لزوم مدیریت بدن در فصول چهارگانه – بخش چهارم (فصل زمستان)

#لزوم_مدیریت_بدن_در_فصول_چهارگانه_۴

۴. در فصل زمستان
در فصل زمستان، گرما به درون بدن می رود و مصرف میوه کم می شود. مردم، بیش تر غذاهای سبک می خورند و پس از غذا اشتراحت می کنند و به وسایل گرمازا پناه می برند، از این رو دستگاه گوارش بهترین حالت را دارد.
بیش تر بیماری های این فصل، بلغمی هستند، مانند زکام، گلو درد، عفونت ریه، درد پهلو و پشت، سردرد، سکته، صرع و بیماری های عصبی(به ویژه افسردگی). خشکی پوست نیز در زمستان شایع است. این فصل مایه دردسر پیران و راحتی میانسالان است و بدترین فصل برای بلغمی مزاج هاست.
با توجه به ویژگی سرد و تر بودن طبیعت فصل زمستان، توصیه امام رضا(ع) به مصرف غذاهای پر انرژی است. مالیدن روغن و ماساژ استخوان ها با روغن های گرم و مفید نظیر روغن بنفشه، به تقویت و استحکام آن ها کمک می کند.
سفارش ایشان به خوردن حبوبات گرم و استحمام خوب نیز از آن روست که با افزایش تعریق، سبب کاهش بلغم می شود. پرهیز از مصرف شیرینی ها و خوردن همزمان ماهی و ماست نیز به علت افزایش سردی و بلغم است.
استفاده از خشکبار و میوه های خشک و مفید، نظیر پسته و بادامو فندق و گردو و سنجد، از دیگر سفارش های این امام است. توصیه ایشان برای ماه پایانی زمستان، خوردن گوشت پرنده و شکار است، زیرا در روزهای پایانی زمستان، هنوز سرمای هوا محتمل است و از سوی دیگر، بدن انسان در قیاس با ماه های پیش رو، محتاجِ حرارت بیش تری است و گوشت حیوانات، حرارت بالایی در بدن تولید می کند.
در توصیه ای پایانی برای این ماه، به افزایش تحرک و ورزش و فعالیت های بدنی اشاره می فرماید، زیرا فعالیت های بدنی، سبب نشاط و شادمانی انسان می گردد و به بیدار شدن و احیای اعصاب نیز کمک می کند؛ اعصابی که در سرمای زمستان به نوعی به رخوت دچار شده بودند.
امام رضا (ع) درباره زکام و سرماخوردگی می فرماید:
هر کس می خواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد… و گل نرگس ببوید، زیرا از زکام، ایمنی می دهد. سیاه دانه نیز چنین خاصیتی دارد.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۲۳۶. 

کدمطلب: 960130 9pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا