هشدار نسبت به آبیاری سبزیجات تهران با فاضلاب/لاپوشانی‌های سلامت زیاد است

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با نگرانی از تقلب‌ در حوزه تغذیه نسبت به آبیاری سبزیجات تهران با فاضلاب هشدار داد و گفت: همواره خوب قانون می‌نویسیم اما به خوبی اجرا نمی‌کنیم، قوانین زیبا فقط روی کاغذ است، لاپوشانی‌ها در حوزه سلامت زیاد است.

به گزرش سلامت خبرگزاری تسنیم حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ضمن اشاره به سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین، سیاست‌های غذایی پیش‌بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: متاسفانه همواره خوب قانون می‌نویسیم اما به خوبی آن را اجرا نمی‌کنیم. شاید در این امر مجریان چندان مقصر نباشند؛ چرا که تا زیرساخت‌های اجرای این قوانین فراهم نشود، قوانین زیبا فقط روی کاغذ خواهند ماند.

شهریاری عنوان کرد: زمانی که پای صحبت کارشناسان تغذیه می‌نشینیم، در آخر می‌مانیم که چه چیزی باید بخوریم. آمار سرطان‌ها در کشور بالا رفته است به طوریکه سالانه صد هزار سرطان جدید در کشور شناسایی می‌شود. آمار بیماران قلبی و عروقی نیز همچنان در حال افزایش است و در حال تبدیل شدن به رتبه اول مرگ و میر در کشور است. تمام این موارد نگران‌کننده هستند و بی‌تردید مواد غذایی و تغذیه نقش بسیار مهمی در آن دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تقلب‌ها در حوزه مواد غذایی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در این زمینه فقط به یک نمونه آبلیمو اشاره می‌کنم.آنقدر تقلب زیاد شده است که شاید شناسایی فرآورده طبیعی از تقلبی آن سخت باشد. با توجه به پیشرفت علم و دانش، تقلب‌ها هم پیشرفت می‌کند. به همین ترتیب شاید به سادگی نتوانیم این تقلب‌ها را شناسایی کنیم.

شهریاری موضوع پالم در صنایع لبنی که چندی پیش از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشاهده کردیم با مطرح شدن این موضوع چه جنجالی در کشور برپا شد. ما واردکننده پالم هستیم اما چرا نباید بهترین نوع آن را وارد کنیم؟ در این مسیر خیلی‌ها گفتند که به صنعت لبنیات صدمه وارد می‌شود اما تاکید می‌کنم که مسئولیت وزیر بهداشت مبحث سلامت است. ما هم در کمیسیون بهداشت وظیفه‌مان همین است. متاسفانه برخی مواقع لاپوشانی‌ها آنقدر زیاد می‌شود که سلامت مردم به فراموشی سپرده می‌شود.

وی در همایش روز جهانی غذا افزود: سال گذشته راجع به سوسیس و کالباس صحبت‌هایی کردم. این موضوع واکنش صنعت را به دنبال داشت و عنوان کردند که صادرات ما کم شده است این در حالی است که اخیراً هم مشاهده می‌کنید که صحبت‌ها راجع به خمیر مرغ چقدر ضد و نقیض است. حفظ جان انسان‌ها از واجبات است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه دستگاه‌های متعددی متولی سلامت هستند و در عین حال هیچ‌کدام‌شان هم پاسخگو نباشند را ایده‌آل نمی‌دانیم. اینکه سازمان استاندارد، دامپزشکی و… هر کدام در مورد یک موضوع نظر خاص خود را داشته باشند، مناسب نیست. ما از وزیر بهداشت می‌خواهیم که در دولت در رابطه با تقویت سازمان غذا و دارو کاری انجام دهد تا این موضوع مجددا مورد بازنگری قرار گیرد، چراکه وجود دستگاه‌های متعدد به سلامت جامعه صدمه می‌زند. در این صورت شاید بسیاری از مشکلات برطرف شود.

شهریاری به قانون برنامه پنجم توسعه در رابطه با افزایش تولید محصولات ارگانیک به 25 درصد تا پایان این برنامه پنج ساله خاطرنشان کرد: متاسفانه در پایان برنامه پنجم توسعه قرار داریم و هنوز این امر محقق نشده است و مشاهده می‌کنیم بسیاری از مواقع عنوان می‌شود که سبزی تهران با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و باقیمانده سموم در میوه‌جات نیز بالاست. سموم قاچاق نیز متاسفانه زیاد وارد می‌شود. اینچنین مواردی در تولید صنایع غذایی از جمله مرغ، ماهی قزل‌آلا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین مباحثی واقعاً نگران‌کننده است، نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما سبک زندگی اسلامی بر موضوع تغذیه تاکید کرده است و این موضوع باید اصلاح شود.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید.
    سزیجات که خرابه!
    مرغ و گوشت هم که خرابه!
    میوه ها هم که با این حال خرابند!
    لبنیات هم که…..؟
    پس ما چی بخوریم همه چیو ازمون گرفتن.
    من سه سالیه دستورات جناب دکتر روازاده را اجرا میکنم .
    عالیست
    ازتان متشکرم

  2. به به
    عالیست
    گوشتها همه آلوده
    سبزیجات آلوده
    میوه جات آلوده
    هوا آلوده
    آب آلوده

    آب ننوشیم غذا نخوریم نفس هم نکشیم باز هم سلامت نیستیم چون انواع امواج مغناطیسی از تمام بدنمان شبانه روز در حال عبور و بیمار کردنمونه
    خیلی آدما می گن ما دوست داریم معجزه ببینیم خوب کاری نداره که به خودتون نگاه کنید با این شرایط زنده بودن واقعاً معجزه هست

  3. مستند با طعم فاضلاب رو ببینین کلا همه چیزمون با فاضلابه از برنج بگیر تا گوشت و سبزی و میوه اصلا نمیدونم چی بگم حالا ما هیچی اون بچه چند ماهه که تازه به دنیا اومده چه گناهی کرده که بدنش این همه سم و فلزات سنگین رو متحمل بشه مطمئنم هستم مثل خیلی چیزای دیگه که به سلامت مردم مربوطه به این هم رسیدگی نخواهد شد و اهمیتی نداره براشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا