    آیت الله العظمی بهجت می فرمایند:

    «اخلال در نظم خوردن غذاو هضم آن، و نیز اخلال در نظم خواب و دیگر کارها، موجب تأخیر تأثیر در آن ها است؛ لذا درباره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، آمده است: «کانَ إدامُهُ الْجوعَ» (۱۳)؛ جوع و گرسنگی، خوراک و غذای ایشان بود. …آری قرآن و عترت –علیهم السلام- دنیای ما را نیز تأمین کرده اند.» (۱۴)

    تا گرسنه نشدید نخورید، پیش از سیر شدن، از غذا دست بردارید

    آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه:

    «یکی از مصری ها نوشته است: یَجِبُ أنْ یَتَجَنّبَ المریضُ الدواءَ، کَما یَتَجَنّبُ مِن السّمّ (۱۵)
    … در روایات ما آمده است: تا گرسنه نشدید نخورید، و پیش از آن که سیر شوید از غذا دست بردارید.

    شیخ الرئیس هم کلمه ای دارد که خیلی عجیب است. می گوید: الطّبُّ مجموعٌ فی هذه الکلمه: اجْعَلْ طعامَکَ کلَّ یومٍ مرّهً وَ احْذَرْ طعاما قبلَ هضمِ طعامٍ

    [در هر روز، یک وعده غذا بخور و پیش از این که غذای اولی هضم شود، از خوردن غذا بپرهیز.]

    یعنی: گرسنگی کشیدن بیشتر موجب صحّت است تا پرخوری و سیری.
    …گویا معروف است که اگر کسی چهل ساله بشود و دوای صحّت خود را نیابد، [خیری در او نیست].

    نقل شده است: وقتی مار چشمش نابینا می شود، از محلّی که زندگی می کرد به محلّی دیگر می رود و بینا می شود.

    انسان اگر داء و دوای خود را تشخیص دهد، هیچ ضرری به او نمی رسد، و لا اقلّ من الاحتیاط (۱۶)» (۱۷)

    درمان «دیابت»

    درباره درمان بیماری قند (دیابت) پرسش هایی از مرحوم آیت الله العظمی بهجت شده است، که ایشان این پاسخ ها را (در سه جای مختلف) گفته اند:

    «شاید باید زیاد به مسافرت بروی و ورزش کنی.»

    در پاسخ جوانی که همین بیماری را داشت: «بین الطلوعین در هوای آزاد قدم بزنید.»

    «هندوانه ابوجهل (حنظل) بخورید، البته بسیار کم، زیرا زهر است.» (۱۸)

    لذت طعام را روزه داران می دانند

    اگر انسان طعم گرسنگی را بچشد، در این صورت است که غذا برای او بسیار لذیذ خواهد بود و قدر این نعمت های الهی را بهتر خواهد دانست. از جمله شخص روزه دار که افطار برایش بسیار لذّت بخش است، هم از نظر لذّت جسمی و هم معنوی؛ البته هنگام افطار و سحری خوردن، آن قدر شکمش را پر نکند که اصلا گرسنگی را احساس نکند.

    آیت الله العظمی بهجت در این باره می فرماید:

    «همچنین در روایت است که: لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَهٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَهٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ (۲۰)؛ [روزه دار دو خوشحالی دارد: یکی هنگام افطار و دیگری هنگام دیدار پروردگار.] البته این در صورتی است که در فطور و سحری، نخوردنِ در روز را تدارک نکند. دوازده روز از رمضان گذشته بود، روزه داری در مسجد کوفه می گفت: تا به حال گرسنه نشده ام، صوم هم برای او جوع آور نیست! با این که بعضی طالب چلو مرغ و غذاهای لذیذند، [اما] درباره مقدار خوردن در روایات آمده است «وقتی که گرسنه شدی بخور». اگر انسان گرسنه باشد نان خالی هم برای او لذیذ است، لذت طعام را صائمین می دانند.» (۱۹)

    ایشان در جایی دیگر می گویند:

    «امتحان شده و مجرّب است در وقت افطار، نان و چای برای صائم از طیّباتی که دیگران می خورند، بیشتر لذّت دارد. آری قرآن و عترت –علیهم السلام- دنیای ما را نیز تأمین کرده اند.» (۲۱)

    روایت بالا که آیت الله العظمی بهجت بیان کردند، از امام صادق علیه السلام نقل شده است. مشابه روایت مذکور، حدیث قدسی هم داریم که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم و در حدیث دیگری امام سجاد علیه السلام از خداوند متعال نقل فرموده اند که: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِینَ یُفْطِرُ وَ حِینَ یَلْقَی رَبَّهُ… (۲۲)

    مایعات، خواب آورند.

    آیت الله العظمی بهجت درباره علاج بی خوابی گفته اند:

    «خوردن مایعات و ماست و خیار، برای زود خوابیدن خوب است؛ البته شاید هضم خیار سنگین باشد ولی آب دوغ –هرچند یک لیوان در شب خورده شود- برای خواب مفید است.» (۲۳)
    البته ایشان توصیه های دیگری هم درباره علاج بی خوابی دارند، که ما فقط بخشی را که مربوط به خوردنی ها بود، آوردیم. (۲۴)

    پی نوشت ها:
    ۱٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۳۳۸
    ۲٫ پرسش های شما، پاسخ های آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۱۷۵و ۱۷۶
    ۳٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۳، ص۲۳۸
    ۴٫ بحار الانوار، ج۱، ص۲۲۰؛ بحار الانوار، ج۳۰، ص۴۱۴؛ بحار الانوار، ج۶۲، ص۱۲۲؛ کنز الفوائد، ج۲، ص۱۰۷
    ۵٫ شیعه آنلاین
    ۶٫ سوره اعراف/ آیه۳۱
    ۷٫ بحار الانوار، ج۵۹، ص۲۹۰؛ طب النبی، ص۱۹
    ۸٫ روغن زیتون
    ۹٫ بهبودی از بیماری را به تأخیر بیاندازد.
    ۱۰٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۱۴۶
    ۱۱٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۳، ص۱۵۸
    ۱۲٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۲، ص۲۴۸
    ۱۳٫ نهج البلاغه/۲۲۷؛ بحار الانوار، ج۱۴، ص۲۳۸
    ۱۴٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۱۴۶
    ۱۵٫ بیمار، همان گونه که از خوردن زهر اجتناب می کند، باید از خوردن دارو بپرهیزد.
    ۱۶٫ حداقل باید احتیاط کند.
    ۱۷٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۳، ص۲۳۸
    ۱۸٫ پرسش های شما، پاسخ های آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۱۷۵و ۱۷۶ / گوهرهای حکیمانه، ص۱۷
    ۱۹٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۲۲۶
    ۲۰٫ الکافی، ج۴، ص۶۵؛ من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج۲، ص۷۶؛ وسائل‏ الشیعه، ج۱۰، ص۳۹۷ و ص۴۰۳
    ۲۱٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۱، ص۱۴۶
    ۲۲٫ من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج۲، ص۷۵؛ وسائل‏ الشیعه، ج۱۰، ص۴۰۰؛ مستدرک‏ الوسائل، ج۷، ص۴۹۸
    ۲۳٫ در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۲، ص۱۴

  6. با سلام و خدا قوت به شما . سپاس فراوان دارم از جنابعالی، که از سال 89 که برای اولین بار سی دی هایتان به دستم رسید زندگی من و خانواده ام را در مورد تغذیه درست، متحول کردید.

    آرزو می کنم روزی برسد که مواد غذایی مصرفی مردم سالم و به دور از شبهه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا