نقش پررنگ «محصولات تراریخته وارداتی» در افزایش ابتلا به سرطان در مردم ایران

 سونامی سرطان» از تکذیب تا واقعیت ــ ۳/ متخصص علوم آزمایشگاهی در گفت‌وگو با تسنیم:

نقش پررنگ «محصولات تراریخته وارداتی» در افزایش ابتلا به سرطان در مردم ایران

یک متخصص علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه ایجاد مراکز جدید درمانی سرطان هنر نیست، تعطیل کردن آن هنر است، گفت: وجود محصولات تراریخته وارداتی در بازار مصرف کشورمان یکی از مهمترین عوامل افزایش سرطان در کشور طی سالیان اخیر بوده است.

سیدمحمد سیادتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» درباره چرایی «روند صعودی افزایش میزان ابتلا به سرطان در کشور» که مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت نیز بر آن صحه گذاشته‌اند، اظهار داشت: یقیناً سبک زندگی شهری در به وجود آمدن این آمارها و ابتلای بالا به سرطان مؤثر است؛ این سبک زندگی شهری که ما با آن درگیر هستیم، یک سبک زندگی ناسالم است که کم‌تحرکی یکی از موارد بروز آن است.

وی افزود: نتیجه طبیعی کم‌تحرکی، ایجاد چاقی  در افراد به‌عنوان ام‌الامراض است؛ منتها به‌عقیده من دو فاکتور را می‌توان در خصوص عوامل اصلی افزایش سرطان نام برد: اول بی‌تحرکی، ورزش نکردن و نداشتن کار فیزیکی است و دیگری تغذیه که عامل بسیار مهمی در افزایش سرطان است.

سبزی و میوه‌جات غیرطبیعی در کشور فراوان است

سیادتی تصریح کرد: در حال حاضر تغذیه  نسبت به گذشته تغییرات عمده‌ای داشته است؛ غذاهای غیرطبیعی افزایش یافته و عدم استفاده از میوه‌های طبیعی هم جزیی از این تغییرات است.

وی تأکید کرد: البته استفاده از میوه‌جاتی که با سموم مختلف پرورش می‌یابد به‌نسبت عاملی مانند عدم استفاده از میوه‌های طبیعی در افزایش سرطان در افراد مؤثرتر است؛ در حال حاضر در تولید میوه و سبزیجات مشکلی در کشور وجود ندارد بلکه مشکل در عدم وجود سبزیجات و میوه‌های طبیعی است؛ میانگین استفاده سموم گیاهی در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است؛ این موارد مشکلات تغذیه‌ای فراوانی برای ما ایجاد می‌کند.

مواد غذایی تراریخته، عامل اصلی سرطان در کشور

این متخصص علوم آزمایشگاهی با اشاره به مشکلات و بیماریهای ناشی از مصرف مواد تراریخته وارداتی در کشورمان متذکر شد: وجود محصولات تراریخته وارداتی در بازار مصرف کشورمان که متأسفانه دولت در تلاش برای تصویب کشت و تجاری‌سازی تولید این محصولات در قالب برنامه ششم توسعه کشور است، یکی از مهمترین عوامل افزایش سرطان در کشور طی سالیان اخیر بوده است.

وی افزود:  این محصولات بسیار خطرناک بوده و کشورهای غربی که خود مبدع بحث تراریخته هستند، اگر نگوییم به هیچ وجه از این محصولات استفاده نمی‌کنند، مصرفشان بسیار کمتر از کشورمان است و حتی برخی کشورهای اروپایی 90 درصد از تولیداتشان غیرتراریخته است، همچنین در کاشت برخی محصولات کشاورزی خود، مطلقاً از سموم شیمیایی استفاده نمی‌کنند؛ سموم و کودهای شیمیایی که در حال حاضر در کشور استفاده می‌شود، متأسفانه ما وارد‌کننده آن هستیم؛ نمی‌دانم مبنای علمی این رفتارها و تصمیمات چیست اما به هر حال، این حربه یکی از مهمترین عوامل افزایش بیماریهایی چون سرطان، دیابت و فشار خون در میان مردم کشورمان است.

این متخصص علوم آزمایشگاهی درباره علت پایین‌تر بودن میزان ابتلا به سرطان حتی در برخی کشورهای کمتر توسعه‌یافته که از چربی و دخانیات بیشتری نیز به‌نسبت ایرانیها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: پایین‌تر بودن نرخ سرطان در کشورهایی که توسعه‌یافتگی آنها از کشور ما کمتر است اما میزان مصرف دخانیات و چربی در آنها بیش از کشور ماست، خود گواه تأثیر بسیار خطرناک مصرف محصولات تراریخته در افزایش سرطان است.

ایجاد مراکز درمان سرطان هنر نیست؛ تعطیل کردن آن مهم است

سیادتی درباره تصمیم وزارت بهداشت برای تأسیس 180 مرکز جدید درمان سرطان در کشور برای مقابله با موج افزایش سرطان گفت: مجموع مکاتب طبی دنیا، رویکرد پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانند؛ این هنر نیست که بگذاریم مبتلایان به سرطان در کشور ما زیاد شود و به‌عوض وزارت بهداشت هم اقدام به تأسیس مراکز درمانی سرطان جدید کند؛ باید توجه کنیم که سرعت پیشرفت سرطان به‌مراتب بالاتر از سرعت ایجاد مراکز درمان سرطان است؛ در کشور باید تحقیقات وسیع علمی انجام گیرد که ببینیم علت اصلی ایجاد و رشد سرعت سرطان در کشورمان چیست تا بتوانیم از آن پیشگیری کنیم.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: قضیه جالبی که بر تقدم پیشگیری بر درمان نقل می‌شود، اقدام جالب توجه گاندی، قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است؛ یک زمانی گاندی را  برای افتتاح یک بیمارستان در هند دعوت می‌کنند، اما او این دعوت برای افتتاح بیمارستان را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «هر زمان که تصمیم داشتید یک بیمارستان را تعطیل کنید من را دعوت کنید»؛حال در کشور ما نیز ساخت مراکز جدید درمان سرطان هنر نیست بلکه تعطیل کردن آن مهم و هنر است.

تأثیر فراوان وعده‌های غذایی ناسالم در افزایش سرطان

این متخصص علوم آزمایشگاهی با اشاره به استفاده زیاد از غذاهای ناسالم توسط جوانان کشورمان یادآور شد: استفاده از فست‌فودها که متأسفانه مذاق نسل جدید به‌سمت آن گرایش پیدا کرده است یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش سرطان است؛ متأسفانه نسل جوان حاضر نیست از غذاهای طبیعی استفاده کند اما فست‌فودها و نوشابه‌ها را با اشتیاق می‌خورد؛ تنوع‌خواری در یک وعده غذایی مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: از سویی حتی شیرهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چقدر حامل مواد نگه‌دارنده شیمیایی است؛ شیر جزو مواد غذایی بسیار مؤثر در سلامتی انسان است اما شیر باید تازه و عاری از مواد نگه‌دارنده باشد؛ استفاده از مواد نگه‌دارنده در این شیرها یقیناً بیش از حد مجاز است؛ حتماً توجه کرده‌اید که روی برخی از این شیرهای کارخانه‌ای، تاریخ مصرف 6ماهه درج شده است؛ خوب! شیری که باید در 48 ساعت خراب شود، چه مواد و نگه‌دارنده‌هایی به آن اضافه کرده‌اند که  تا 6 ماه فاسد نمی‌شود؟!

این متخصص طب سنتی افزود: این مواد نگه‌دارنده قطعاً برای سلامت انسان مضر هستند و بدن ما برای هضم این مواد ساخته نشده است؛ این مواد از عوامل مؤثر در سرطان محسوب می‌شود و به همین جهت است که متأسفانه سرطان‌های شناخته شده در کنار سرطان‌های ناشناخته در کشورمان افزایش پیدا کرده است.

نظارتی برای جلوگیری از واردات مواد سرطانزا به کشور وجود ندارد

سیادتی متذکر شد: واردات بی‌حد و حصر و قاچاق میوه‌ها، نبود نظارت در تولید مواد غذایی و تولید مواد غذایی صنعتی از مشکلاتی است که گریبانگیر کشور است؛ به‌طور یقین شما در اخبار شنیده بودید که کشور عراق قانونی را تصویب کرده که کشور ما قبل از صادرات هر محصول به عراق، باید از وزارت بهداشت عراق مجوز سالم بودن آن محصول را بگیرد؛  جالب است که کشور عراق نظارت دقیق‌تری نسبت به ما در واردات به کشورش دارد؛ چرا چنین قانونی در کشور ما اجرا نمی شود؟!

وی افزود: در اغلب میوه‌فروشی‌های سطح کشور، میوه‌های خارجی وجود دارد که بسیاری از این میوه‌ها از اقصی‌نقاط دنیا به کشور ما می‌آید یا اخیراً بعد از قضیه برجام، آمریکایی‌ها در تلاشند که نوشابه ساخت خودشان را به کشور ما صادر کنند یا نخستین شعبه فست‌فود مک‌دونالد را در ایران تأسیس کنند؛ آنها می‌دانند که از طریق تغذیه می‌شود خیلی مسائل را بر ملت ما تحمیل کنند؛ زیرا وقتی خوراک مردم در اختیار دشمن قرار گرفت آنها قادر به انجام کارهای بسیاری برای ضربه زدن به مردم ما خواهند بود.

واردات بدون محدودیت سیگار به کشور در اوج تحریمها

سیادتی همچنین با ابراز تأسف از افتتاح کارخانه سیگار در شهر اشتهارد در فروردین‌ ماه سال جاری متذکر شد: علت عدم اشاره من به تأثیرات بد دخانیات بر سلامتی انسان، بدیهی بودن تأثیرات فوق‌العاده مضر آن بر سلامتی انسان است والّا مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان است.

این متخصص علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: در زمانی که کشور ما تحت تحریمهای کشورهای غربی قرار داشت، انواع و اقسام سیگار به کشور وارد می‌شد در حالی که دشمنان از ورود برخی اقلام دارویی به کشورمان جلوگیری می‌کردند؛ این رفتار دشمن طبیعی است زیرا وقتی مردم ما از دخانیات و مواد غذایی ناسالم استفاده کنند، محتاج به دارو می‌شوند و چون در کشور نمی‌توانیم در سطح مورد نیاز دارو تولید کنیم، مجبور به دست دراز کردن در مقابل آنان هستیم.

وی یادآور شد: از بسیاری از متخصصین شنیده‌ام که حضور کنار اشعه و امواج ماهواره‌ای، در ایجاد سرطان مؤثر است؛ اشعه‌هایی که ما امروزه در معرض آنها قرار داریم، به‌طور قطع در زمانهای گذشته نبوده و این خود یکی از عوامل افزایش سرطانهای پوستی در زمان ما است.

مسئولان تأثیرات خطرناک امواج بر سلامتی را جدی بگیرند

سیادتی تصریح کرد: دانشمندان در گزارشهای فراوانی که در دنیا منتشر شده است، تأثیرات بسیار خطرناک این امواج را بیان کرده‌اند؛ امواج مودم قادر است از دیوارهای مختلف هم عبور کند.

وی افزود: طی آزمایشی در کشور هلند، موبایل‌های خاموش را در تعدادی از گاوداری‌ها قرار دادند که نتیجه این کار، افزایش سقط جنین گاو و کاهش شیردهی آنها بود؛ این آزمایش حاکی از تأثیرات موبایل‌های خاموش بود، شما فرض کنید موبایل‌های روشن چه تأثیری بر انسان دارند.

این متخصص علوم آزمایشگاهی درباره اقدام دولت انگلستان در ممنوعیت استفاده از مودم در خانه‌ها و اجازه‌دهی به مردم کشورش برای استفاده از اینترنت منحصراً در کافی‌نتها و وای‌فای موجود در سطح شهر گفت: یکی از علل اصلی تقاضاهای شبکه‌های بین‌المللی برای افزایش سرعت اینترنت در کشور همچنین ورود تأسیسات جدید مخابراتی به ایران، ایجاد اشعه‌های سرطان‌زا و جهش ژنی در مردم ایران است.

منبع: خبرگزاری تسنیم – ۱۴ تير ۱۳۹۵

tel-gmo-varedati-rh-17

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا