درمان کولیت

از دیدگاه طب سنتی دو مرحله برای درمان کولیت وجود دارد:

اولین درمان و ساده ترین درمان،درمانهای پیشگیرانه و نگه دارنده هستند که مهمترین آن اصلاح تغذیه بیمار است درواقع باید بیمار را از خوردن غذاها و خوراکی های بلغم زا و خشکی زا منع کنیم و آنها را از رژیم غذایی آنها حذف نمائیم خوراکی هایی چون ماست، دوغ و میوه هایی چون گرمک و هندوانه و غذاهایی چون بادمجان، سیر، سس، ترشی، فلفل، دارچین و زنجبیل و همچنین قرمه سبزی، آش رشته و خورش لپه از جمله مواردی هستند که در ابتدای امر از رژیم غذایی بیمار حذف می شوند.

ساده ترین داروهایی که در این مرحله استفاده می شوند " خاکشیر" و "بارهنگ" و "شوید" هستند که هر کدام به شیوه های زیر مصرف می گردند:

خاکشیر : خاکشیر با آب جوش از بهترین درمانگران کولیت هستند. اگر بیمار از اسهال شدید و از دفع کف و بلغم شکایت دارد بهتراست از خاکشیر بو داده با آب جوش استفاده کند (میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن بیمار متفاوت ولی عموما 3-2 قاشق غذاخوری خاکشیر با آب جوش به مدت روزی 2 – 1 بار )

بارهنگ : بارهنگ نیز 3 – 1 با در روز مورد مصرف قرار می گیرد که بسته به شرایط بیمار به خصوص بیمارانی که با دفع کف و بلغم و خون مواجه هستند دفعات مصرف بارهنگ را افزایش می دهیم (5 – 3 بار و هربار یک قاشق غذاخوری با آب جوش استفاده می گردد). در این حالت نیز اگر بیمار از اسهال رنج می برد بهتر است از بارهنگ بو داده با آب جوش به مدت 5 – 3 با در روز استفاده گردد.

شوید : سه قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب می جوشانیم تا یک لیوان بماند، سپس آنرا صاف کرده و آب شوید حاصل با عسل شیرین می شود. در مواقع اسهال، دل پیچه و حالت تهوع همراه با بارهنگ و خاکشیر در طول روز مصرف می شود (5-1 بار در روز).

بقیه درمان ها با توجه به مزاج بیمار پایه گذاری می شود و جوشانده های مختلفی تجویز می گردد که بر مبنای درجه خشکی بیمار و یا بلغم آن است.

منبع: فصلنامه حکیمانه، سال اول، شماره چهارم

کولیت

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام جناب دکتر الان حدود ده سال بیماری کولیت روده دارم به تمام دکتر های گوارشی مراجعه کردم دارو های گوناگون دریافت کردم ولی نتیجه نداشته و حال از شما در خواست عاجزانه دارم می توانید این بیماری حاد مرا مدوا کنید

    1. هوالشافي
      با سلام واحترام
      بامدارک پزشکی نزد طبیب حاذق طب ایرانی اسلامی مراجعه کتید
      تلفن جهت هماهنگی نوبت
      02166425483
      گروه مدیریت سایت

  2. سلام،
    یک ماه میشه که احساس نفخ سراسری در ناحیه شکم و روده ها دارم و بیشتر هم قسمت راست پایین شکمم درد میگیره و مثل اینه که میخواد بترکه، این احساس رو بعد غذاخوردن دارم و گاها صبح زود و منو خیلی نگران کرده، نمی دونم مشکلم چیه؟ کولیت، سندرم روده تحریک پذیر، التهاب روده یا….

    در ضمن اینکه من نزدیک به 35 روز ماءالجبن برای پوستم ناشتا هر روز صبح میخوردم که از روز 25 ام این علایم در من آشکار شد، آیا ممکنه علائمم به خاطر این دارو باشه؟ قبلا سابقه بیماری نداشتم و فقط گاهی با مصرف حبوبات نفخ میکردم.

    لطفا راهنماییم کنید، شهرستان هستم و امکان مراجعه به پزشک حاذق طب سنتی رو ندارم.

    1. با سلام ‌واحترام
      عرق نعناع میل کنید
      در طی دوره مصرف ماءالجبن از مصرف سردیجات پرهیز کنید
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا