ترویج طب سنتی باید از درون خانواده ها و محافل آموزشی آغاز شود + فایل صوتی

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ترویج و نهادینه کردن طب سنتی باید از درون خانواده ها و محافل آموزشی و علمی آغاز شود.

دکتر محمدحسن طریقت منفرد در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران (مورخ 29 آبان ماه سال 1394) در مورد تغذیه سالم و اسلامی اظهار کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه شد که 50 درصد بودجه کشور را شامل می شود و به رغم اینکه درصد زیادی از این پول را مردم از جیب خود دهند، اما اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت جدی گرفته نمی شود.
وی با اشاره به اینکه طب سنتی بسیار کم هزینه، قابل دسترس همگان و بدون عارضه است، اظهار کرد: طب نوین در دنیا گران است و به دلیل مداخله مافیای پزشکی، این طب تجاری شده است به گونه ای که حتی ثروتمندترین کشورها نیز قادر نیستند منابع لازم را در اختیار طب نوین قرار دهند.
طریقت منفرد ادامه داد: در کشور ما باید طب ایرانی – اسلامی مورد توجه بیشتر قرار گیرد و گسترش یابد؛ برای این منظور لازم است در خانواده ها، مهدهای کودک، مدارس و محافل علمی این طب ترویج یابد و مردم این نیاز را در مقوله سلامت مطالبه کنند.
وی با استناد به گفته دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش در مورد تشکیل دانشگاه علم و دین در کشور، گفت: این موضوع وعده زیبایی است و تا زمانی که اجرایی شود، عمر دولت تمام می شود.
طریقت منفرد افزود: در دولت قبلی نیز تاسیس دانشگاه جامع طب سنتی تصویب شد اما با روی کار آمدن و فعالیت دولت جدید، بنا بر مصوباتی، احداث این دانشگاه منحل شد.
وی با بیان اینکه برای ترویج طب ایرانی – اسلامی باید برنامه های اساسی اتخاذ شود، ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 100 متخصص طب سنتی از دانشکده های طب سنتی تربیت شده اند.
وزیر سابق بهداشت، با بیان اینکه کشورهای مبتکر طب نوین نیز طب سنتی را مورد توجه قرار می دهند، افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، 80 درصد پزشکان ژاپنی از طب سنتی استفاده می کنند و داروهای گیاهی و این طب جزو تعهدات بیمه درمانی این کشور است.
به گفته طریقت منفرد، بیش از 50 درصد مردم سوئیس نیز از سال 1990 از طب سنتی استفاده می کنند و سازمان جهانی بهداشت از سال 2013 تا 2020 برنامه بهره گیری از طب سنتی را برای کشورها توصیه کرده است. 
وی افزود: باید طب سنتی و بومی را در کشور ترویج دهیم و برای پیشگیری از بروز بیماری ها، خوراک سالم و رفتار سالم داشته باشیم.

برای شنیدن سخنرانی کامل جناب آقای دکتر محمدحسن طریقت منفرد، فایل صوتی ذیل را گوش دهید:

دانلود صوت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا