معرفی کتاب: نامه زرين سلامت

نام كتاب: نامه زرين سلامت، ترجمه الرسالة الذهبية منسوب به امام على بن موسى الرضا( عليه السلام)

پديدآور: على بن موسى( عليه السلام)، امام هشتم- مترجم، دريايى، محمد

تاريخ وفات پديدآور: 203 ه. ق‏

محقق/ مصحح: محمد دريايى‏

موضوع: طب روايى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: 1

ناشر: آستان قدس رضوى، بنياد پژوهشهاى اسلامى‏

مكان چاپ: مشهد مقدس‏

نام كتاب: رسائل طبى محمد بن زكرياى رازى‏

پديدآور: رازى، محمد بن زكريا

تاريخ وفات پديدآور: 313 ه. ق‏

موضوع: مبانى طب- مفردات دارويى- بيمارى ها- داروسازى و صنعت‏

زبان: عربى‏

تعداد جلد: 1

ناشر: دانشگاه علوم پزشكى ايران‏

مكان چاپ: تهران‏

سال چاپ: 1384 ه. ش‏

نوبت چاپ: اول‏

 

زمانى كه مأمون تشريح اصول حفظ صحت مزاج را از امام درخواست نمود و تبيين سامانه بهداشت غذا و نوشابه و داروهاى گياهى را از امام عليه السّلام خواستار گرديد و پياپى درخواست خود را تكرار مى‏نمود، امام در پاسخ او اين نامه را ابلاغ فرمود. هنگامى كه اين نامه به دست مأمون رسيد، دستور داد آن را با آب طلا بنويسند.

آنچه مهم به‏شمار مى‏آيد، اهميت اين نامه و عواملى است كه از منظر تاريخى، به دانش طب و پيشرفت آن در دوره اول اسلامى بازمى‏گردد، و اين بيانگر تاريخ طب و پيشرفت آن در گذر عصرها و دانش رفيع و گستره اطلاعات امام مى‏باشد.

بدين‏سان ارائه پژوهشى گسترده در زمينه نامه طلايى كه دربردارنده فصل‏هاى مختلف مى‏باشد، شايسته مى‏نمايد:

اين نامه دربرگيرنده مجموعه‏اى از توصيه‏ها و رهنمودهاى طبى عمومى و آموزه‏هاى ارزنده است، چنان‏كه امام در آغاز نامه خويش مى‏فرمايد: «مفاد پيام، در مورد آنچه خود تجربه كرده‏ام و صحت آن را با آگاهى ژرف فهميده‏ام و آنچه از گذشتگان به‏جاى مانده، مى‏باشد و از اين ‏رو جهل انسان به آن پذيرفتنى نبوده، در ترك اين آموزه‏ها معذور نخواهد بود».

در بخشى از اين نامه مى‏بينيم كه امام عليه السّلام نه تنها بر دانشمندان طب در دوره اسلامى در عرصه بسيارى از آراء و اكتشافات- كه اساس بسيارى از تجارب پزشكى است- پيشى گرفته، بلكه احتمالا محتواى پيام، مى‏تواند هسته مركزى تكوين آراى پزشكان آينده قرار گيرد.

حضرت اولين شخصيتى بود كه جسم را به مملكت كوچك و كامل تشبيه كرده، مى‏فرمايد: «ساختار بدن بر پايه شباهت به قلمرو پادشاهى بنا شده است. پادشاه بدن، قلب و كارگزاران آن، عروق و اعصاب در سيستم عصبى و مغز مى‏باشند. خانه پادشاه قلب اوست، و قلمرو حكومت او جسم است و ياران و سپاهيان او، دست‏ها و پاها و چشم‏ها و زبان و گوش‏هاى اوست. خزانه آن، معده و شكمش و پرده‏دار وى، سينه او مى‏باشد».

اهميت اين مسئله، توصيف عالى جسم به پادشاهى و مملكت نيست، بلكه مهم دلالت اين تشبيه بر دانش امام عليه السّلام در تشريح اعضاى اصلى بدن، و تبيين ويژگى‏هاى هر يك از اين اعضاست.

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت 

کدمطلب:


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا