عوارض مصرف «آنتی‌بیوتیک»

عارضه مصرف «آنتی‌بیوتیک» که شاید پزشکان به شما نگفته باشند

 

بارزترین عارضه جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک، اسهال و استفراغ است. تقریبا همه مردم این را می‌دانند. اما بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص شده که ۲۰ درصد از مردم عوارض دیگری نیز از آنتی‌بیوتیک را تجربه می‌کنند که کمتر پزشکی در مورد آنها به بیمار توضیح می‌دهد.

 

عفونت قارچی

 

آنتی‌بیوتیک‌ها محل سکونت باکتری‌ها در بدن ما را تغییر می‌دهند، به همین خاطر بدن به عفونت‌های قارچی حساس می‌شود. ممکن است عفونت در دهان، پوست یا زیر ناخن‌ افراد ظاهر شود.

 

رنگ دندان‌ها

 

تتراسایکلین رنگ دندان‌های کودکان زیر ۸ سال را تغییر می‌دهد. اگر زن بارداری این داروها را مصرف کند، این احتمال وجود دارد که نوزاد با مشکلات مینای دندان مواجه باشد.

 

تب

 

تب ممکن است به دلایل مختلف در بدن ظاهر شود. اما اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک تب کردید، یعنی به این دارو حساسیت دارید.

 

واکنش آلرژیک

 

یکی از خطرناک ترین واکنش های بدن در برابر آنتی بیوتیک، حساسیت است. در چنین مواقعی فرد دچار خارش، ورم پلک ها، لب ها، زبان و حتی تورم گلو می شود که ممکن است به آنافیلاکسی تبدیل شود.

 

حساسیت به آفتاب

 

برخی از آنتی بیوتیک ها همانند تتراسایکلین، فلوروکینولون و سولفون می‌توانند روی حساسیت پوست به اشعه‌های فرابنفش تاثیر بگذارند. اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار داشته باشید، هنگام مصرف این داروها احتمالا اینکه آفتاب سوختگی تشدید شود، زیاد خواهد بود.

 

همین آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است در برخی افراد پوسته ایجاد کنند، حتی اگر فرد فقط ۱۵ دقیقه در آفتاب مانده باشد.

 

ناراحتی قلبی

 

برخی از آنتی بیوتیک ها ممکن است مشکل قلبی در افراد ایجاد کنند. این داروها اغلب افت فشار خون یا آریتمی (بی نظمی در ضربان قلب) ایجاد می کنند.

 

سردرد و سرگیجه

 

سردرد و سرگیجه نیز از دیگر عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک هاست. اما خوشبختانه این مشکل پس از قطع مصرف دارو از بین می رود.

 

کدمطلب:99022638


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا