نکته های شنیدنی: مزاج شناسی دیگر موجودات

?نکته های شنیدنی?

#مزاج_شناسی_دیگر_موجودات

در جهان آفرینش، افزون بر انسان، همه جانداران، مزاج خاصی دارند، حتی موجودات بی جانگ مانند رنگ ها و تصاویر و هواها و اقلیم های جغرافیایی، دارای مزاجی مخصوص هستند که ضرورت دارد.
۱. مزاج زمان: فصل بهار، گرم و تر؛ فصل تابستان، گرم و خشک؛ فصل پاییز، سرد و خشک و فصل تابستان، سرد و تر است. شب در مقایسه با روز، سردتر و مرطوب تر است.
۲. مزاج مکان: با توجه به حالات مردم سرزمین های گوناگون، تفاوت مزاج مکان ها را نیز آشکار می سازد. برای نمونه، مردم اروپا مزاج سردتری دارند و بیش تر اهل قانون هستند. مزاج مردم آسیا، به ویژه خاورمیانه، گرم تر است و اندکی قانون گریزی و اهل شعر و عشق و عرفان است.
۳. مزاج گیاهان: در گیاهان نیز طبیعت و مزاج های گوناگون به چشم می خورد. تفاوت طعم، عطر، تندی و… گیاهان گوناگون که در مناطق مختل۴ می رویند. روش های نگه داری متفاوت از آنان، سبب گوناگونی مزاج آن ها می‌گردد. برای مثال گردو و خرما، گرم و خشک؛ گلابی و خربزه، گرم و تر؛ گوجه سبز و انار ترش، سرد و خشک و هندوانه و خیار نیز، سرد و ترند.
۴. مزاج حیوانات: گوشت شتر، گرم و خشک؛ گاو، سرد و خشک؛ گوسفند، گرم و تر و ماهی نیز، سرد و تر است.
۵. مزاج زن و مرد: زنان در مقایسه با مردان، طبع سردتر و مرطوب تری دارند. روابط جنسی نامطلوب میان زن و مرد، عوامل متعددی دارد که مهمترین آن ها تعادل نداشتن مزاج آن دوست.
۶. مزاج سنین: مزاج کودکان، گرم و مرطوب است؛ اما نوجوانان، حرارت و رطوبت کم تری دارند. با افزایش سن، گرما و رطوبت کم تر می شود، اگر چه در پایان عمر( که طبع، سردو خشک است) رطوبت های غیرعادی و خارجی، می توانند در بدن فرد جمع شوند.
۷. مزاج جمادات: برای مثال، طبع کاه گل گرم و طبع گچ، سرد است.
۸. مزاج رنگ ها: رنگ های آبی و سبز، رنگ های متعادلی به شمار می روند(یا گرایش بیشتر سبز به گرما)؛ دو رنگ زرد و قرمز رنگ های گرم هستند و سفید و سیاه نیز رنگ های سرد محسوب می شوند.
۹. مزاج شنیدنی ها: سخنان محبت آمیز و امید آفرین، انسان را گرم می کند و فحش و ناسزا، او را به سردی می کشانند.
۱۰. مزاج بوئیدنی ها: بیش تر رایحه های لطیف و خوش، طبع گرمی دارند؛ اما بوهای عفونو و برخی از رایحه خوش، نظیر کافور، طبع سردی دارند.
۱۱. مزاج رفتارها: بخل و ترس که رفتارهای سردی هستند، بیش تر با هم دیده می شوند؛ لیکن شجاعت و سخاوت، رفتارهای گرم به شمار می روند و غالباً با یکدیگر همراهند.
۱۲. مزاج ملموسات: پشم، با تماس با پوست انسان، طبع او را گرم می کند و پنبه، آن را خنک می سازد.
۱۳. مراج طعم ها: تندی، تلخی، شوری و شیرینی (شیرینی به تعادل بسیار نزدیک است) مزه های گرم محسوب می شوند؛ اما مزه ها گس و ترش و بی مزه، سرد هستند.
هر ماده غذایی، بسته به طبع و مزاج خود، زمانی که وارد بدن می شود، کیفیاتی در بدن پدید می آورد.
مزه های ترش مانند آبغوره و آبلیمو و سرکه، همگی طبع سرد و خشک دارند و سبب سردرد، پادرد، استخوان درد، سرگیجه، افت فشار خون در بیماران سرد مزاج و بلغمی مزاج می گردد.
۱۴. مزاج صداها: برخی صداها جذاب، گرم و گوش نواز است؛ برخی دیگر صداها، منفور، سرد و گوش خراش است.
۱۵. مزاج مغز: مزاجی سرد و تر است. چون مغز مرکز واکنش های حواش پنج کانه استو بزرگترین اعصاب بدن به مغز می رسند و فعالیتشان در آن جا سامان می پذیرد، از این رو گرمای فراوانی پدید می آید.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص ۱۰۱.

کدمطلب: 970204 1pc

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا