بیماری های دندان

 

✨ در این جا از دردی سخن می گوییم که در هنگام نیش زدن دندان ها در کودکان عارض می گردد. جالینوس گوید: دندان های کودکان اگر به سرعت بیرون آیند، بیرون زدگی آن ها راحتتر و درد آنها کمتر خواهد بود، ولی این گونه دندان ها ضعیف و نامرغوب خواند بود و اگر بیرون زدگی آنها به درازا بکشد، دردناک بوده ولی قوی و نیرومند باشند و اگر دندان ها در بهار بیرون بزنند، بیرون زدگی آنها سریع تر و درد آنها کمتر باشد و اگر در زمستان بیرون آیند، درد آنها شدید باشد ولی لثه ورم نکند و اگر در تابستان بیرون آیند درد کمتری داشته باشد.
?در چنین حالتی چه بسا که آبسه کوچکی در لثه و یا فک و یا بافتهای نرم دهان کودک روی دهد و خارش گوش همراه با سیلان رطوبت وخون مشاهده شود،و هر کودکی که این عوارض نشان دهد ممکن است که همراه با تب واسهال ویا یبوست باشد.

✳درمان آن بدین گونه باشد که در هنگام تورم لثه باید ان را با روغن زیتون ماساژ داده و کمی بابونه و يانسون بر روى سر کودک نهاد و فک کودک را با مرهمی محلل بانداژ کرد؛ اما اگر درد در هنگام رویش دندان فزونی یافت، باید کره ای نیکو با روغن آمجاد مخلوط نموده و بر بالای محل نیش دندان نهاد و یا این که کره ای از شیر گاو تهیه کرده و آن را با نخاع استخوان ران مخلوط کرده و بر روی محل قرار داد و هنگامی که دندان نیش زد باید پشمینه ای تمیز تهیه کرد و تمامی سر و گردن را با آن پوشانده و هر روز بر روی آن آب گرم پاشید و چنانچه کودک به اسهال دچار شد باید او را همان طور که گوییم درمان نمود.
پی نوشت:
آمجاد:نام فارسی این روغن در کتاب های طب قدیم شناخته نشد.

منبع: رساله پزشکی کودکان، ترجمه دکتر احسان مقدس، ص۴۲.

کدمطلب: 961213 2pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا