رایحه درمانی

#رایحه_درمانی

استعمال مواد معطر گیاهی جهت درمان بیماریها و اختلالات جسمی و روانی حائز اهمیت است. در عهد باستان از روغن های گیاهی معطری که از گیاهان  به دست می آوردند جهت انجام مناسک مذهبی و مومیایی اجساد استفاده میکردند.

شیخ الرییس ابوعلی سینا طبیب و دانشمند ایرانی برای اولین بار با روش تقطیر ، اسانس گیاهی را تهیه کرد که بعداً این روش به اروپا منتقل شد. کشور های عربی نیز در زمان جابربن حیان حکیم بزرگ ایرانی از تقطیر گیاهان جهت بدست آوردن اسانس بهره میبردند و در همان زمان پادشاهان فرانسه از حمام اسانس به عنوان یک روش درمانی استفاده میکردند.در قرون وسطی در بحران اپیدمی بیماری طاعون اسانس ها بهترین ماده ضد عفونی کننده بشمار میرفتند و تولیدکنندگان اسانس در برابر بیماری طاعون مقاوم بودند.

اگر اسانس تازه تهیه شده باشد ترکیباتی بی رنگ هستند اما به مرور زمان با اکسیداسیون ، رنگ آنها تیره میگردد. اسانس ها در الکل کاملاً حل میشوند و علیرغم اینکه با آب غیر قابل اختلاط هستند اما به اندازه کافی در آب حل شده و بوی خود را به آب انتقال میدهند (مانند عرقیات گیاهی). مواد اصلی اسانس در اثر حرارت و گرما تغییر می یابد و بوی اسانس ها بی نهایت متفاوت است که این مسئله به دلیل ترکیبات مشخص هر گیاه است. در معرض هوا بو و رنگ اسانس تغییر می کند، مثلا اسانس نعناع به رنگ زرد و اسانس دارچین به رنگ قهوه ای در می آید. اسانس ها از لحاظ طعم نیز با یکدیگر متفاوت هستند مثلا دارای طعم های شیرین، تلخ، ملایم ، گس و سوزاننده می باشند.

اسانس ها در همه اجزاء گیاه از جمله برگ ، ساقه، دانه، گل، ریشه، و… وجود دارند.

در واقع اسانس هر گیاه شیره ذاتی و رکن اصلی و ارزشمند هر گیاه بوده و به منزله روح و قلب گیاه می باشد.

از جمله کاربرد های درمانی اسانس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد استرس و افسردگی و درد

خواب آور و آرام بخش

ضد باکتری ویروس و انگل و کرم

برطرف کننده تبخال

ضد سرفه و تعریق

ضد نفخ و قابض

گشاد کننده عروق خونی وتعدیل فشار خون

انقباض کیسه صفرا

ضد سم و ضد مسمومیت

افزایش دهنده ترشح شیر و مدر

?منبع : اقدامات پزشکی و پرستاری در طب سنتی، جلد اول، دکتر علی اکبر جعفریان، صفحه163

کدمطلب:970906  7PC

 


 

رایحه درمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا