در راستای سیاست های تشویقی فرزندآوری خدمات بهزیستی به خانواده های دارای فرزند چند قلو اعلام شد

حمایت بی سابقه دولت از چندقلوها

طبق آخرین آمار رسمی در خصوص موالید در کشور تا سال‌۹۸ یک‌ میلیون‌ و ‌۱۹۶‌هزار‌و‌۱۳۲ ولادت در کل کشور به ثبت رسیده بود که از بین این آمار یک‌میلیون‌ و ‌۱۵۸ هزار و ۶۵۹‌تک‌زایی و ۳۷‌هزار‌و‌۴۷۳ (۳.۱‌درصد از سهم ولادت‌ها) چند‌‌قلوزایی بوده است.

در مجموع ۱۸‌هزار و ۴۵۵‌چندقلوزایی ثبت شده است که ۱۷‌هزار و ۹۱۲ مورد ‌دوقلو، ۵۲۴ مورد سه‌قلو و ۱۸مورد هم چهار‌قلو در سال‌۹۸ ثبت شده بود‌.

همچنین در بین استان‌های کشور، تهران دارای ۲‌هزار مورد ۸۶۶‌دو‌قلو و ۷۰‌ مورد سه‌قلو و سه تا چهار‌قلو بوده است.

در شهری مانند تهران که حدود ۱۵‌میلیون نفر جمعیت دارد، ۱۵۰‌هزار دوقلو و چندقلو زندگی می‌کنند، این آمار نشان می‌دهد که تعداد این کودکان کم نیست.

باتوجه به وضعیت معیشتی جامعه و افزایش شدید تورم، خانواده‌هایی که چندقلو دارند به شدت درگیر معیشت روزانه خود هستند و این وضعیت برای خانواده‌های پرجمعیت به مراتب سخت‌تر است و باید توجه بیشتری به این قشر صورت گیرد.

وعده‌هایی که بی‌عمل ماند

در دولت گذشته وعده‌هایی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه به خانواده‌های چند‌قلو داده شده بود که تا امروز محقق نشده‌اند

وعده‌هایی نظیر اینکه در سال‌۱۳۹۸ دولت روحانی به خانواده‌های دارای فرزند دو، سه، چهار و پنج قلو وعده داده بود کمک هزینه معیشتی ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار تومانی پرداخت کند؛

اما این وعده هم همانند دیگر وعده‌های دولت بنفش وعده سرخرمن از آب در‌آمد و هیچ‌گاه محقق نشد.

سال گذشته نیز احسان خاصه‌تراش، مدیرعامل انجمن دوقلوها و چندقلوها طی اظهاراتی در خصوص وضعیت معیشت خانواده‌های دارای فرزندان چند‌قلو و دوقلو و اشاره به عمده مشکلات خانواده‌هایی که چندقلو دارند، گفته بود:

چندی پیش سازمان بهزیستی فراخوانی برای ثبت‌نام منتشر کرد تا به خانواده‌هایی که چندقلو دارند خدمات مالی ارائه دهد اما متاسفانه یا به یکسری از استان‌ها ابلاغ نشد یا وقتی افراد مراجعه کردند با تکمیل ظرفیت مواجه شدند.

خاصه‌تراش همچنین در سال گذشته به این موضوع اشاره داشت که با وجود نظرسنجی در سایت انجمن دوقلوها و چندقلوها به منظور آگاهی از میزان ثبت‌نام خانواده‌ها متوجه شدیم، بسیاری از خانواده‌ها موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.

حال با اینکه سال گذشته به کسانی که موفق به ثبت‌نام در سایت بهزیستی شده بودند تنها ۲۰۰‌هزار تومان و فقط به مدت دو‌ماه کمک هزینه خانوار چندقلو و دوقلو پرداخت شده بود.

در همین خصوص پنج‌شنبه ۱۱‌آذر‌ماه مدیرکل توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی کشور اعلام کرد که به جز پرداخت مستمری، خدماتی در زمینه اشتغال و مسکن نیز برای این خانواده‌ها در‌نظر گرفته شده است.

پرداخت مستمری و تسهیلات به تمامی خانواده‌های دارای فرزند سه‌قلو

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته به تعداد کمی از خانوار‌های چندقلو‌ کمک‌هزینه تعلق می‌گرفته به تازگی فاطمه عباسی، مدیرکل توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی کشور با بیان اینکه پرداخت مستمری و تسهیلات به تمامی خانواده‌های دارای فرزند سه‌قلو پرداخت خواهد شد، اظهار کرد:

سازمان بهزیستی در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در بخش جمعیت و سیاست‌های تشویقی فرزندآوری خدماتی را به خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو ارائه می‌دهد

که ۱۶‌هزار و ۱۷۵‌خانوار چند‌قلو تحت پوشش خدمات سازمان هستند که از این تعداد، ۴۶۴۵‌خانوار دارای فرزند سه‌قلو و بیشتر و ۱۱‌هزار و ۵۳۰‌خانوار نیز دارای فرزند دوقلو هستند.

وی با اشاره به شرایطی که این خانواده‌ها باید داشته باشند تا تحت پوشش خدمات سازمان قرار بگیرند، گفت:

با توجه به کمبود اعتبارات، برای خانواده‌های دوقلو می‌توانیم به دهک‌های یک تا سه درآمدی خدماتی ارائه دهیم، اما در مورد خانواده‌های سه‌قلو و بیشتر محدودیت دهک نداریم و به کلیه دهک‌های درآمدی خدمات ارائه می‌دهیم.

افزایش مستمری چندقلو‌ها در سال ۱۴۰۰

عباسی در خصوص مستمری که این خانواده‌ها دریافت می‌کنند نیز توضیح داد: یکی از خدمات ارائه مستمری است

که مستمری‌ها از حداقل ۹۰۰‌هزار تومان با توجه به بُعد خانوار چندقلوها، تا حداکثر یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان ارائه می‌شود. این مستمری تا قبل از سال ۱۴۰۰، ۴۷۹‌هزار تومان بود که در سال‌۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

از سال ۹۲ به بعد آمارها نشان می‌دهد، میزان تولد دوقلوها و سه قلوها سالانه ۳‌درصد افزایش پیدا می‌کند که مصرف قرص ضدبارداری توسط خانم‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل آن به شمار می‌رود.

در شهری مانند تهران که حدود ۱۵‌میلیون نفر جمعیت دارد، ۱۵۰‌هزار دوقلو و چندقلو زندگی می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد این کودکان کم نیست و باید توجه بیشتری به خانواده‌هایشان صورت گیرد.

برای خانواده‌هایی که چندقلو دارند، مسائل معیشتی یعنی خوراک، پوشاک و مسکن در اولویت قرار دارد و امنیت، تفریح و رفاه به ترتیب در مراحل بعدی قرار می‌گیرد اما چون در نیازهای اولیه خود دچار مشکل هستند به نیازهای بعدی‌شان توجه نمی‌شود.

بسیاری از این خانواده‌ها در پرداخت هزینه مدرسه فرزندان خود، تهیه پوشاک مناسب، پرداخت اجاره‌بهای منزل ناتوان هستند و… به همین دلیل حل مشکلات معیشتی باید در دستور‌کار قرار گیرد.

مدیرکل توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی کشور نیز در همین راستا با بیان اینکه به جز پرداخت مستمری، خدماتی در زمینه اشتغال و مسکن نیز برای این خانواده‌ها در‌نظر گرفته شده است، گفت:

به ویژه در ارتباط با خانواده‌هایی که دارای فرزند چهارقلو و بیشتر هستند با همکاری و مساعدت ستاد مسکن سازمان و سازمان‌های دیگر، در ارتباط با تأمین مسکن آنها اقداماتی صورت گرفته است و تعدادی از این عزیزان صاحب خانه شدند.

ما در این راستا چالش‌هایی داریم و به دلیل کمبود اعتبار تعداد زیادی از خانواده‌های دوقلو پشت نوبت هستند که دهک درآمدی آنها بالای دهک درآمدی ۳ است که متاسفانه با وجود اینکه می‌دانیم آنها نیازمند خدمات هستند اما این امکان را به دلیل محدودیت‌های اعتباری نداریم که بخواهیم این خدمات را به آنها ارائه دهیم.

وی در پایان با اشاره به خدمات درمانی گفت: برنامه داریم و می‌توانیم در صورت اعتبار، برای بحث‌های درمانی برنامه‌های خاصی را پیش‌بینی کنیم.

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران                 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا