غذاهای مناسب برای اطفال

به کودکان بالای چهار ماه باید غذای کمکی مغذی بدهید. مزاج سنی کودکان گرم و تر است و باید غذاهای گرم و تر به آن ها بدهید تا به رشد آن‌ها کمک کنید، با گندم و گوشت گوسفندی و نخود غذا برای او درست کنید، انجیر، خرما و انگور به بچه بدهید و نگذارید با تغذیه نادرست سلامت مزاج او مبتلا به تغییرات و عادات نامطلوب شود.

لبوب و مغزها را به بچه بدهید و اگر خانم خانه قدری هنر و سلیقه داشته باشد می‌تواند مواد خوراکی سالم که خوشمزه، خوشگل و خوش رنگ باشد تهیه نماید که بچه به آن علاقه مند شود و جایگزین یخمک، ژله و هله هوله های دیگرگردد. مثلاً گردو و دیگر مغزها را با عسل قاطی کنند و با آب لبو رنگین نمایند و در یخچال بگذارند تا خنک شود.

عسل هم به اندازه بدهید و خیلی افراط نکنید. روزی سه الی چهار قاشق غذا خوری کفایت می‌کند.
بچه ها هم مانند بزرگترها مزاج خاص خود را دارند که از علائم و ویژگی هایشان می توانید متوجه شوید که مزاج جبلی (ذاتی) و مادرزادی آن ها چیست و بسته به مزاج آن ها میزان مصرف عسل را می توانید کم و زیاد نمایید.

ماست نیز همراه با غذا توصیه نمی شود؛ چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذا مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می‌شود، خلط سالمی نمی¬باشد.

بچه ها امروزه معمولاً ماست را خیلی دوست دارند، لذا به جای دادن ماست همراه غذا به کودکان، توصیه می‌گردد ماست به همراه لبوب مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را به صورت میان وعدةا حتی در برخی مواقع آن را به عنوان غذا (بدون این که در کنار آن غذای پختنی دیگری مصرف شود) همراه با مقداری نان سنگک به کودک بدهید.

حتی می‌توان با مقداری دم کرده زعفران هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب تر گردد. آب لبوی پخته شده نیز برای جذاب کردن رنگ ماست پیشنهاد می‌شود. با توجه به این که مغز نوزادان مخصوصاً تا سه سالگی در حال رشد سریع می باشد، بادام برای رشد مغز بسیار مفید است.

برای کودکان زیر 6 ماه که تنها شیر مادر می خورند، بادام توسط مادر زیاد مصرف گردد و برای کودکان بالای 6 ماه از حریره بادام استفاده شود که طبیعت آن گرم و تر و بسیار زود هضم است. همچنین می توانید شیر بادام به او بدهید. برای تهیه آن مقداری مغز بادام را شب در آب خیس کرده تا صبح نرم می‌شود، سپس به همراه همان آب و مقداری عسل کاملاً توسط دستگاه مخلوط کن، مخلوط نمایید تا شبیه شیر ولی غلیظ تر گردد. اگر پوست روی بادام نیز مورد پسند کودک نبود، می توانید آنرا نیز بگیرید و بعد مخلوط کنید.

ذریه طیبه                  


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا